گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: سازمان بیمه سلامت ایران تا آخر هفته تشکیل شده و کار خود را برای تجمیع‌ بیمه‌های درمانی آغاز می‌کند.

سلامت

عبدالله عمادی،‌معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ با اعلام این خبر گفت:در حال حاضر مقدمات تشکیل این سازمان فراهم شده و همکاری‌ لازم برای انجام این کار میان سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد.او با اشاره به اینکه وظیفه سازمان بیمه سلامت ایران تجمیع بخش درمان پایه بیمه کشور است، توضیح داد: تشکیل این سازمان به‌معنای تجمیع خدماتی است که در حوزه درمان پایه از سوی صندوق‌های بیمه‌ای گوناگون به مردم ارائه می‌شود؛ به این معنی که با فعالیت سازمان بیمه سلامت ایران خدمات بیمه پایه درمان به‌صورت یکسان به تمامی افراد بیمه شده ارائه خواهد شد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعیین مدیرعامل برای این سازمان گفت: عده‌ای برای انجام این کار از سوی وزیر درنظر گرفته شده‌اند و از میان این افراد یک نفر از سوی وزیر انتخاب خواهد شد.او ابتدای شهریور‌ماه نیز گفته‌بود که‌ اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران از سوی دولت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده و سازوکار انجام این کار در وزارتخانه به سرعت در حال شکل‌گیری است؛ به این ترتیب تشکیل این سازمان کلید خورد.

به گفته عمادی، ابتدا صندوق بیمه خدمات به‌عنوان نخستین بخش بیمه‌ای کشور به سازمان بیمه سلامت پیوند می‌خورد و در واقع با این اقدام سازمان بیمه سلامت ایران شکل می‌گیرد، پس از آن دیگر بخش‌های بیمه‌ای درمان به سازمان جدیدالتأسیس بیمه سلامت ایران متصل خواهند شد و یک آیین‌نامه در سازمان بیمه سلامت نوشته خواهد شد که چگونگی ارتباط سایر صندوق‌های بیمه‌ای درمان با این سازمان را تعیین خواهد کرد و براساس همین آیین‌نامه تمامی بخش‌های بیمه‌ای درمان در سازمان بیمه سلامت ادغام می‌شوند.

دولت کوتاهی کرده

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که در زمینه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران، دولت کوتاهی کرده است.او به خبرگزاری فارس گفت: تشکیل این سازمان در برنامه پنجم توسعه تأکید شده ضمن اینکه تا به امروز نیز در تشکیل این سازمان از سوی وزارتخانه مربوطه کوتاهی شده است که امیدواریم به‌زودی این سازمان تشکیل شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تنها راه‌حل برطرف کردن مشکلات حوزه سلامت تشکیل سازمان بیمه سلامت است، گفت: این سازمان باید در شش‌ماه دوم تشکیل شود.وی اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی توضیح داد: این کمیسیون با توجه به مشکلاتی که در حوزه سلامت وجود دارد راهکارهایی برای برطرف‌‌کردن این مشکلات با مسئولان مربوطه و سایر کمیسیون‌ها اندیشیده‌ ا ست. با توجه به ابلاغ اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایرانیان از سوی شخص رئیس‌جمهور امیدواریم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شش‌‌ماه دوم سال مقدمات تشکیل این سازمان را فراهم کند.

صندوق‌های تحت پوشش

17سازمان و صندوق بیمه‌گر تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت که در این میان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در این گروه قرار ندارد. از طرفی قانون برنامه پنجم توسعه کشور خدمات درمانی نیروهای مسلح را از الحاق به سازمان بیمه سلامت ایران مستثنی کرده است. به جز این دو استثنا دیگر صندوق‌ها بدون چون و چرا می‌بایست تحت پوشش این سازمان قرار گیرند.

دفترچه‌های یکسان

نخستین رویارویی‌ای که مردم ممکن است با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران با آن روبه‌رو شوند تغییر شکل دفترچه‌های درمانی خواهد بود، از این پس فقط یک نوع دفترچه درمانی در اختیار تمامی بیمه‌شدگان قرار خواهد گرفت و خدمات ارائه‌شده به دارندگان این دفترچه‌ها نیز یکسان است.

شش‌‌ماه از آخرین مهلت گذشت

براساس ماده 38قانون برنامه پنجم توسعه کشور دولت مکلف شده بود تا سازوکارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت را تا پایان سال اول برنامه تعیین و ابلاغ کند، اما این کار با تأخیر انجام شد چرا که درصورت اجرای دقیق قانون، سازمان بیمه سلامت می‌بایست تا پایان اسفند‌ماه سال گذشته(90) تشکیل می‌شد در حال حاضر تشکیل سازمان بیمه سلامت شش‌‌ماه از برنامه زمانبندی شده در قانون برنامه پنجم عقب مانده است که به‌خودی خود ممکن است مشکلاتی در این زمینه در پی داشته باشد.

خدمات پایه درمان چیست؟

نخستین بار وزارت رفاه و تأمین اجتماعی با همکاری شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی در سال 1386بسته خدمات پایه درمان را تعریف کرد. براساس این تعریف، بسته خدمات پایه بیمه‌های درمانی را می‌توان فهرستی از خدمات و کالاهای سلامتی برشمرد که با توجه به ملاحظات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی علاوه بر قابلیت ارائه در کشور، ‌طی یک فرایند اولویت‌گذاری و سهمیه‌بندی، تعیین و هزینه آنها طبق ضوابط توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه تأمین می‌شود.

در ماده 10قانون بیمه همگانی نیز در توضیح خدمات بیمه پایه آمده است: حداقل شمول و سطح خدمات پزشکی و دارو شامل خدمات پزشکی اورژانس، عمومی و تخصصی (سرپایی و بستری) که انجام و ارائه آن در نظام بیمه خدمات درمانی به‌عهده سازمان‌های بیمه‌گر قرار می‌گیرد.

روان‌ترین تعریف را حمید رضا سفاری مدیرکل برنامه‌ریزی و بیمه‌های درمانی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و رئیس دبیرخانه شورای‌عالی بیمه خدمات درمانی در سال 86از این نوع بیمه ارائه کرد؛ او گفته‌بود: بیان ساده این بسته‌ها شامل آن قبیل خدماتی هستند که مردم با مراجعه به مراکز ارائه‌کننده خدمات درمانی طرف قرارداد سازمان‌های بیمه گر می‌توانند برای تهیه آنها از حمایت‌های مالی بیمه برخوردار شوند. به‌عبارت دیگر قرار گرفتن هریک از خدمات درمانی و تشخیصی قابل ارائه ‌ در پوشش بیمه‌های درمانی باعث خواهد شد تا خانواده‌ها برای دسترسی به آنها هزینه‌های کمتری را پرداخت کنند.

این خدمات به نیازهای مردم ‌‌ و توانایی مالی در پرداخت هزینه درمان از یک سو و از سوی دیگر براساس سرانه‌درمانی که دولت همه ساله برای هر فرد درنظر می‌گیرد بستگی دارد؛ مسلما هرچه این بسته پر و پیمان‌تر باشد مردم از خدمات درمانی رایگان بهتری بهره‌مند خواهند شد.

کد خبر 183066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز