سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان افشانه بینی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند با پیشگیری از بروز تنش‌ها در خانواده، آرامش را به همسران بازگرداند

افشانه ضد تنش‌های خانگی

به گزارش مهر،‌ در این بررسی پژوهشگران دانشگاه زوریخ دریافتند، همسرانی که پیش از پرداختن به مسایل جنجالی، از افشانه هورمون اکسی توسین استفاده کرده بودند رفتار مناسب‌تر و آرام‌تری از خود نشان دادند.

محققان می‌گویند پس از استفاده از این افشانه، همسران از نظر عاطفی کمتر برانگیخته شدند.

بر اساس این تحقیق زنانی که در این بررسی شرکت کرده بودند مهربان‌تر، کم توقع تر و کم اضطراب تر بودند در حالی که مردان از اشارات اجتماعی آگاهی داشتند، مثبت تر رفتار می‌کردند و برای تعامل، تمایل داشتند.

هورمون اکسی توسین عمدتا در منطقه هیپوتالاموس مغز قرار دارد. این هورمون در هنگام تولد نوزاد در بدن مادر تولید می‌شود و امکان شیردهی مادر را فراهم می‌آورد.

در این بررسی محققان به تاثیرات این هورمون بر روی استرس و فعالیت سیستم اعصاب خودکار در طول مشاجرات بین همسران پرداختند.

این بخش از سیستم اعصاب به طور خودکار اعضای بدن را کنترل می‌کند و این مطالعه نشان داد این سیستم در زمان مشاجره و دعوا بین همسران بسیار فعال تر است و منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

47 زوج در این مطالعه شرکت کرده بودند. همسران موضوعی را برای گفتگو انتخاب کردند که در مورد نتیجه آن به توافق نمی‌رسیدند. گروهی از آنها پنج پاف افشانه و پنج پاف افشانه نما دریافت کردند.

45 دقیقه بعد هر زوج تنها در اتاقی قرار داده شدند و در هنگام گفتگو از آنها تصویربرداری شد.

نتایج نشان داد در بین آنهایی که از این افشانه استفاده کرده بودند، مردان رفتار مناسب‌تر و مثبت‌تر داشتند و زنان مهربان‌تر شده بودند.

کد خبر 180358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز