مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه ساخت مترو در حال حاضر 100 درصد بومی شده است، گفت: در بیش از 200جبهه کاری، توسعه خطوط مترو در حال پیگیری است و درصورتی که منابع مالی به موقع تأمین شود تا پایان سال رکورد جدیدی در سرعت ساخت مترو رقم خواهد خورد.

هابیل درویش با بیان این مطلب به تهران سما گفت: با افتتاح چهار کیلومتر از خط چهار با دو ایستگاه ارم سبز و اکباتان، ضمن پیوستن شهرک بزرگ و پرجمعیت اکباتان در غرب تهران به سامانه مترو، حلقه‌ای دیگر از ده‌ها حلقه ارتباطی شبکه عظیم مترو، مرتبط شد و خط پنج تهران - کرج به خط چهار اتصال یافت.

وی ادامه داد: تهران امروز با 12میلیون جمعیت که چهار میلیون نفر آن در شهرک‌های اقماری ساکن هستند، با بحران فزاینده ترافیک و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبه‌روست و در این میان مترو توانسته نقش خود را به‌عنوان یک شبکه حمل‌ونقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات کند و رضایت نسبی مردم را به‌خود جلب کرده است. وی با اشاره به اینکه شرکت متروی تهران با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره‌‌برداری آنها، گام اساسی و ضروری را برای تکمیل هشت خط سنگین شهری و چهار خط سریع‌السیر در تهران برداشته است، گفت:

خطوط یک و چهار تکمیل شده است و تکمیل خطوط دیگر به همراه ساخت 35ایستگاه و چندین مجتمع ایستگاهی در نقاط مختلف شهر تهران در دست اجرا قرار دارد.مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه براساس برآوردهای انجام شده برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده در قانون باید 217کیلومتر خطوط مترو در تهران احداث شود، گفت:

اکنون در ساخت خطوط مترو، برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده، اولویت نخست، ساخت خط سه مترو از بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران تا محله ازگل در شمال شرقی تهران است؛ بخش بزرگی از این خط هم‌اکنون ساخته شده و تا پاییز امسال فاز اول آن از چهارراه ولیعصر تا سهروردی به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: تا پایان سال نیز مسیر جنوبی از بزرگراه آزادگان تا چهارراه ولیعصر وارد چرخه بهره‌برداری خواهد شد که این 19کیلومتر چارچوب اصلی برنامه سال 1391مترو را تشکیل می‌دهد.

خطوط هفت و شش نیز براساس برنامه به‌ترتیب در مسیرهای کن تا جنوب شهرری و میدان صنعت تا قصر فیروزه با سرعت مناسبی در حال احداث است و در حال حاضر سه دستگاه حفار مکانیزه پیشرفته (TBM) در این دو خط مشغول به‌کار هستند و هر کدام روزانه دست‌کم 15متر تونل را حفاری می‌کنند. مدیرعامل مترو تصریح کرد: تاکنون چهار کیلومتر از خط شش و هشت کیلومتر از خط هفت ساخته و آماده ریل‌گذاری شده است.

درویش گفت: در حال حاضر به صراحت می‌توان ادعا کرد که ساخت مترو 100درصد بومی شده است و هم‌اکنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها 100درصد از توان متخصصان داخلی استفاده می‌شود. همچنین بیش از 50درصد تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌کنیم، مانند واگن‌های یک طبقه و دو طبقه که تنها موتور و کشنده و بوژی و تجهیزات کنترلی آن از خارج وارد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینک با توانمندی کسب شده، هیچ‌گونه مانع یا مشکل فنی و تکنیکی در توسعه خطوط مترو وجود ندارد و تنها مشکل موجود در فرایند ساخت مترو تأمین بموقع اعتبارات مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است که طبق قانون 50درصد از هزینه‌های ساخت مترو توسط دولت و 50درصد دیگر توسط شهرداری تهران باید تأمین ‌شود.

کد خبر 179890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز