چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای برون رفت از بن‌بست غرب درباره برنامه انرژی هسته‌ای تهران را خواستار شده است.

روسیه

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل از خبرگزاری «روس‌بالت» روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه این کشور، روز سه‌شنبه (۳۰ آوریل، ۱۰ اردیبهشت) تاکید کرد، باید دور بعدی مذاکرات تهران و قدرت‌های جهان شامل انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، امریکا به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) هرچه سریع‌تر آغاز شود.

ریابکوف که مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز به شمار می‌آید، همچنین تصریح کرد، دلیلی برای تعویق دور بعدی مذاکرات وجود ندارد.

این مقام روسیه افزود، در زمینه محتویات مذاکرات اخیر پیشرفت‌هایی، هرچند ناکافی، حاصل شده است.

ریابکوف در ادامه گفت، هیچ زمان و مکانی برای دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تعیین نشده است و مسکو برای دستیابی به توافق در این زمینه با هر دو طرف در حال رایزنی است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در حالی در اظهارات اخیر خود به تاخیر انداختن مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ را نادرست دانست که ایران به تازگی آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات ابراز کرده است.

«علی باقری»، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ضمن اعلام آمادگی تهران و بیان این که زمان مذاکرات آینده با گروه ۱+۵ مشخص نیست، گفت: این گروه سازنده، روشن، عملیاتی و واقع‌بینانه وارد مذاکرات آینده شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به ۱+۵ متذکر شده است در نشست‌ها افق مذاکرات باید مشخص باشد و آن‌ها درباره به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران و برداشتن تحریم‌ها صحبت کنند.

ایران و گروه ۱+۵ تاکنون درباره موضوعات مختلف چند دور مذاکره‌کرده‌اند که محور اصلی این مذاکرات برنامه انرژی هسته‌ای ایران بوده است.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ موسوم به مذاکرات آلماتی ۲، ششم آوریل ۲۰۱۳ (۱۷ فروردین ۱۳۹۲) در شهر آلماتی قزاقستان پایان یافت. دور اول مذاکرات در شهر آلماتی در شرق قزاقستان، ۲۶ و ۲۷ فوریه ۲۰۱۳ برگزار شد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از مرحله چهارم از مذاکرات «آلماتی ۲»، در یک کنفرانس خبری در شهر آلماتی گفت: « در بیش از دو روز مذاکرات، بحث‌های سخت و طولانی در زمینه مسائل مرتبط با پیشنهاد اعتمادسازی خود داشتیم.»

اشتون در این کنفرانس خبری، مواضع دو طرف را همچنان دور از هم دانست و گفت، دو طرف به توافق نرسیده‌اند.

گفتنی است، ایران در این نشست، جزئیات پیشنهادهای خود را به نمایندگان گروه ۱+۵ ارائه داد.

امریکا، اسرائیل و متحدان آن‌ها، ایران را متهم می‌کنند با غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا، در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، در حالی که ایران با رد این گونه اتهامات، تاکید دارد برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است و هدف از آن، تامین انرژی و مصارف پزشکی است.

امریکا و اتحادیه اروپا با تکرار این ادعای تاییدنشده، تحریم‌های غیرقانونی را به طراحی واشنگتن علیه ایران وضع کرده‌اند.

ایران همواره تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

افزون بر این نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی چندین بار از تاسیسات اتمی ایران بازدید کرده‌اند، اما هیچ مدرکی دال بر انحراف در برنامه هسته ای ایران نیافته‌اند.

کد خبر 212090
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز