همشهری آنلاین: سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌با اشاره به اتهام زنی به ایران در گزارش اخیر آمانو گفت:‌ این اتهام‌ها برای این است که پرونده هسته‌ای ایران را باز نگه دارند اما باید گفت همه این اتهام‌ها بی اساس است.

علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه جمعه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به انتشار گزارش امروز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت:‌ گزارش امروز آژانس گزارشی معمولی است که در هر سه ماه توسط آژانس به شورای حکام ارسال می‌شود.

خبرگزاری مهر گزارش داده، وی با بیان اینکه مورد خاصی در این گزارش مطرح نشده است، افزود:‌مهمترین نکته ای که باید توسط رسانه ها برجسته شود این است که در این گزارش 14 بندی هم که خیلی کوتاه است به صراحت آمده که برنامه هسته ای ایران هیچ انحرافی نسبت به اهداف نظامی ندارد و ایران مانعی برای بازرسی ها نگذاشته است.

وی با بیان اینکه این گزارش نشان می دهد جزئیات برنامه هسته ای ایران برای آژانس شفاف است، گفت:‌ گزارش‌های اخیر مدیرکل نشان می دهد که در هر گزارش نسبت به گزارش قبلی پیشرفت ها در بحث هسته ای بیشتر می‌شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه تحریم های آمریکا و غرب علیه ایران تاکنون هیچ اثری نداشته است، مسئولان آمریکایی باید به مردم خود بگویند با وجود اینکه تحریم هایشان مردم ایران را نشانه گرفته اما نتوانسته سانتریفیوژهای ایران را نشانه بگیرد و ایران امروز خودکفا شده است.

سلطانیه با تاکید بر اینکه فعالیت های هسته ای ایران امروز بدون مشکل به کار خود ادامه می دهد، گفت:‌ تحریم‌ها بر برنامه هسته ای ایران تاثیری نداشته است.

وی با اشاره به اتهام زنی به ایران در گزارش اخیر آمانو گفت:‌ این اتهام ها برای این است که پرونده هسته ای ایران را باز نگه دارند اما باید گفت همه این اتهام ها بی اساس است.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس انرژی اتمی مذاکره ای را با آنها برای تعریف کردن یک چارچوب مشخص آغاز کرده تا در مورد اتهام ها با آژانس به بحث بنشیند.

وی با تاکید بر اینکه قرار است در این مذاکرات موضوعاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خارج از NPT مطرح می کند، گفت:‌ ایران حق دارد که ضوابطی را برای این اتهامات معین کند چراکه ما به هیچ وجه نمی خواهیم آژانس وارد حریم امنیت ملی ما باشد.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در زمینه تدوین متن این مدالیته و چارچوب چندین ماه کار شده است، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئول همکاری خود با آژانس را مطابق NPTادامه می دهد و به هیچ وجه از حق خود در غنی سازی چشم پوشی نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه به مذاکره خود در آژانس برای تعیین چارچوب ادامه می دهیم افزود:‌ ما انتظار داریم مصوبات اجلاس استانبول 2 در خصوص رعایت NPTو فرآیند گام به گام غرب و ایران رعایت شود و در این صورت است که می توانیم شاهد برخورد منصفانه و منطقی باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چشم انداز جنبش عدم تعهد به سادگی نخواهد بود، گفت: ‌ممکن است این جنبش با چالش های جدی هم مواجه شود اما امروز این جنبش سابقه تحرک و شتاب بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به سخنان سران کشورها در اجلاس سران عدم تعهد گفت:‌ در اجلاس دو روزه تهران نوع سخنرانی سران برخی کشورها با مواضع آنها در نشست های بین‌المللی تفاوت داشت و شاهد بودیم که در اجلاس تهران اصولی تر با جدیت و برجسته حول محورهای اجلاس صحبت می کردند که این من را بسیار امیدوار کرد.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل در نهادهای تصمیم گیر بین‌المللی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته اقدامی را در وین آغاز کرد و بنده این نوید را می دهم که امسال کشورمان در خواست داده در کنفرانس آژانس که دو هفته دیگر آغاز می‌شود موضوع تغییر ساختار و مکانیزم تصمیم گیری در آژانس اصلاح شود.

وی افزود:‌ اینکه در شورای حکام آژانس انرژی اتمی 35 کشور که اکثر آنها غربی هستند و ده کرسی دائمی دارند هر تصمیمی که می خواهند بگیرند.

سلطانیه تاکید کرد:‌ جنبش عدم تعهد بستری برای ایجاد دگرگونی های زیربنایی در ساختار سازمان ملل و مدیریت جهانی خواهد بود.

کد خبر 182994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز