همشهری‌آنلاین: ۱۲ کشته و ۵۸ زخمی نتیجه تیراندازی شهر آرورا در ایالت کلرادوی آمریکا. تراژدی که جمعه گذشته روی داد را می‌توان پیامد حمل سلاح گرم در ایالات متحده آمریکا دانست.

gun ownership

بنابر گزارش‌های رسمی خشونت‌های ناشی از سلاح گرم سالانه به مرگ سی هزار نفر در این کشور می‌انجامد.

یورونیوز می‌گوید حادثه اخیر درخواست‌های مردم را مبنی بر ارائه مجوز برای حمل اسلحه در ایالت کلورادو افزایش داد. طی یک هفته تعداد درخواست‌ها از ۹۰۰ به ۱۲۰۰ مورد افزایش یافت.

حمل سلاح بر اساس متمم دوم قانون اساسی آمریکا به رسمیت شناخته شده و فرهنگی ریشه دار است.

در سال ۱۹۷۷، ۵۴ درصد خانوارهای آمریکایی دارای سلاح گرم بودند. این رقم در سال ۲۰۱۰ به ۳۲ درصد کاهش یافته است اما این کاهش کمی فریبنده به نظر می‌رسد. چرا که تعداد سلاح‌های موجود در بین مردم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون قبضه برای جمعیت ۳۱۴ میلیون نفری است. گرچه از تعداد دارندگان سلاح گرم کم شده اما دارندگانش تعداد بیشتری سلاح دارند. جیمز هولمز، تیرانداز فاجعه کلورادو با در اختیار داشتن دو اسلحه کمری، یک تفنگ و یک مسلسل نمونه‌ای است از این واقعیت.

با اینکه باراک اوباما از این حادثه به‌عنوان حربه‌ای استفاده نکرد تا در مبارزات انتخاباتی‌اش، بر قوانین محدود کننده حمل سلاح‌های گرم پافشاری کند اما در دیدارش از آرورا این موضوع را از نظر دور نداشت و گفت: «امیدوارم طی روز‌ها، هفته‌ها و ماه‌های آینده نشان دهیم که چگونه می‌توان به خشونتهای بی‌معنی در این کشور پایان دهیم.»

اما میت رامنی، رقیب جمهوریخواه او قصد و نیتش را مخفی نمی‌سازد و درصدد جلب توجه ۳/۴ میلیون عضو انجمن ملی سلاح گرم است همانگونه که ماه آوریل گفته بود: «ما به رییس جمهوری نیاز داریم که مدافع حقوق شکارچیان، ورزشکاران و آنهایی که به دنبال محافظت از خانه و خانواده شانند باشد. رییس جمهور اوباما چنین کاری نمی‌کند ولی من خواهم کرد.»

به نظر می‌رسد باور به کاهش چنین حوادثی بدون درنظر گرفتن قوانین سختگیرانه تری برای حمل سلاح گرم بیشتر به خیالی باطل می‌ماند تا یک برنامه سیاسی.

کد خبر 178875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز