سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همسرآزاری؛ این کلیدواژه برای خیلی‌ها مساوی مرد یا احتمالا زنی است که همسرش را کتک می‌زند.

طلاق

در اينترنت تصاوير همسرآزاري را هم كه جست‌وجو كنيد، به تصاويري شبيه همين تصور رايج خواهيد رسيد. اما خيلي چيزها عوض شده، حالا بايد تصور‌تان از همسرآزاري را هم اصلاح كنيد. مثلا اينكه بيش از 69درصد همسر‌آزاري‌ها جسمي نيستند؛ يعني همسران با شيوه‌هاي روحي همديگر را عذاب مي‌دهند. وزير رفاه روز گذشته در يادداشتي اشاره‌اي كوچك به موضوع همسرآزاري كرد كه حقيقت‌هاي بزرگي در اين زمينه را روشن مي‌كند.

  • آمار تازه

«ثبت بيش از ٧٠ هزار همسرآزاري در سال كه همسرآزاري جسمي با ٤١ درصد آن هم طبق بررسي‌هاي انجام شده در اورژانس اجتماعي كشور، نشان‌دهنده صحت اين ادعاست كه نياز مبرم به توجه بيشتر به مناسبات اخلاقي درون خانواده داريم.»

اين بخشي از يادداشت علي ربيعي است كه البته در موضوع «زيست اخلاقي جامعه» منتشر شده است. وزير رفاه اگر‌چه به شيوه سال‌هاي قبل از وزارتش يعني تدريس در دانشگاه مفاهيمي آكادميك مانند «آزار ساختاري» را طرح كرده، اما اشاره‌هاي كوتاهي هم به دو موضوع همسرآزاري و كودك‌آزاري كرده كه البته آمار او درباره همسرآزاري مي‌تواند بيشتر مورد توجه قرار بگيرد. روشن‌ترين نكته در آمار وزير رفاه، معنادار بودن فاصله بين آزارهاي جسمي و روحي است؛ نكته‌اي كه در همسرآزاري كمتر به آن توجه مي‌شود. آنطور كه وزير رفاه گفته 41هزار مورد يعني حدود 60درصد كل آمار مربوط به خشونت‌هاي غيرجسمي است.

روانشناسان همسرآزاري را به ۴ گروه رواني، مالي، جنسي و جسمي تقسيم مي‌كنند و مي‌گويند برآورده‌نشدن هر يك از نيازها در زمينه‌هاي مالي، رواني و جنسي مي‌تواند يكي از انواع همسرآزاري را به‌دنبال داشته باشد. براي نمونه اگر مرد قادر به تأمين نيازهاي مادي همسر و خانواده‌اش نباشد، ممكن است تبعات آن به‌صورت همسرآزاري بروز كند و مرد از شرايط عادي خارج شود. از سويي اعتياد نيز به‌دليل بالا بردن هزينه خانواده و ايجاد علائم افسردگي در فرد، زمينه‌ساز همسرآزاري است. مقايسه نامناسب همسر با ديگران، شكستن حرمت پدر يا مادر نزد فرزندان، فحاشي و انتساب صفات ناشايست و... از نظر روان شناسان در رديف مصدايق همسر‌آزاري هستند.

  • افزايش آمار

اما نكته پنهان ديگر در آمار وزير رفاه، افزايش قابل توجه همسرآزاري در كشور است. سال 94معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور از 600هزار تماس با اورژانس اجتماعي خبر داد كه از بين اين تماس‌ها 7درصد مربوط به كودك‌آزاري و 6درصد اختصاص به همسرآزاري داشته است؛ يعني در مجموع 42هزار مورد همسر‌آزاري. اما آنطور كه وزير رفاه خبر داده حالا فقط آمار همسرآزاري جسمي به همين حدود يعني 41هزار مورد رسيده و آمار كل همسرآزاري‌ها نسبت به يكي 2سال قبل حدود 75درصد افزايش داشته است؛ البته از اين نكته نبايد غافل شد كه اين الزاما به‌معناي افزايش خشونت در خانواده‌ها نيست و فقط ممكن است نسبت به سال‌هاي گذشته تماس‌ها با اورژانس اجتماعي بيشترشده باشد. البته عكس اين ماجرا هم احتمال دارد؛ تمامي افرادي كه از سوي همسران‌شان مورد آزار و اذيت قرار مي‌گيرند براي شكايت و پيگيري به مراجع ذيصلاح مراجعه نمي‌كنند.به اين ترتيب هر تخميني در اين زمينه مخدوش است و ظاهرا بايد فقط به داده‌هاي جديد آقاي وزير توجه كرد. آماري كه به استناد تماس‌هاي مردم با 123 (اورژانس اجتماعي ) اعلام شده است.

  • شوهر آزاري هم داريم

منهاي خبرهاي مربوط به خشونت جسمي زنان عليه مردان كه تيتر صفحات حوادث مي‌شوند، بسياري از رفتارهايي كه شايد در زندگي زناشويي عادي تلقي شوند از مصاديق همسر آزاري هستند كه در مورد مردان بعضي از آنها ثبت هم مي‌شوند.براي نمونه سال گذشته از مجموع 314پرونده همسر آزاري ارجاع شده به پزشكي قانوني كهگيلويه و بويراحمد، 6پرونده مربوط به شكايت مردان بوده است.

کد خبر 363493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha