همشهری‌آنلاین: روابط‌عمومی در واحدهای صنعتی هم در سطح مدیریتی و هم واسطه‌ای میان مدیریت با ساختار سازمانی و مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات است.

پروفسور یحیی کمالی‌پور رئیس بخش ارتباطات دانشگاه پوردو کلیومت آمریکا به مناسبت در پیش بودن کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی به بیان نقطه‌نظرات خویش در مورد اهمیت روابط‌عمومی در بخش صنعت پرداخت.

وی در ابتدای اظهار نظر خود گفت: برگزاری کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی را به روابط عمومی‌‌های کشور تبریک می‌گویم و این اقدام را گامی مفید در جهت نهادینه شدن این حرفه مهم می‌دانم. وی با تأکید بر اینکه نقش روابط‌عمومی‌های واحدهای صنعتی در ترغیب مردم به استفاده از تولیدات ملی، فوق‌العاده مهم و اساساً یکی از کارکردها یا وظایف این روابط عمومی‌هاست که به مرور، وجهه کارخانه‌های تولیدی را تقویت و مشتری‌مداری را به یکی‌ از اولویت‌های اصلی‌ این شرکت‌ها تبدیل خواهد کرد افزود: از طرف دیگر، این روابط عمومی‌ها قادرند ارتباطات درونی و برونی واحدهای صنعتی را با کارمندان و مشتریان به امری مطلوب، مستمر، و سازنده تبدیل کنند.

پروفسور کمالی‌پور ادامه داد: واضح است که یکی دیگر‌ از وظایف اصلی روابط عمومی‌‌ها، مدیریت اطلاع رسانی با هدف بالا بردن وجهه یک نهاد و سازمان است. آنها همگام با متخصصان بازاریابی و تبلیغات می‌توانند روی افکار عمومی‌ تاثیرات مثبتی داشته باشند. البته همه این کارها یک پیش‌شرط بزرگ دارد: کارخانه‌ها، کیفیت کالا‌های تولیدی خود را بالا ببرند و به سطح استانداردهای جهانی‌ برسانند تا اطلاع‌رسانی در مورد محصولات با هدف بازاریابی و جذب مشتری، معنا داشته باشد و شمار مشتریان راضی افزایش یابد. مسلماً مشتریان راضی‌ می‌توانند بهترین مبلغان محصولات باشند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه روابط عمومی‌‌ها همچنین می‌توانند تعاملی چند جانبه با رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقی، و سایر کارخانه‌‌ها و تولیدکنندگان برقرار کنند و نتایج طرح‌های مشترک تحقیقی خود را بطور مستقیم و غیرمستقیم، با واحدهای تولیدی درمیان بگذارند تأکید کرد: این کار مسلماً امری مفید در تمامی ساختار‌ها، از جمله بهبود کیفیت کالا‌ها خواهدبود.

رئیس بخش ارتباطات دانشگاه پوردو کلیومت ادامه داد: در صورتی‌ که روابط عمومی‌‌ها بتوانند جایگاه مدیریتی وحرفه‌ای خودشان را در کارخانه‌ها و شرکت‌ها احراز و ابزار مورد نیاز را نیز در اختیار داشته باشند، می‌توانند با همگامی با نهاد‌های بازاریابی‌ و تبلیغات، و با برنامه ریزی حرفه‌ای، منسجم، و مستمر، ذهنیت مثبتی در رابطه با برند و یا مارک کالاها ایجاد کنند که نهایتاً منجر به تقویت و توسعه تولید ملی خواهد شد.

پروفسور کمالی‌پور جایگاه روابط‌عمومی در واحدهای صنعتی را هم در سطح مدیریتی و هم واسطه‌ای میان مدیریت یا ساختار سازمانی و مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات دانست و گفت: به همین دلیل، تحقیقات علمی‌، نظرسنجی، فرهنگ سازی، خبر رسانی، و مخاطب شناسی‌ یا مشتری شناسی‌ باید مدّ نظر قرار گیرد و در هر نوع برنامه ‌ریزی کوتاه مدت و دراز مدت گنجانده شود.

پروفسور کمالی‌پور مشتری‌مداری و توجه به نیازهای آنها را الزامی و حیاتی دانست و افزود: با تخصصی شدن و شناخت صحیح این حرفه ارتباطاتی، شرکت‌های صنعتی می‌توانند در بالابردن وجهه ملی‌ و منطقه‌ای و تقویت کیفیت کالا‌های خود موفق و در توسعه کشور نقشی اساسی‌ ایفا کنند.

او در پایان اظهارات خود گفت: نا گفته نماند که وظایف و مسؤولیت‌های اساسی‌ روابط عمومی‌‌ها در هر نهادی و یا شرکتی معمولاً یکسان است ولی‌ مهم اینست که متخصصین این حرفه برای پیشبرد برنامه‌های خود محیط و فضای موجود را بخوبی شناسایی و با محصولات شرکت‌های صنعتی و خریداران این کالا‌ها آشنایی کامل پیدا کرده تا بتوانند باکسانی که ازخدمات و محصولات این شرکتها استفاده و به نوعی به آن وابسته هستند ارتباطی‌ سازنده، مستمر، هدفمند، و دو جانبه برقرار کنند.

گفتنی است کنفرانس روابط‌عمومی، صنعت و تولید ملی در تاریخ 19 شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 180768
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز