گروه اجتماعی ـ مینا شهنی : اساسنامه تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران از سوی دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد و به این ترتیب تشکیل این سازمان کلید خورد.

درمان

عبدالله‌عمادی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اعلام این خبر گفت: تشکیل سازمان بیمه سلامت ایران از سوی دولت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده ‌ و سازوکار انجام این کار در وزارتخانه به سرعت در حال شکل‌گیری است. او با اشاره به اینکه نقطه آغاز تشکیل این سازمان از صندوق بیمه خدمات درمانی است، توضیح داد:

ابتدا صندوق بیمه خدمات به‌عنوان نخستین بخش بیمه‌ای کشور به سازمان بیمه سلامت پیوند می‌خورد و در واقع با این اقدام سازمان بیمه سلامت ایران شکل می‌گیرد، پس از آن دیگر بخش‌های بیمه‌ای درمان به سازمان جدیدالتاسیس بیمه سلامت ایران متصل خواهند شد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یک آیین‌نامه در سازمان بیمه سلامت نوشته خواهد شد که چگونگی ارتباط سایر صندوق‌های بیمه‌ای درمان با این سازمان را تعیین خواهد کرد و براساس همین آیین‌نامه تمامی بخش‌های بیمه‌ای درمان در سازمان بیمه سلامت ادغام می‌شوند.

نیروهای مسلح

با توجه به اینکه قانون برنامه پنجم توسعه کشور خدمات درمانی نیروهای مسلح را از الحاق به سازمان بیمه سلامت ایران مستثنی کرده است این بخش از درمان کشور ادغام نخواهد شد. از سوی دیگر درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز از ادغام در این صندوق دور می‌ماند.

عمادی گفت: قانون به این دو بخش از درمان کشور اجازه داده است تا همچنان به‌صورت مستقل به فعالیت‌هاشان ادامه دهند اما دیگر بخش‌های بیمه درمان کشور ناگزیر می‌بایست در سازمان بیمه سلامت ایران ادغام شوند.‌شکل‌گیری سازمان بیمه سلامت به‌صورت تدریجی و گام به گام انجام خواهد شد، بنابراین مردم به‌صورت ناگهانی با ایجاد تغییر در بخش بیمه درمان روبه‌رو نخواهند شد. عمادی توضیح داد:نخستین تغییری که ممکن است مردم در این زمینه احساس کنند داشتن دفترچه‌های بیمه درمان یکسان است، در واقع از این پس ما دفترچه‌های بیمه متفاوتی را در دست مردم نمی‌بینیم، در گام‌های بعد هم یکپارچه شدن خدمات انجام می‌شود که مرحله به مرحله برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

اساسنامه و ادغام

در ماده دو اساسنامه سازمان بیمه سلامت ایران که از سوی دولت نوشته و به تصویب شورای نگهبان رسیده، آمده است که ا ین سازمان از ادغام بخش‌های درمانی تمامی صندوق‌های بیمه‌ای(به جز استثناها) در صندوق بیمه خدمات درمانی تشکیل می‌شود.
فصل دوم اساسنامه تأکید کرده که وظیفه این سازمان عبارت از اجرای بیمه همگانی پایه سلامت برای تمامی اتباع ایرانی است و برای انجام این وظیفه اختیاراتی مانند عقد قرارداد و دریافت حق بیمه از مشمولان خرید راهبردی خدمات سلامت و عقد قرارداد با کارگزاری‌ها به‌منظور برون‌سپاری امور تصدیگری نیز برای این سازمان تعریف شده است.

رئیس سازمان بیمه سلامت

ارکان سازمان بیمه سلامت از هیأت امنا، هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت تشکیل شده است.به گفته عمادی با انتخاب مدیرعامل در نخستین گام و تشکیل هیأت‌های دیگر در گام‌های بعدی انجام خواهد شد. با این‌حال تا‌کنون مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی نشده است.

شش ‌ماه تأخیر

براساس ماده 38قانون برنامه پنجم توسعه کشور دولت مکلف شده بود تا سازوکارهای لازم برای بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت را تا پایان سال اول برنامه تعیین و ابلاغ نماید اما این کار با تأخیر انجام شد، در حالی که درصورت اجرای دقیق قانون سازمان بیمه سلامت می‌بایست تا پایان اسفند‌ماه سال گذشته (90) تشکیل می‌شد. در حال حاضر تشکیل سازمان بیمه سلامت شش ‌ماه از برنامه زمان‌بندی‌شده در قانون برنامه پنجم عقب مانده است که به‌خودی خود ممکن است مشکلاتی در این زمینه در پی داشته باشد.

کد خبر 181922
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز