سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از گذشت دو روز از حمله‌ای مشکوک در صحرای سینا و در نزدیکی گذرگاه رفح که کشته شدن ۱۶ مرزبان مصری را به‌دنبال داشت جنبش اخوان‌المسلمین مصر موساد را پشت پرده احتمالی این عملیات دانست و معترضان مصری با تجمع مقابل خانه سفیر رژیم صهیونیستی خواستار قطع روابط قاهره با تل‌آویو به‌خاطر این کشتار شدند.

مصر

جنبش اخوان المسلمین در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به نیروهای مرزی مصر در صحرای سینا ممکن است توسط موساد انجام شده باشد و هدف آن از بین بردن تلاش‌های محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر برای کاهش رنج مردم غزه است. در این بیانیه با اشاره به اینکه سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل تلاش می‌کنند انقلاب مصر را به نابودی بکشانند تأکید شده است که به‌خاطر این حمله باید بندهای توافقنامه صلح میان اسرائیل و مصر بازنگری شود. دربخشی از این بیانیه آمده است: جنایت صحرای سینا نشان داد که حضور نیروهای فعلی در این منطقه برای حفاظت از مرزها کافی نیست و در چنین شرایطی اصلاح برخی بندهای معاهده کمپ دیوید یک مسئله ضروری به‌حساب می‌آید.

درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش هستند با متهم کردن فلسطینی‌ها و اعلام ورود افراد مسلح از نوار غزه، دولت مصر را برای بسته نگه داشتن گذرگاه رفح تحت فشار قرار دهند، اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین هم اسرائیل را به‌دست داشتن در این حمله متهم کرد. هنیه با درخواست برای تاسیس یک کمیته مشترک همکاری امنیتی با مصر اعلام کرد: این غیرممکن است که فلسطینی‌ها در کشتن برادران مصری خود دست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امنیت مصر، امنیت فلسطین است، گفت: شیوه و روش حمله دخالت اسرائیل را در این جریان برای اهداف سیاسی و امنیتی نشان می‌دهد. اسرائیل در تلاش است که با تنش در مرز با مصر جلوی تلاش‌های مشترک برای رفع محاصره غزه را بگیرد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم با اشاره به نفع اسرائیل از این مسئله اعلام کرد که رژیم صهیونیستی احتمالاً در این حمله دست داشته است.

یکشنبه شب گروهی از افراد مسلح در زمان افطار به یک پست مرزی مصر در گذرگاه کرم ابوسالم حمله کردند که کشته شدن ۱۶ سرباز مصری و زخمی شدن تعدادی نظامی دیگر را به‌دنبال داشت. مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرد‌ه‌اند این افراد پس از آن با استفاده از دو خودروی زرهی وارد سرزمین‌های اشغالی شدند که هدف حمله نیروهای این رژیم قرار گرفتند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد ساعاتی پیش از این حمله ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای خود را از این منطقه مرزی خارج کرده است. مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که از روز جمعه اطلاعاتی درباره این حمله کسب کرده بودند و خروج نیروها به همین‌خاطر صورت گرفته است.

درخواست مصری‌ها برای قطع رابطه با اسرائیل

با انتشار خبرها درباره احتمال دست داشتن موساد در این حمله ده‌ها نفر از مردم مصر با تظاهرات در مقابل خانه یعقوب آمیتای، سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره خواستار قطع روابط مصر با این رژیم شدند. معترضان با شعارهایی مانند «برو، برو،‌ای سفیر خوک‌ها برو» و «ما خواهان قصاص عاملان تیراندازی به برادرانمان هستیم» حمله به نظامیان مصری را محکوم کردند. به‌خاطر این تظاهرات که با حضور شمار زیادی از فعالان مصری و جوانان جنبش شش آوریل برگزار شد تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مصر در اطراف خانه سفیر رژیم صهیونیستی مستقر شدند.

درخواست برای تجدید نظر در کمپ‌دیوید

این حمله مرگبار‌ترین حادثه امنیتی در مرز مصر و رژیم صهیونیستی طی 33سال گذشته و از زمان امضای معاهده کمپ دیوید میان دو طرف به‌حساب می‌آید. علاوه بر اخوان المسلمین که خواستار بازنگری در توافقنامه صلح میان اسرائیل و مصر شده عمروموسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر هم بر این مسئله تأکید کرده است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر پیشنهاد می‌دهم که هر چه سریع‌تر در توافقنامه‌های امنیتی میان مصر با اسرائیل بازنگری و اصلاحاتی را در آن ایجاد کند تا به این وسیله نیروهای امنیتی بتوانند امنیت را در منطقه سینا برقرار و از مرزها در برابر حملات تروریست‌ها حفاظت کنند.

حمدین صباحی، نامزد اخیر ریاست‌جمهوری مصر هم در‌بیانیه‌ای خواهان انجام اصلاحاتی در توافقنامه‌های امنیتی مصر با رژیم صهیونیستی شد. وی در بیانیه‌ای گفت: حفاظت از امنیت ملی مصر به شکل آشکار با تمامیت ارضی مصر ارتباط دارد و این مسئله چیزی است که بازنگری در توافقنامه‌های امنیتی با اسرائیل را می‌طلبد.

مجمع ملی التغییر نیز در بیانیه‌ای بر لزوم استقرار بیشتر نیروهای نظامی و امنیتی در منطقه سینا به‌منظور ممانعت از تکرار چنین حوادثی تأکید کرد و خواهان بازنگری در توافقنامه صلح مصر با رژیم صهیونیستی شد. این در حالی است که آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که مصر به میزان کافی نیرو در صحرای سینا دارد و با همین نیروها می‌تواند امنیت را تأمین کند.

محمد مرسی، بعد از شروع به کار در مقام ریاست جمهوری مصر اقدام به بازگشایی گذرگاه رفح کرد تا از فشارها بر فلسطینی‌های تحت محاصره رژیم صهیونیستی کاسته شود اما به‌دنبال این حمله، مصر این گذرگاه را بار دیگر بست. به‌نظر می‌رسد مقام‌های اسرائیل با تنش در این منطقه بسیار حساس در تلاش هستند تا گذرگاه رفح برای ادامه حصر1.5میلیون فلسطینی ساکن غزه همچنان بسته بماند.

کد خبر 180337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز