شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که جنگ میان ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در شهر حلب ادامه دارد، گزارش‌های تازه‌ای در برخی رسانه‌ها منتشر شده که نشان از تسلط ارتش سوریه و ادامه پاکسازی شهر حلب از سوی این ارتش دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آگاه خود در منطقه خلیج‌فارس گزارش داد، ترکیه با همکاری عربستان سعودی و قطر به‌طور محرمانه یک مرکز فرماندهی برای ارائه کمک‌های حیاتی نظامی و مخابراتی به مخالفان سوریه، در نزدیکی مرز سوریه بر پا کرده است. یک منبع آگاه در دوحه در این‌باره به رویترز گفت: این ترکیه‌ای‌ها هستند که کنترل نظامی این پایگاه را در دست دارند و در این پایگاه یک مثلث تشکیل شده که در راس آن ترکیه است و در دو گوشه دیگر آن عربستان سعودی و قطر هستند. این مرکز در شهر آدانا واقع در جنوب ترکیه و در 100کیلومتری مرز سوریه بر پا شده است.

در آدانا یک پایگاه هوایی مشترک برای نیروهای ترکیه و آمریکا مستقر است که واشنگتن از آن برای عملیات‌های تجسسی و لجستیکی استفاده می‌کرده است. در این گزارش آمده‌است، اکثر اسلحه‌هایی که به‌دست مخالفان سوریه می‌رسد اسلحه‌های روسی هستند که از طریق کشورهای عربی از روسیه خریداری شده و اکنون برای جنگ در اختیار مخالفان سوری قرار گرفته‌است.‌

ماه گذشته کشور سوئیس در اعتراض به اینکه سلاح خاصی که به کشور امارات فروخته‌است در جنگ سوریه توسط مخالفان به‌کار رفته، همه قراردادهای تسلیحاتی‌اش را با امارات لغو کرد.همزمان با گزارش رویترز، یک روزنامه چاپ سرزمین‌های اشغالی از تحت آموزش‌بودن مخالفین سوری در کشور آلمان، با هدف یادگیری چگونگی ایجاد یک سیستم دمکراتیک در سوریه درصورت سقوط حکومت بشار اسد، خبر داد. روزنامه اسرائیلی هاآرتص  نوشت، اعضای بلندپایه مخالفان سوری اخیرا در برلین تحت آموزش قرار گرفته‌اند تا بیاموزند که چگونه یک سیستم دمکراتیک را درصورت کنار رفتن بشار اسد از قدرت، در سوریه دایر کنند.

نام این برنامه آموزشی روز بعد است و سازمان دهندگان آن در برلین تأکید دارند که روی پروژه تغییر حکومت در دمشق کار نمی‌کنند بلکه این برنامه مربوط به روز بعد از سقوط حکومت بشار اسد است. آلمانی‌هایی که روی این برنامه کار می‌کنند می‌گویند، کارشان تدارکی برای دخالت در امور سوریه نیست چون برخلاف طرف‌هایی که برای سقوط اسد تلاش می‌کنند، آنها برای آینده کار می‌کنند.
براساس تأیید دیپلمات‌های آلمانی، حدود 40مخالف سوری در آلمان تحت آموزش هستند که این افراد از فرماندهان گریخته از ارتش سوریه، اقتصاد دانان، و حقوقدانان حاضر در تبعید تشکیل شده‌اند.

این گروه 40نفره همچنین شامل تعدادی از اعضای گروه‌های مختلف دینی و فرقه‌ای و اعضای اخوان المسلمین هستند.
به نوشته ها آرتص، این فقط آلمان نیست که در امر آموزش سیاسی مخالفان سوری نقش دارد بلکه آموزش این افراد تحت برنامه‌ای با عنوان روز بعد: حمایت از انتقال (تغییر) دمکراتیک در سوریه صورت می‌گیرد و در این برنامه مرکز صلح آمریکا و حامیانی مالی شامل وزارت خارجه ایالات متحده، وزارت خارجه سوئیس و هلند و مؤسسات غیردولتی از نروژ حضور دارند.

تشدید درگیری‌ها

با شدت گرفتن درگیری‌ها در داخل سوریه و درحالی‌که کانون این درگیری‌ها اکنون شهر حلب است، صلیب سرخ جهانی اعلام کرد که به ‌دلیل نبود امنیت در سوریه بیشتر کارکنان خود را از این کشور خارج کرده و به لبنان منتقل می‌کند. صلیب سرخ اعلام کرده که به ‌دلیل افزایش درگیری‌ها در سوریه و خصوصا در شهر حلب این کشور، تصمیم گرفته تا به‌طور موقت بخش عمده‌ای از کارکنان خود را از سوریه خارج کرده و به لبنان منتقل می‌کند.

در همین حال رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیروز بعد از دیدار با دیوید کامرون، همتای انگلیسی‌اش در لندن به خبرنگاران گفت: نمی‌توانیم تنها نظاره‌گر درگیری‌های حلب باشیم. وی خواستار اقدامات فوری از سوی شورای امنیت سازمان ملل، سازمان همکاری‌ اسلامی و اتحادیه عرب شد.

تصویر القاعده سوریه روشن می‌شود

در روزهای اخیر رسانه‌های مختلف غربی درباره حضور و فعالیت القاعده در سوریه گزارش‌هایی را منتشر کردند. در جدیدترین این گزارش‌ها نیویورک‌تایمز دیروز نوشت، تصاویری که از مخالفان مسلح سوری منتشر شده تصاویر مردانی است که صورت‌هایشان را پوشانده‌اند و سلاح به‌دست دارند و خود را ارتش آزاد سوریه می‌نامند.

اما نگاهی دقیق‌تر به فیلم‌هایی که از مخالفان سوری منتشر شده ماهیت آنها را بیشتر روشن می‌کند. یکی از نکات مهم این ویدئوها پرچم القاعده است که در پس بعضی از این فیلم‌ها دیده می‌شود. نیویورک تایمز نوشته‌است که جدی شدن حضور القاعده در جنگ سوریه، ماهیت این جنگ را تغییر می‌دهد.

کد خبر 179086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز