همشهری آنلاین: عباسی در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر رویترز در ارتباط با تعداد سانتریفیوژهای ایران گفت: این مساله جدیدی نیست؛ چرا که این اطلاعات قبلا در گزارش آژانس با اعلام آمار دقیق سانتریفیوژها بیان شده است.

عباسی در حاشیه مراسم تجدید بیعت اعضای هیات دولت با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با نشست اخیر ایران و آژانس گفت: برنامه هسته‌یی ایران شفاف است و بازرسان آژانس دو ساعت قبل از بازرسی می‌توانند به ما اطلاع بدهند و از فعالیت‌های ما بازدید کنند. هر موقع هم خواسته‌اند آمده‌اند و آمار تولید و تعداد سانتریفیوژها و مسائل مرتبط با آن در گزارش آژانس بیان شده و مشخص است.

وی در مورد اینکه آیا قرار است ایران سانتریفیوژهای جدیدی در سایت فرودو نصب کند، گفت: روال این است که در مورد آمارهای جدید در این ارتباط باید به آژانس اطلاع داده شود، آژانس در مورد آن راستی‌آزمایی کند و در واقع آن را تایید کند و ما ترجیح می‌دهیم که مطالب در این ارتباط از طریق کانال بازرسان آژانس اطلاع داده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در مورد مذاکرات روز جمعه ایران و آژانس و نتایج آن گفت: مذاکرات ما با آژانس بر مبنای حقوق کشورمان و در چارچوب وظایف آژانس انجام می‌شود و این مذاکرات را ادامه می‌دهیم. ما خواهان قطع مذاکرات نیستیم، استدلال‌های قوی داریم، افراد مذاکره‌کننده ما افرادی قوی و آگاه به مسائل تخصصی در این زمینه هستند و از حقوق کشورمان دفاع می‌کنند. در این چارچوب تا زمانی که آژانس بخواهد ما مذاکره می‌کنیم البته آنها نیز باید استدلال کافی برای بازدید از مناطقی که می‌گویند داشته باشند یا درباره مطالبی که می‌گویند باید ادله کافی بدهند تا ما قانع شویم.

عباسی همچنین در مورد گزارش فصلی آژانس که به زودی منتشر خواهد شد،‌ گفت: همه مطالب را آقای آمانو در گزارش سالانه خود بیان کردند و فکر نکنم چیز اضافی وجود داشته باشد. مطالب را در آن گزارش سالانه اعلام کرده‌اند، ابهامات را بیان کردند، آن گزارش 64 بند داشت که به اذعان کارشناسان نصف آن بند اضافه بود و مبنای حقوقی، قانونی و کارشناسی نداشت. برخی از آن نیز جمله‌سازی بود و تحت تاثیر سرویس‌های خارجی بیان شده بود و در گزارش آژانس مطالب آن آمده بود و فکر می‌کنم همان کافی است و آژانس باید روی همان بسنده کند و مدارکی که در این ارتباط دارد را به ما تسلیم کند تا ما مدارک را بررسی کنیم و به نتیجه برسیم.

وی تاکید کرد: تمام فعالیت‌های ما شفاف بوده، مشکلی با بازرسی آژانس نداریم، همکاری‌های لازم را داشته و خواهیم داشت و مناسب است که آنها مدارک لازم در ارتباط با گزارش سالانه‌شان را ارائه دهند تا ما بررسی کنیم و به نتیجه برسیم.

کد خبر 182312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز