گروه اجتماعی - مینا شهنی: تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان پس از تأیید اساسنامه‌اش از سوی شورای نگهبان در 20تیرماه و تأیید مجلس به اغما فرورفته است و هیچ مسئولی درباره‌ دلایل تأخیر در تأسیس این سازمان توضیح نمی‌دهد.

بیمارستان

شنیده‌ها خبر از اختلاف بر سر محل تشکیل این سازمان است، به این ترتیب که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهان تشکیل دبیرخانه این سازمان در محل این وزارتخانه است اما هنوز موفق به جلب موافقت‌های لازم در این زمینه نشده است.مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهار روز پیش اعلام کرده که حکمیت این خواسته را برعهده دولت گذاشته است. او گفته که انتخاب محل دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت و سازمان بیمه سلامت را در اختیار دولت گذاشته‌ایم تا براساس مصالح کشور تصمیم بگیرند.

فعلا برای ما تشکیل این سازمان مهم است و اولویت تشکیل هر چه سریع‌تر این سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.سوی دیگر این کشمکش وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. شیخ‌الاسلام به‌عنوان وزیر کار هرگز اظهارنظری در این‌باره نداشته است و معاونانش هم مسئله سرپرستی سازمان بیمه سلامت را به سکوت برگزار کرده‌اند.

قانون روشن است

در قانون برنامه پنجم توسعه کشور تأکید شده که سازمان بیمه سلامت از ادغام سازمان‌های بیمه‌گر در صندوق بیمه خدمات درمانی تشکیل شود. ‌از آنجایی که صندوق بیمه خدمات درمانی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، طبیعی است که تشکیل سازمان جدید هم باید زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بگیرد. در این شرایط دغدغه‌ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محلی از اعراب ندارد و طبیعی است که دولت محل دبیرخانه دائمی این سازمان را وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین کند.

بحث خریدار و فروشنده

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید‌کننده درمان در کشور است، تربیت نیروی متخصص در زمینه‌ بهداشت و درمان بر عهده این وزارتخانه است، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و مطب پزشکان نیز زیرنظر این وزارتخانه فعالیت می‌کنند بنابراین تمامی تولید درمان در کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

بیمه‌های درمانی خریداران کالایی هستند که وزارت بهداشت تولید می‌کند و تمامی بسته‌های درمانی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید می‌شد از سوی بیمه‌های درمانی خریداری می‌شود. این خرید شامل تمامی بیمه‌های پایه درمان و بیمه‌های تکمیلی درمان است.

در واقع در بازار درمان کشور وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه‌های درمانی نقش فروشنده و خریدار را برعهده دارند. براساس قانون بیمه‌های درمانی زیرنظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعالیت می‌کنند، در این صورت دو وزارتخانه به‌صورت مجزا نقش‌هایی مکمل هم در بازار درمان دارند بنابراین بیمه‌های درمانی همواره باید مستقل از وزارت بهداشت به فعالیت بپردازند تا دو طرف معادله بازار درمان کشور همسان باشد.

سازمان بیمه سلامت

براساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت مکلف شده است تا سازمان بیمه سلامت ایران را از ادغام بخش‌های بیمه درمانی تمامی صندوق‌های بیمه در صندوق بیمه خدمات درمانی تشکیل دهد. بخش درمان ملکی سازمان تأمین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح از این قانون مستثنی هستند.

سازمان بیمه سلامت ایران می‌بایست با تشکیل یک بیمه درمان پایه همگانی تمامی امور مربوط به سلامت کشور را برعهده بگیرد. قانون به صراحت به دولت تا پایان سال نخست برنامه (90) برای تشکیل این سازمان فرصت داده بود اما در حال حاضر با گذشت نزدیک به شش ‌ماه از پایان این مهلت سازمان بیمه سلامت هنوز از سوی دولت تشکیل نشده است.

کد خبر 180876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز