همشهری آنلاین: روسیه که ظاهرا از ناکامی خود در دادگاه رسیدگی به شکایت ایران در خصوص تعلیق قرارداد فروش اس 300 به ایران مطمئن شده درصدد متقاعد کردن ایران به صرف نظر از شکایتش در دادگاه داوری ژنو برآمده و می‌گوید در غیر این صورت به حمایت از برنامه هسته‌ای ایران پایان خواهد داد.

روزنامه کامرسانت به نقل از منبعی در سرویس همکاری نظامی و فنی فدرال روسیه گزارش داد: شکایت ایران مساله‌ای ناراحت کننده در همکاری ما است که امیدواریم از شر آن راحت شویم.

به نوشته این روزنامه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن در این باره مذاکره کرد. اما تهران از بازپس گرفتن شکایتش خودداری کرد.

وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضای ایران که شرکتی دولتی است، دادخواستی چهار میلیارد دلاری را علیه شرکت روس آبارون اکسپورت روسیه در دادگاه داوری بین المللی ژنو در تاریخ 13 آوریل 2011 ارایه کرد. این شکایت هفت ماه پس از آن صورت گرفت که دمیتری مدودف، رییس جمهور وقت روسیه حکمی را امضا کرد که مدعی شد در راستای قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل باید به این قرارداد خاتمه داده شود.

بر اساس گزارش ایسنا به نقل از کامرسانت قرار است در آینده‌ای نزدیک جلسه دادگاه برای رسیدگی به این مساله برگزار شود.

در عین حال یک منبع در دولت روسیه به این روزنامه گفت که این دادگاه احتمالا علیه روسیه حکم خواهد داد.

این منبع گفت: متاسفانه هیچ دلیلی ندارد فکر کنیم که دادگاه تمامی جزییات مساله پیچیده ایران را در نظر بگیرد.

وی افزود که روسیه ممکن است مجبور شود "جریمه هنگفتی" را پرداخت کند که حدودا برابر یک سوم درآمد سالانه فروش تسلیحات آن خواهد بود.

این روزنامه به نقل از یک منبع دولتی روسیه که به نامش اشاره‌ای نکرد نوشت که تهران در دادگاه تاکید خواهد کرد که سیستم‌های موشکی زمین به هوای اس 300 تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار ندارد.

این منبع دولتی از سرگیری تامین موشکی ایران توسط  روسیه در صورت موافقت دادگاه با ادعای ایران را منتفی ندانست.

ایران پیشتر در دیوان بین المللی دادگستری نیز برای واداشتن روسیه به برآوردن تعهدات ناشی از این قرارداد یا پرداخت خسارت شکایت کرده است. این شکایت نیز در حال حاضر تحت بررسی در نهادهای حقوقی بین المللی مربوطه قرار دارد.

در عین حال بر اساس گزارش این روزنامه منبعی در دولت روسیه به این روزنامه گفته است که ایرانی‌ها "ناسپاس" هستند و نمی‌توانند از حمایت ثابت روسیه از خواسته‌ای هسته‌یی خود در عرصه بین المللی تقدیر کنند و اگر مقامات ایران دادخواست خود را پس نگیرند مسکو به حمایت از برنامه هسته‌یی ایران پایان خواهد داد.

این منبع افزود که اگر ایران شکایتش را پس نگیرد باید به تنهایی در عرصه بین المللی با مساله هسته‌یی خود برخورد کند.

به گزارش ایسنا این اظهارات به نقل از این منبع در حالی مطرح می‌شود که روسیه تاکنون به تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده است. مسکو جز تاکید بر مخالفتش با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران تاکنون اقدامی ملموس در جهت حمایت از برنامه هسته‌یی ایران انجام نداده است و حتی قرارداد فروش اس-300 به تهران را که در زمره تحریم‌های سازمان ملل قرار نمی‌گیرد بدون دلیل معلق کرد.

در عین حال تهدید پوچ روسیه در حالی مطرح می‌شود که بنا به اعلام کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است در اواخر ماه جاری بار دیگر مذاکراتی میان نمایندگان ایران و 1+5 انجام شود.

بر اساس گزارش راشا تودی، روزنامه کامرسانت به نقل از یک منبع نزدیک به رییس جمهور روسیه نوشت: اگر ایران شکایت خود برای عدم تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ را پس نگیرد، مسکو در قبال برنامه هسته‌‌یی ایران موضع سخت‌گیرانه‌تری اتخاذ خواهد کرد.

وی افزود: ما بارها برای ایران روشن کردیم که این‌گونه شکایت‌ها به توسعه روابط دو کشور کمک نمی‌کند. اما درخواست‌های ما برای این که ایران شکایت خود را از دادگاه پس بگیرد بی‌پاسخ ماند.

او همچنین تهدید کرده است که "مسکو آماده است تا از حمایت ایران در مساله هسته‌‌یی دست بردارد".

این منبع کرملین با اشاره به دور بعدی مذاکرات با ایران گفت: ما سعی خواهیم کرد که پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ی بار دیگر با فرستادن هیاتی به ایران موضع خود را به تهران اعلام کنیم. اگر ایران نپذیرد، این کشور در صحنه جهانی برای حل مساله هسته‌ای تنها خواهد ماند.

کد خبر 180651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز