همشهری آنلاین: یک ریاضی‌دان محقق انگلیسی می‌گوید با یک فرمول ریاضی می‌توان میزان دوام روابط عاطفی یک زوج را پیش‌بینی کرد.

هانا فرای از محققان کالج دانشگاهی لندن، در کتاب خود با نام «ریاضیات عشق»، بهترین راه پیش‌بینی دوام روابط یک زوج را در میزان منفی و مثبت بودن آنها در ارتباط با یکدیگر دانسته است.

فرای می‌گوید با توجه به تحقیقات دکتر جان گاتمن، روانشناس امریکایی و گروه تحقیقاتی او، به این نتیجه رسیده است.

دکتر گاتمن و گروهش با بررسی صدها نفر به این نتیجه رسیده‌اند که زوج‌ها با احتمال جدایی کمتر، یا زوج‌های به اصطلاح «کم مخاطره» ، تعامل مثبت‌تری با هم دارند.

این ریاضیدان انگلیسی می‌گوید رفتار بد در روابط زوج‌های کم‌‌ریسک یک رفتار غیرعادی تلقی می‌شود؛ به طور مثال، زن بدخلقی همسرش را ناشی از خستگی و یا فشار کار می‌داند.

اما در زوج‌های «پر مخاطره»، رفتار بد یک مساله عادی است و در این موارد زن، ترش‌رویی همسرش را به خاطر خودخواهی و یا دیگر ویژگی‌های شخصیتی منفی او می‌داند.

دکتر گاتمن چندی بعد مشاهدات خود را با ریاضیدانی به نام جیمز موری در میان گذاشت و آنها به معادلاتی دست یافتند که مثبت و یا منفی بودن روابط یک زن و شوهر با یکدیگر را پیش‌بینی می‌کند.

این دو محقق نموداری تهیه کرده‌اند که نشان می‌دهد اگر مرد مطلب مثبتی بگوید، مثلاً با همسرش موافقت کند یا او را بخنداند، همسرش نیز واکنشی مثبت نشان خواهد داد.

در عین حال، اگر مرد حرکت منفی انجام دهد، مثلاً حرف همسرش را قطع و یا به سخنش بی‌توجهی کند، تاثیر بدی روی زن خواهد داشت.

فرای همچنین در کتاب خود می‌گوید موفق‌ترین روابط، آنهایی هستند که «آستانه منفی بودن» بسیار پایینی دارند؛ بدان معنا که زن و شوهر به یکدیگر اجازه می‌دهند مشکلاتِ هرچند کوچک را ابراز کنند و به حل آن بپردازند، در این صورت طرفین احساسات خود را سرکوب نکرده و از کاه، کوه نمی‌سازند.

نموداری که ارتباط روابط مثبت و منفی یک زوج را نشان می‌دهد

نموداری که ارتباط روابط مثبت و منفی یک زوج را نشان می‌دهد

کد خبر 316190

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha