گروه سیاسی: بعد از سفری که کوفی عنان فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل متحد و اتحادیه‌ عرب برای حل بحران سوریه به ایران داشت، حالا ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه نیز وارد تهران شده است تا با مقامات ایران چاره‌ای برای‌ حل بحران سوریه بیندیشند.

این همه در حالی است که با وجود اصرار چین و روسیه، آمریکا با حضور ایران در ‌‌آخرین نشست بین‌المللی برای حل بحران سوریه مخالفت کرده بود.وزیر امور خارجه سوریه در رأس هیأتی دیروز در شرایطی وارد ایران شد که پنجمین مهندس ایرانی ربوده شده در سوریه نیز به وطن بازگشت. عبدالخالق صحنه، پنجمین مهندس ایرانی ربوده شده در سوریه است که به همراه شش مهندس و تکنیسین ایرانی اواخر آذر‌ماه سال گذشته ربوده شده بود.

این دومین سفر رسمی یک مقام سوری به ایران در یک هفته گذشته است. پنجشنبه گذشته عمر غلاونجی قائم‌مقام نخست‌وزیر سوریه و هیأت همراه وی به ایران سفر کرده و دیداری با مقامات ایران ازجمله سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان داشتند.
ولید معلم قرار است در سفر خود به ایران با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران، سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.او که آخرین بار به‌طور رسمی بعد از عملیات تروریستی بمبگذاری در ساختمان امنیت ملی سوریه با وزیر خارجه کشورمان صحبت کرده بود، دیروز در یک کنفرانس خبری مشترک با صالحی حضور یافت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

پیش از سخنان معلم، در این نشست خبری، وزیر امور خارجه کشورمان گفت که انکار نمی‌کنیم که مردم سوریه حق دارند مانند همه‌ ملت‌های دیگر از تمامی حقوق شهروندی یک کشور آزاد برخوردار باشند اما باید گفت توطئه‌ای علیه سوریه چیده شده است که مواضع و نظرات رژیم صهیونیستی علیه سوریه به وضوح آن را نشان می‌دهد و پیشتاز همه توطئه‌آفرینی‌ها و برکناری دولت سوریه و به هم‌ریختگی وضع در سوریه، رژیم صهیونیستی است.

صالحی ادامه داد: تعجب می‌کنم جایی که رژیم صهیونیستی اینچنین در مورد سوریه موضع‌گیری می‌کند چگونه است که برخی کشورهای دیگر در این مورد خاص کاملاً هم‌موضع رژیم صهیونیستی هستند. او افزود: اینجاست که ما به‌نظریه توطئه پی می‌بریم.
صالحی در ادامه این نشست خبری که ایسنا مشروح آن را منتشر کرد‌ گفت که قبول داریم عده‌ای از مردم سوریه ممکن است برای ایجاد تغییراتی حرکت کرده باشند و رئیس‌جمهور و دولت سوریه هم نسبت به این خواسته‌های مشروع مردم اعلام آمادگی کرده و پاسخ داده است.

قانون اساسی جدید تدوین شده و موضوع تعدد احزاب و انتخابات مجلس نیز در دستور کار قرار گرفت و انجام شد. ممکن است برخی بگویند این اقدامات در شرایط عادی انجام نشده است. باید گفت اجازه و فرصت دهید که همان قولی که دولت و رئیس‌جمهور سوریه به مردمش داده است بتواند آن را عملیاتی کند اما متأسفانه روزبه‌روز بر دامنه توطئه در سوریه افزوده می‌شود. هیچ فرصتی نمی‌خواهند بدهند اما از سوی دیگر به وضوح می‌بینیم که این توطئه‌ از جانب چند کشور به‌طور ددمنشانه علیه سوریه انجام شده است که در رأس آنها رژیم صهیونیستی است.

ولید معلم در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره طرح شش ماده‌ای کوفی عنان و هرگونه مذاکره احتمالی بین دولت و مخالفان با بیان این مطلب اظهار داشت: مسئله مهم این است که چگونه به زمینه‌های اجرایی و سیاسی طرح آقای عنان کمک کنیم؟
او افزود: هرچقدر دولت سوریه تلاش کرد تا نیروها را از شهرها خارج کند اما گروه‌های تروریستی که در پشت آنها برخی کشورهای منطقه قرار دارند، خود را متعهد به اجرای این طرح نمی‌دانند.

وزیر امور خارجه سوریه دلیل به بن‌بست رسیدن مذاکرات سیاسی با مخالفان را اقدامات تروریستی آنها دانست و گفت: ما از گروه‌های مخالف می‌خواهیم تا به مذاکره با دولت روی آورند.ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه دیروز نیز با سعید جلیلی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار سعید جلیلی با اشاره به اینکه دشمنی آمریکا و صهیونیست‌ها با مردم سوریه یک دشمنی قدیمی است، اظهار کرد: امروز آنها با کمک دیکتاتورهای منطقه و تروریست‌ها می‌خواهند پس از ناکامی در جنگ‌های 33روزه و 22روزه، انتقام آن را از مردم سوریه بگیرند. او با تأکید بر اینکه جهان اسلام، آمریکا و رژیم صهیونیستی را دشمن خود می‌داند، بیان کرد: مسلمانان نمی‌پذیرند که آمریکا و صهیونیست‌ها با کمک دیکتاتورها و تروریست‌ها و با زور اسلحه طرفدار حقوق مردم باشند.

کد خبر 179223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز