گروه بین‌الملل: مسلمانان روهینجا در میانمار آماج تهاجم و تجاوز نیروهای امنیتی این کشور قرار گرفته‌ و شمار زیادی از آنان بازداشت شده‌اند. سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارشی درباره خشونت‌های اخیر علیه مسلمانان میانمار منتشر کرده است که مقامات این کشور را متهم می‌کند کار چندانی برای مقابله با موج ناآرامی‌ها در ابتدای خشونت‌ها نکردند.

به گزارش الجزیره، مقامات میانمار از مسلمانان در برابر حملات بودائیان محافظت نکردند و سپس دست به خشونت و بازداشت گسترده مسلمانان زدند. طبق آمار رسمی درگیری بین مسلمانان روهینجا و بودائیان در اوایل تیرماه در ایالت راخینه یا آراکان حدود 80کشته بر جا گذاشته است، اما در گزارش دیده‌بان حقوق بشر این رقم بسیار کمتر از آمار واقعی توصیف شده است. صدها نفر از مردان و پسران روهینجا بازداشت شدند و بدون امکان تماس با دیگران در غرب کشور نگهداری می‌شوند.

در خشونت‌های بودائیان علیه مسلمانان اقدام‌هایی همچون گردن‌زدن، چاقو زدن، تیراندازی و تخریب اموال گزارش شده است. نیروهای دولتی از دسترسی امدادگران به مسلمانان جلوگیری و در مواردی اقدام به بازداشت آنان کردند. برد ادامز مدیر بخش آسیا در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت نیروهای امنیتی نتوانستند از دو طرف در مقابل حملات یکدیگر حفاظت کنند و آنگاه دست به خشونت گسترده علیه مسلمانان روهینجا و بازداشت دسته‌جمعی آنان زدند. وی تصریح کرد این امر نشان‌دهنده آزار و تبعیض نژادی از جانب دولت است.

فیل رابرتسون معاون بخش آسیای این سازمان نیز با مسئول دانستن جامعه بین‌المللی در قبال فجایع میانمار گفت اگر خشونت‌هایی که در اراکان صورت گرفت، پیش از آغاز برنامه اصلاحات دولت رخ داده بود، واکنش بین‌المللی سریع و قوی بود، اما حالا دم زدن از تغییر گسترده در میانمار، امضای قراردادهای جدید تجاری و رفع کردن تحریم، سبب شده است که جامعه بین‌المللی چشم بر این فجایع فروبندد.

در این گزارش تصریح شده است که پلیس و نیروهای شبه‌نظامی با مهمات واقعی، به سوی مسلمانان تیراندازی کردند. در این گزارش از قول شاهدان عینی نقل شده است که زمانی که جمعیت بودایی دست به آتش زدن خانه‌های مسلمانان زدند، نیروهای امنیتی فقط نظاره‌گر بودند و وقتی مسلمانان کوشیدند آتش را خاموش کنند، نیروهای امنیتی به طرفشان تیراندازی کردند و بوداییان آنان را به باد کتک گرفتند.

دیده‌بان حقوق بشر از بنگلادش به‌خاطر برگرداندن هزاران نفر از آوارگان روهینجا که با قایق به سواحل آن می‌رفتند، انتقاد کرده است. این گزارش درحالی منتشر شده است که دولت میانمار مدعی است در پی ایجاد هماهنگی قومی در این کشور است. وونا مانونگ لوین وزیر خارجه گفت مقامات کشور حداکثر خویشتن‌داری را در اعاده نظم و قانون به خرج داده‌اند و این شورش‌ها ناشی از آزار مذهبی نبوده است.

وی با انتقاد از آنچه تلاش برای سیاسی و بین‌المللی کردن این وضع به‌عنوان یک موضوع مذهبی خوانده، افزود، دولت مایل است بین ملیت‌های مختلف، هماهنگی نژادی ایجاد کند. میانمار دارای ترکیب قومی و مذهبی متنوعی است، اما دولت مسلمانان روهینجا را جزئی از این ترکیب نمی‌داند.

دست‌کم 800هزار مسلمان روهینجا در میانمار زندگی می‌کنند. تاین ساین رئیس‌جمهور میانمار در خرداد گفته بود دولت فقط مسئول مسلمانان نسل سومی است که خانواده‌هایشان پیش از استقلال این کشور در سال 1948 وارد آن شده بودند و پذیرش کسانی که به‌طور غیرقانونی وارد شده‌اند، ناممکن است.

وی از کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل خواست این گروه از مسلمانان را در اردوگا‌‌ه‌ها یا در کشورهای ثالث اسکان دهد. دیده‌بان حقوق بشر از دولت میانمار خواست به نقض حقوق بشر پایان دهد، اجازه رسیدن کمک‌های بشردوستانه را به این منطقه بدهد و ناظران بین‌المللی را دعوت کند. دسترسی به این منطقه همچنان محدود است. آمار وزارت خارجه میانمار حاکی از سوزانده شدن پنج هزار خانه است. در این حال، سازمان همکاری اسلامی از جامعه مسلمانان جهان درخواست کرد به قربانیان خشونت در شمال غرب میانمار، کمک سیاسی، بشردوستانه و مالی کنند.

کد خبر 179610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز