گروه بین‌الملل: حمله گروهی از افراد مسلح به یک گذرگاه مرزی در صحرای سینا و کشته‌شدن ۱۶ نیروی مرزبان مصر باعث شد تا گذرگاه رفح میان مصر و فلسطین از سوی مقام‌های قاهره بسته شود.

مصر

گزارش‌ها نشان می‌دهد که افراد مسلح زمانی که نیروهای امنیتی مصر خود را برای افطار آماده می‌کردند به این پست بازرسی در جنوب گذرگاه رفح(در نزدیکی مرز غزه، مصر و سرزمین‌های اشغالی) حمله کردند. این افراد نقابدار که لباس صحرانشین‌ها را به تن داشتند، پست بازرسی را به گلوله بستند و آن را با آر‌پی‌جی هدف قرار دادند.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که بر اثر این حمله ۱۶ نیروی امنیتی مصر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند. مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که مهاجمان مسلح بعد از کشتن این افراد، دو خودروی زرهی را در اختیار گرفته و سعی کرده‌اند از مرز عبور کنند و وارد سرزمین‌های اشغالی شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که یکی از خودروها در مرز کرم ابوسالم منفجر شده و خودروی دیگر به وسیله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته است.

مقام‌های اسرائیلی روز گذشته به‌دنبال این مسئله اعلام کردند که جسد هشت عامل این حمله را پیدا کرده‌اند. از هویت عاملان این حمله اطلاع موثقی در دست نیست اما تلویزیون دولتی مصر این حمله را به «جنگجوهای مسلح خارجی» نسبت داده است. به‌دنبال این مسئله و حمله به گذرگاه کرم ابو سالم در شمال صحرای سینا، مسئولان مصری گذرگاه رفح را بستند.

نشست اضطراری مرسی

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر به‌دنبال این حمله با فرماندهان نظامی و مقام‌های امنیتی ارشد مصر نشستی اضطراری برگزار کرد و پس از آن، در تلویزیون ملی مصر نسبت به این حمله واکنش نشان داد.مرسی با اعلام اینکه نیروهای امنیتی این کشور کنترل کامل شبه‌جزیره سینا را در دست خواهند گرفت، تأکید کرد که کشورش نسبت به این حمله و شهادت نیروهایش پاسخ خواهد داد. وی با تأکید بر اینکه عاملان این حمله تاوان آن را خواهند داد، گفت: خون کسانی که در زمان افطار در‌ماه مبارک رمضان به شهادت رسیده‌اند به هدر نخواهد رفت.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در کمیته دفاعی و امور خارجی کنست اسرائیل حمله به سربازان مرزی مصر در صحرای سینا را بیدار باشی برای قاهره خواند. وی گفت: امید است تا حمله تروریستی روز یکشنبه به سربازان مرزی مصر در صحرای سینا بیدار‌باشی برای حاکمان این کشور باشد و قاهره را ترغیب به اتخاذ تدابیر سخت‌تر بکند. باراک همچنین در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: شیوه‌های حمله شبه‌نظامیان بار دیگر اقدام مصر برای برقراری امنیت در شبه‌جزیره سینا را ضروری می‌کند. به‌دنبال انقلاب مردم مصر رژیم صهیونیستی به‌شدت نگران از بین رفتن پیمان کمپ‌دیوید با قاهره است. مرزهای میان مصر و سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر متشنج بوده‌است.

احتمال سناریوی صهیونیستی

گذرگاه مرزی رفح که تنها راه خروج فلسطینیان از غزه در محاصره است، پیش از این به‌مدت ۱۲ساعت در شبانه‌روز باز بود اما اکنون با این حمله در حالی بسته شده است که حزب «سازندگی و توسعه» شاخه سیاسی جمعیت اسلامی مصر در بیانیه‌ای دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی را عامل پشت پرده «سناریوی» صحرای سینا دانست. گفته می‌شود مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش هستند تا این عملیات تروریستی را با گروه‌های مقاومت در داخل فلسطین مرتبط کنند.

شبکه تلویزیونی العربیه هم گزارش داده که دولت منتخب فلسطین به ریاست اسماعیل هنیه فعالیت تمام تونل‌ها و گذرگاه‌ها در رفح را به حال تعلیق درآورده است. به گزارش این شبکه تمام گروه‌های فلسطینی نشست فوق العاده‌ای را برای بررسی این حمله تروریستی برگزار کرده‌اند. طاهر النونو، سخنگوی حماس روز گذشته تأکید کرد که تمامی تونل‌ها در مرز با غزه به‌صورت موقت بسته شده‌اند. با محاصره شدید نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی فلسطینی‌ها از این تونل‌ها برای انتقال مایحتاج خود از مصر به غزه استفاده می‌کردند. حماس روز گذشته با محکوم کردن این حمله آن را «جنایتی زشت» خواند و آن را به خانواده کشته‌شدگان، رهبران و مردم مصر تسلیت گفت.

کد خبر 180182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز