گروه شهری: بیش از یک‌میلیون و 700هزار مترمربع فضای فرهنگی، ورزشی و مذهبی شامل 28‌مجموعه بزرگ فرهنگی و ورزشی، مذهبی و مجموعه اراضی عباس‌آباد ظرف هفت‌سال گذشته توسط شهرداری تهران ساخته شده یا در دست ساخت است.

تئاتر

به گفته علی‌اصغر مونسان، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی 532هزار مترمربع فضاهای فرهنگی نیز در دست مطالعه دارد که در مجموع دو میلیون و 250هزار مترمربع به فضاهای فرهنگی وهنری افزوده می‌شود.مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در این‌باره به ساخت باغ‌موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب تهران، مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر، مجموعه فرهنگی باغ‌موزه قصر، مرکز نمایش‌های آیینی، مجموعه سینمایی فرانمای ایران (وای مکس)، تهران‌سرای قرآن و... اشاره کرد. وی ساخت موزه موسیقی، ورزشگاه امام‌رضا(ع) و مجموعه ورزشی معلولان و جانبازان را نیز از جمله پروژه‌های اجراشده در سال‌های اخیر اعلام کرد.

وی درباره موزه موسیقی گفت: در موزه موسیقی در فضایی به مساحت 3500متر بسیاری ازآثار و ادوات موسیقی سنتی به نمایش در آمده است. مونسان گفت: ورزشگاه 10هزار نفری امام رضا(ع) نیز با هدف توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی و ورزشی به مساحت 60هزار متر ظرف مدت دو سال در منطقه 18و مجموعه ورزشی معلولان نیز در منطقه 20به مساحت20هزار متر نخستین نمونه از چهار مجتمع پیش‌بینی‌شده در تهران بزرگ است. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی ضمن اشاره به ساخت دو مسجد به نام‌های پیامبر اعظم(ص) وامام باقر العلوم(ع) گفت: مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در منطقه دو هم‌اکنون مراحل پایانی احداث را می‌گذراند. پیرو نهضت مسجد‌سازی‌ شهرداری تهران در زمینی به مساحت 800مترمربع با زیربنایی در حدود 3200مترمربع در پنج طبقه تجلی‌گاه هنر و معماری اسلامی است.

از دیگر اقدامات شهرداری تهران ظرف چند سال اخیر خرید سرای مشاهیر و تبدیل آن به موزه به‌منظور پاسداشت نام و خاطره بزرگان این مرز و بوم است که نمونه آن باغ امیراحمدی، منزل شهید مطهری، عمارت عین‌الدوله و منزل شهید چمران است. وی در مصاحبه با همشهری همچنین از ساخت هفت‌مجموعه سینمایی با 23سالن سخن گفت که نمونه‌های مجموعه سینمایی یافت آباد، مجموعه سینمایی پارک ملت، تماشاخانه شهر، مجموعه سینمایی راگا، مجموعه‌های سینمایی جوانه، باغ فردوس و زندگی مجموعا با هشت سالن هرکدام مجهز به فناوری‌های سخت‌افزاری در حوزه تجهیزات سینمایی است.

وی در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با همشهری به طرح‌های در دست ساخت شهرداری تهران در حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: ساخت مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر تهران و مرکز نمایش‌های آیینی امسال به پایان می‌رسد. به‌عنوان مثال مرکز نمایش‌های آیینی دارای دو سالن تئاتر است که براساس آخرین استانداردهای دنیا طراحی شده وامکان اجرای نمایش‌های آیینی - ایرانی را با بهترین شرایط فراهم کرده است. به‌عنوان نمونه تالار انتظار در این مرکز با جداری شیشه‌ای و تمام شفاف از فضای سبزبیرون جدا شده و درون آن بسیاری از فعالیت‌های آماده‌سازی‌ هرروزه اجرا، از قبیل چهره آرایی،تمرین روزانه و مشورت گروه بازیگران با کارگردان، هدایت نور و صدا در اتاقک‌های نیمه بسته شیشه‌ای در منظر تماشاگران حاضر در تالار انتظار انجام می‌شود.

از دیگر اقدامات شهرداری تهران در حوزه فرهنگی که قراراست تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد، باغ کتاب تهران در اراضی عباس آباد در مساحتی به وسعت حدود 60هزار مترمربع با هدف دسترسی آسان و سریع مخاطبان به منابع مورد نیاز داخلی و خارجی، آشناسازی مخاطبان با مهم‌ترین منابع علمی و فرهنگیِ منتشرشده در داخل و خارج از کشور، کمک به ارتقای کمّی وکیفی مطالعة مفید در کشور، کمک به ارتقای استانداردهای تولید و نشر در سطح ملی، ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزة نشر و تأمین و عرضة منابع مورد نیاز محققان بین‌المللی است.

تبدیل زندان قصر به مرکز فرهنگی نیز می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات منطقه هفت یاری رساند و همچنین امکان افزایش سرانه فضای سبز و امکانات تفریحی ورفاهی منطقه را برای استفاده خانواده‌ها فراهم آورد. این مرکز از نمایشگاه، تالار تئاتر و سینما، چایخانه و سفره خانه، ورزشگاه مرکزی تجاری، مراکز عرضه محصولات فرهنگی صوتی و تصویری و مکتوب، میدان‌گاه اجرای نمایش‌های میدانی و بازار محصولات هنری و صنایع‌دستی در فضای باز برخوردار است و امسال به‌طورکامل به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 180761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز