همشهری آنلاین: به گزارش رسانه دولتی میانمار، خشونت‌های اخیر بر ضد مسلمانان در مرکز این کشور به کشته شدن ۴۳ نفر و ویرانی بیش از ۱۳۰۰ خانه و ساختمان منجر شده است.

میانمار

به گزارش پرس تی وی، روز شنبه (۱۰ فروردین) و پس از آن منتشر شد که روزنامه «نیو لایت آو میانمار» از آواره شدن ۱۱ هزار و ۳۷۶ نفر در اثر موج جدید خشونت در این کشور خبر داد.

درگیری‌های اخیر بین بودایی‌ها و مسلمانان روهینگیا ۲۰ مارس در یک طلافروشی در شهر میکتیلا در بخش مندلای آغاز شد.

طبق اعلام وزارت کشور میانمار این خشونت‌ها « به سایر شهرستان‌ها در نقاط دیگر این کشور نیز کشیده شد و تاکنون ۱۶۳ مورد خشونت در ۱۵ شهرستان روی داده است که آمار تلفات و مجروحان را به ترتیب به ۴۳ کشته و ۸۶ مجروح رسانده است.»

وزارت کشور میانمار افزود ۱ هزار و ۳۵۵ باب خانه، مغازه و ساختمان نیز ویران شد. بیش از ۹ هزار تن از مردم میانمار نیز در پناهگاه‌های موقت به سر می‌برند.

سازمان ملل روز جمعه (۹ فروردین) هشدار داد در صورتی که دولت میانمار نتواند چادر و تجهیزات کمکی برای آوارگان فراهم کند هزاران مسلمان روهینگیا که در اثر خشونت‌های اخیر در غرب این کشور آواره شدند در فصل بارش باران‌های موسمی با بحران جدی مواجه می‌شوند.

جان گینگ، مدیر دفتر هماهنگی سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت :«ده‌ها هزار تن از مردمی که در اثر خشونت‌ها در استان راخین آواره شدند هم‌زمان با آغاز بارش باران‌های موسمی با خطر حتمی وقوع یک تراژدی دیگر مواجهند.»

فصل ریزش باران‌‌های موسمی در میانمار معمولا در ماه می آغاز می‌شود و در مدت ۶ ماه حدود ۵۰۰ سانتی متر باران می‌بارد.

جوامع بودایی که خواهان اخراج مسلمانان روهینگیا به بنگلادش هستند مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه‌های آوارگان روهینیگا می‌شوند.

گینگ که هفته جاری به راخین سفر کرد افزود :«مشکلات مهمی در رابطه با تهدیدها و فتنه انگیزی بر ضد نهادهای کمک رسانی و کارکنان آن‌ها وجود داشته است و ما برای تسهیل ارسال کمک‌های بین‌المللی به این کشور و فرهنگ‌سازی در این زمینه به حمایت دولت نیازمندیم.»

وی افزود: «نمی‌توان درباره اهمیت و اضطراری بودن اوضاع اغراق کرد. رهبران مذهبی و سران جوامع نیز در ارتقای فرهنگ صلح و احترام متقابل در کشوری مثل میانمار که دارای فرهنگ‌ها و قومیت‌ها مختلف است نقش مهمی به عهده دارند.»

بودائی‌های افراطی اغلب به مسلمانان روهینگیا حمله می‌کنند و خانه‌های آنان را به آتش می‌کشند. دولت میانمار به ناتوانی در حفاظت از اقلیت مسلمان در این کشور متهم شده است. گفته می‌شود در اثر حملات بودائی‌های افراطی تاکنون صدها مسلمان روهینگیا کشته و هزاران نفر دیگر نیز از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای نظامی میانمار نیز با فراهم کردن ظروف حاوی بنزین برای بودایی‌های افراطی، زمینه به آتش کشیده شدن منازل روستایی‌های مسلمان را فراهم و آن‌ها را مجبور به فرار می‌کنند.

مسلمانان روهینگیا دارای اصلیت پارسی، ترکی، بنگالی و پشتون هستند که اوایل قرن هشتم میلادی به میانمار مهاجرت کردند.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای از میانمار خواستند برای حفاظت از جمعیت مسلمانان روهینگیا در برابر بودایی‌های افراطی اقداماتی اتخاذ کند.

کد خبر 206649
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز