رضا ظریفی: ماه مبارک رمضان که از راه می‌رسد، روزهای خیر و برکت و آرامش هم از راه می‌رسند.

 در روزهای گرم تابستان و روزه‌داری، شربت خنک خاکشیر و صدای ربنا در کنار سفره‌های دوست‌داشتنی لحظه افطار( حتی اگر با لقمه‌های ساده نان و پنیر همراه باشد)، جلسات قرآن بعد از نماز مغرب، شب‌های احیا و شب‌زنده‌داری تا سحر، همه‌و‌همه خاطراتی هستند که هر سال با فرا رسیدن‌ ماه مبارک رمضان دوباره برای همه ما زنده می‌شوند. در کنار همه این برنامه‌ها، چند سالی است که مدیریت شهری تهران نیز در راستای تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌های مذهبی، اجتماعی و فرهنگی مناسبی را برای روزه‌داران تدارک می‌بیند. با توجه به استقبال مردم می‌بینیم که این برنامه‌ها در چند سال گذشته به‌خوبی توانسته‌اند جای خود را میان شهروندان باز کنند. امسال نیز شهرداری تهران برنامه‌های متنوعی را برای شهروندان تدارک دیده است. سیدمحمد هادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران نیز چند روز قبل از آغاز‌ماه مبارک رمضان این خبر را اعلام کرد. در ادامه این گزارش شرح مختصری از برنامه‌های مدیریت شهری برای‌ماه مبارک رمضان را خواهید خواند.

قرآن بخوانیم

رمضان‌ماه میهمانی خداست و بهترین کارها در این‌ماه همان قرائت کتاب خداست. مسئولان فرهنگی شهرداری تهران به این نکته نیز توجه داشته و برنامه‌هایی قرآنی با عنوان پنجره‌های آسمان که در اصل همان محافل انس با قرآن کریم است، برگزار می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در هر منطقه 10محفل انس با قرآن کریم برگزار می‌شود که محور این برنامه ها تقدیر از فعالان و پیشکسوتان قرآنی است.

همچنین قرار است قرآن کریم و ادعیه به مساجد و هیأت‌های مذهبی نیز هدیه شود. اما بخش دیگر، مربوط به برنامه‌ای است که طبق آن 22نمایشگاه قرآنی در مناطق تهران برگزار شده است. این نمایشگاه‌ها با محوریت قرآن مجید و نهج‌البلاغه برگزار می‌شود و مؤسسات و تشکل‌های مردم‌نهاد قرآنی در برپایی این نمایشگاه‌ها همکاری دارند. حضور در این نمایشگاه‌ها نیز حال و هوای خاص خود را دارد.

شب های ملکوت

شب‌های ملکوت از دیگر برنامه‌هایی است که در 30شب‌ماه مبارک رمضان و با برنامه‌ریزی اداره کل فرهنگی و هماهنگی اداره‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها، اداره‌های کل و مناطق 22گانه در بوستان‌های آزادگان، پلیس، ولایت و نهج‌البلاغه به‌صورت پهنه‌ای طراحی و اجرا می‌شود.

از بخش‌های مختلف این برنامه می‌توان به مواردی چون تلاوت مجلسی قرآن، کارگاه‌های آموزشی مفاهیم قرآن کریم و نهج‌البلاغه، آداب رمضان، اخلاق روزه‌داری و غیره، مراسم ادعیه‌ماه مبارک رمضان، ختم جمعی قرآن و صلوات، بازار هنر و غرفه‌های فرهنگی (توزیع لوح فشرده، کتابچه مناجات رمضان و غیره) و سفره کرامت اشاره کرد. این برنامه نیز با استفاده از ظرفیت برگزار‌کنندگان شمسه‌های قرآن و نهج‌البلاغه خواهد بود.

از فلسطین تا فطر

شهرداری تهران برای جمعه آخر‌ماه رمضان یا همان روز قدس و عید سعید فطر نیز برنامه دارد. روز قدس که به فرمان امام راحل بنیان گذاشته شد امسال رنگ و بوی دیگری خواهد داشت چراکه کشورهای اسلامی نیز امسال این مراسم را به طور رسمی برگزار خواهند کرد. برنامه روز قدس امسال تهران نیز که از سوی شهرداری تهران حماسه مقاومت نام گرفته شامل فضاسازی مسیرهای راهپیمایی، ارائه خدمات فرهنگی حول محور فلسطین، صهیونیسم‌شناسی، دشمن‌شناسی و بیداری اسلامی و برگزاری نمایشگاه فرهنگی و توزیع محصولات مرتبط می‌شود.

همچنین برنامه شوق نیاز برای عید سعید فطر در نظر گرفته شده است طبق آن مدیریت شهری، فضاسازی و هویت بخشی سیمای بصری در مناطق 22گانه، نورافشانی آسمان شهر در شب عید سعید فطر، برگزاری جشن‌های مغفرت عید سعید فطر به‌مدت سه روز در بوستان‌های محله‌ها، برپایی نمایشگاه‌های موضوعی و مرتبط و تولید و توزیع بسته‌های فرهنگی در نمایشگاه و در محل برگزاری نماز عیدفطر را به‌عهده خواهد داشت.

برنامه های مناسبتی

شنبه هفته آینده میلاد امام حسن‌مجتبی(ع) است. به همین مناسبت قرار است جشن‌های ولادت امام دوم شیعیان در مساجد و محافل مذهبی نیز برگزار شود. ضمن اینکه حداقل یک جشن بزرگ منطقه‌ای در بوستان‌های اصلی هر منطقه برگزار خواهد شد.

همچنین همزمان با شب‌های قدر نیز برنامه شکوه رستگاری برگزار می‌شود. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته برای این برنامه قرار است 374برنامه کمک به برگزاری سوگواره ویژه شهادت امیرالمومنین(ع) در مساجد و محافل مذهبی شهر (به ازای هر محله یک برنامه) اجرا شود.

خورشید تابان شمسه

جشنواره‌های شمسه ازجمله برنامه‌هایی است که سابقه اجرای آن به سال قبل بازمی‌گردد. این جشنواره‌ که پارسال در هشت رشته برگزار شد امسال در 12رشته برگزار خواهد شد. ضمن اینکه آغازگر سال دوم جشنواره شمسه در‌ماه مبارک رمضان امسال، سه جشنواره قرآن، نهج‌البلاغه و دعا و نیایش خواهند بود. البته جشنواره شمسه دعا و نیایش یکی از رشته‌هایی است که امسال به برنامه‌ها افزوده شده است. از نکات دیگر این برنامه استقبال گسترده شهروندان از رشته‌های مختلف این جشنواره در سال گذشته است. عبادالله رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره استقبال شهروندان از این جشنواره در سال‌جاری نیز می‌گوید: خیلی به تعداد شرکت‌کنندگان کاری نداریم. مهم برای ما این است که جشنواره بتواند آموزه‌های قرآنی، نهج‌البلاغه و دعا و نیایش را وارد زندگی مردم کند. جشنواره قرآنی و نهج‌البلاغه در دو بخش شفاهی و مکتوب برگزار خواهند شد و مخاطبان این جشنواره‌ها نیز گروه‌های مردمی وابسته به کانون‌های فرهنگی مساجد، کانون‌های فرهنگی مستقل محلی، گروه‌های دانش‌آموزی مدارس راهنمایی و دبیرستان با محوریت محله هستند. جشنواره قرآنی امسال همانند سال قبل توسط شهرداری منطقه ‌پنج، جشنواره نهج‌البلاغه توسط شهرداری منطقه دو و جشنواره دعا و نیایش نیز توسط شهرداری منطقه 22 اجرا خواهد شد.

سر بر آستان جانان

بر آستان جانان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی شهرداری تهران برای‌ ماه مبارک رمضان است. این برنامه در دو بخش قبل و بعد از افطار برگزار می‌شود و در واقع فرصتی برای خانواده‌هاست تا اوقات فراغت خود را با حالتی معنوی پشت سر بگذارند. اجرای برنامه‌های صحنه‌ای، سحرخیزان کوچک، اجرای سرودهایی با مضمون صبر و بردباری، معرفی شخصیت‌هایی که به‌تازگی به دین اسلام مشرف شده‌اند، ترتیل روزانه، تلاوت مجلسی و غیره بخشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مراسم برآستان جانان هستند. البته این برنامه‌ها به‌صورت چرخشی در 22بوستان درنظر گرفته شده در شهر اجرا می‌شوند.

برج میلاد با بیش از 30 برنامه فرهنگی

برج میلاد تهران با 33برنامه دینی، فرهنگی و هنری، علمی و اجتماعی همزمان با آغاز‌ماه مبارک رمضان میزبان شهروندان و علاقه‌مندان تا ساعت دو بامداد است. فرزاد هوشیار پارسیان، مدیرعامل برج میلاد تهران با بیان این مطلب در تشریح برنامه‌های‌ ماه مبارک رمضان گفت: این برج در رویکرد جدید فرهنگی خود به مأذنه ایران اسلامی تبدیل شده و ایجاد برنامه‌های دینی، ارزشی، فرهنگی و اجتماعی در بلندترین برج پایتخت که این روزها تبدیل به یکی از مکان‌های فرهنگی و تفریحی تهران شده است، باید به‌عنوان یک وظیفه تلقی شود. وی افزود: به همین منظور همزمان با آغاز‌ماه مبارک رمضان 33برنامه دینی، ارزشی، فرهنگی و هنری تبیین شده است که ازجمله آنها برنامه کارگاه آموزشی رویت هلال‌ماه رمضان و افتتاح باشگاه نجوم برج میلاد تهران است.

اطعام ایتام در برج میلاد

به گفته هوشیار پارسیان، راه‌اندازی غرفه «قرآن بخوانید، جایزه بگیرید»، اطعام ایتام در برج میلاد، مراسم شب‌های قرآنی با حضور قاریان مصری و ایرانی، تصویرسازی با موضوع فلسطین به مناسبت روز قدس، نور افشانی و لیزر روی برج همزمان با عید از دیگر برنامه‌های‌ماه مبارک رمضان برج میلاد است.

برپایی جشنواره رمضان میراث مسلمانان

مدیرعامل برج میلاد تهران با اشاره به جشنواره «رمضان، میراث مسلمانان» و آغاز به‌کار غرفه کشورهای اسلامی گفت: آیین سنتی ‌ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای مسلمان برپا می‌شود و در هر گوشه‌ای از جهان که مسلمانی زندگی می‌کند، ‌ماه رمضان در ظرف فرهنگ بومی آن منطقه قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: جشنواره رمضان، میراث مسلمانان نمادی از کشورهای اسلامی در‌ماه رمضان و نشان دادن آیین‌های آنهاست. مراسم افتتاحیه این جشنواره سوم مرداد‌ماه ساعت 17در برج میلاد تهران برپا ‌شد و بازدید‌کنندگان تا 14مرداد می‌توانند از غرفه‌های ملل کشورهای اسلامی و تنوع غذایی آنها در‌ماه رمضان واقع در طبقه دوم لابی برج میلاد آشنا شوند.

هوشیار پارسیان تصریح کرد: در حاشیه جشنواره‌ماه رمضان، نشست‌های موضوعی نیز با حضور اساتید و کارشناسان برجسته در طول ایام جشنواره از ساعت 19تا 22برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند در این نشست‌ها حضور به هم رسانند.

برپایی غرفه پاسخ به سؤالات شرعی

به گفته هوشیار پارسیان، راه‌اندازی غرفه پاسخ به سؤالات شرعی از دیگر برنامه‌های ‌ماه مبارک رمضان است که بازدید‌کنندگان و علاقه‌مندان برای پاسخگویی به سؤالات شرعی خود می‌توانند به این غرفه مراجعه کنند.
مدیرعامل برج میلاد تهران تصریح کرد: غرفه پاسخ به سؤالات شرعی در لابی برج میلاد تهران قرار گرفته و بازدیدکنندگان در طول‌ماه مبارک رمضان می‌توانند از ساعت 18تا 23 به این غرفه مراجعه کنند. برگزاری کنسرت موسیقی ملل، برگزاری جشن رمضان، راه‌اندازی قطار شادمانی، ایستگاه بازی‌های رایانه‌ای، دوچرخه سواری، عروسک گردانی، پانتومیم، برگزاری جشنواره دائمی ساخت هواپیماهای مدل و بادبادک، موسیقی محلی، چادر عشایری و رادیو برج میلاد، از دیگر برنامه‌های ‌ماه رمضان برج میلاد تهران است که مدیرعامل برج به آن اشاره کرد.

ساعات کار مراکز معاینه فنی تهران

مراکز مکانیزه معاینه فنی پایتخت در ایام‌ماه مبارک رمضان با هدف ارائه خدمات به شهروندان از ساعت هشت صبح تا چهار عصر باز هستند. مراکز یادشده از شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت صبح تا چهار عصر و روزهای پنجشنبه تا ساعت 13به مراجعه‌کنندگان عزیز خدمات معاینه فنی ارائه می‌دهند و علاوه بر آن دو مرکز بیهقی و الغدیر در روزهای جمعه نیز از ساعت هشت صبح تا 14باز هستند. با توجه به فرارسیدن ایام پربرکت‌ماه مبارک رمضان، تمامی نمازخانه‌های مراکز معاینه فنی پایتخت و همچنین ساختمان ستادی، از هر نظر آماده‌سازی‌ شده و با کتب و ادعیه مخصوص این‌ماه و شعارهای مرتبط با ارزش‌های والای روزه‌داری فضا‌سازی‌ شده است و علاوه بر کارکنان، پذیرای مراجعه‌کنندگان است.

همزمان با پایان یافتن‌ماه مبارک رمضان موج دوم سفر‌های تابستانی آغاز می‌شود و سلامت وسیله نقلیه در طول سفر اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در مورد خودروهای فاقد معاینه فنی با جدیت هرچه بیشتر اعمال قانون صورت پذیرد، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان منتظر آغاز سفرها و شلوغی مراکز معاینه فنی نشوند و در ایام‌ماه مبارک رمضان که این مراکز فرصت بیشتری برای ارائه خدمات دارند نسبت به معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند.

چهار بازارچه شبانه میوه و تره بار

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران گفت: چهار بازارچه شبانه میوه و تره بار در‌ماه مبارک رمضان راه‌اندازی خواهد شد. مهندس حسین صفایی با بیان این مطلب اظهار کرد: این بازارچه‌ها که به‌صورت آزمایشی فعالیت خود را همزمان با آغاز‌ماه مبارک رمضان آغاز می‌کنند، از هشت صبح تا 11شب به شهروندان خدمات ارائه خواهند داد.

وی افزود: بازار ثابت جنت‌آباد به نشانی بزرگراه آیت الله کاشانی، خیابان جنت‌آباد، خیابان نیرو بازار ثابت بهار شمالی به نشانی بلوار فردوس غرب، بعد از پل شهید باکری ابتدای خیابان بهار شمالی، بازار محله‌ای عزیزی به نشانی خیابان آزادی خیابان شهید صالحی، ضلع غربی میدان سما و بازار پاسدار گمنام واقع در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان پاسدار گمنام، ضلع شمال شرقی بوستان هفت تیر، چهار بازار درنظر گرفته‌شده برای ارائه خدمات تا ساعت 23هستند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار درخصوص ساعت کار بازارها و میادین در‌ماه رمضان خاطرنشان کرد: کلیه بازارها و میادین میوه و تره بار صبح‌ها از ساعت هشت تا 13و بعدازظهرها از ساعت 15تا 19 فعال خواهند بود. همچنین زمان ارائه خدمات بازارها در روزهای جمعه از ساعت هشت تا 13 است. صفایی افزود: روز بیست‌ویکم‌ماه مبارک رمضان، روز جهانی قدس و روز عید سعید فطر تمامی میادین و بازارها تعطیل خواهند بود.

تخفیف های ویژه در شهروند

شرکت خدماتی شهروند در‌ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلفی دارد ازجمله این برنامه‌ها تخفیف پنج تا 25درصدی برای بیش از دو‌هزار بارکد کالاهای پرمصرف در‌ماه مبارک رمضان شامل مواد پروتئینی، لبنیات، خرما، قندوشکر، برنج و روغن و... و افزایش یک‌ساعت زمان کاری فروشگاه‌ها در ایام‌ماه مبارک رمضان تا ساعت 22و 24ساعته شدن فروشگاه بیهقی است. در این فروشگاه همزمان با اذان مغرب، از مشتریان فروشگاه‌ شهروند با افطاری مختصری پذیرایی می‌شود و همچنین همزمان با اذان مغرب علاوه بر اقامه نماز در فروشگاه‌های بزرگ شهروند، روحانیون برای پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی شهروندان در ایام‌ماه مبارک رمضان در این فروشگاه‌ها حضور خواهند داشت.

افطار بر مزار شهدا

سازمان بهشت زهرا نیز به مناسبت‌ماه مبارک رمضان علاوه بر زیباسازی و غبارروبی و رنگ‌آمیزی مساجد و آماده‌سازی‌ قطعات مطهر شهدا در روزهای پنجشنبه در چهارنقطه از قطعه شهدا سفره افطاری بر پا کرده و نماز جماعت نیز برگزار خواهد کرد. این سازمان همچنین با آغاز به‌کار رسمی مجموعه عروجیان در شب‌های قدر گامی برای توسعه خدمات‌رسانی بیشتر به شهروندان برمی‌دارد.

فعالیت های نظارتی خدمات شهری

جانشین رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران، بر تقویت فعالیت‌های نظارتی حوزه خدمات شهری در قالب طرح نگهداشت شهر، در ایام‌ماه مبارک رمضان تأکید کرد.همزمان با حلول‌ماه مبارک رمضان نشستی با حضور حسین رحمت، جانشین سازمان بازرسی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی، معاون خدمات شهری و مدیران حوزه خدمات شهری برگزار شد. حسین رحمت بر تقویت فعالیت‌های بازرسی و نظارتی این حوزه در قالب طرح نگهداشت شهر تأکید کرد.

جانشین سازمان بازرسی با تأکید بر اینکه در ایام‌ماه مبارک رمضان موضوع تکریم ارباب رجوع در حوزه خدمات شهری باید بسیار جدی‌تر از زمان‌های دیگر دنبال شود، گفت: حوزه خدمات شهری نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداشت شهر دارد و فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه به‌صورت مستقیم با زندگی شهروندان عجین شده است. حسین رحمت افزود: شهروندان نیز به همین دلیل، توقع نظارت و کنترل مضاعف بر همه بخش‌های حوزه خدمات شهری را دارند.

وی همچنین با تأکید بر لزوم تسریع در ارائه نتایج بازرسی و نظارت‌های صورت‌گرفته در قالب طرح نگهداشت شهر، خاطرنشان ساخت: ارائه سریع، بموقع و دقیق نتایج بازدیدهای صورت گرفته می‌تواند نمایی صحیح از وضعیت شهر را ترسیم کند و در اختیار مدیران‌ارشد قرار دهد.

جانشین رئیس سازمان بازرسی همچنین بر لزوم دقت مضاعف در تمامی امور مرتبط با طرح نگهداشت شهر تأکید کرد و اظهار داشت: در ایام‌ماه مبارک رمضان برنامه‌های نظارتی سازمان بازرسی همچنان ادامه خواهد داشت.
در این جلسه مهندس سلیم جوهری، معاون خدمات شهری سازمان نیز توجه ویژه به موضوع تکریم ارباب رجوع به‌ویژه در حوزه میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند را مورد تأکید قرار داد. معاون خدمات شهری سازمان همچنین رسیدگی سریع و دقیق به پیام‌های منعکس‌شده توسط شهروندان از سامانه 1888را ازجمله فعالیت‌های مهم حوزه خدمات شهری در این راستا برشمرد. گفتنی است در این جلسه مدیران بازرسی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل زیرمجموعه حوزه خدمات شهری ضمن ارائه گزارش‌های خود از بازدیدهای صورت‌گرفته در قالب طرح نگهداشت شهر، به ارائه برنامه‌ها و اقدامات حوزه‌های خود در ایام ‌ماه مبارک رمضان پرداختند.

افطاری در خیابان

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران هم همزمان با حلول‌ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. برگزاری ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی از شهروندان همزمان با افطار در‌ماه مبارک رمضان در مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی و مرکز خرید و فروش خودروها. همچنین این شرکت از بانوان سرپرست خانوار در قالب طرح رمضان، ‌ماه میهمانی خدا با هماهنگی ستاد توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار به‌مدت سه‌شب با افطاری پذیرایی خواهد کرد.

میزبان بر آستان جانان

سازمان پارک‌ها و فضای سبز از چندی پیش با غبارروبی مساجد و نمازخانه‌های واقع در بوستان‌های شهر، خود را آماده ورود به‌ماه مبارک رمضان کرد.در این بوستان‌ها در روزهای‌ماه مبارک رمضان به‌طور منظم نمازجماعت در مساجد برپا خواهد شد و همچنین روحانیون مستقر در بوستان‌ها به سؤالات شرعی و اخلاقی شهروندان پاسخ خواهند داد. همچنین به مناسبت‌ماه مبارک رمضان تبلیغات محیطی در رابطه با‌ماه رمضان در سطح بوستان‌های شهر به اجرا در خواهد آمد. بوستان‌های شهر تهران به‌مدت 17شب میزبان برنامه «بر آستان جانان» خواهد بود.

کد خبر 179007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز