گروه بین‌الملل: درحالی‌که درگیری‌ها میان ارتش و مخالفان مسلح سوریه در دمشق و حلب ادامه دارد، گزارش‌ها از بازپس‌گیری کامل مواضع اشغال شده در شهر دمشق از مخالفان مسلح و برتری ارتش سوریه در این نبرد حکایت دارد.

در همین حال سوریه پیشنهاد اتحادیه عرب برای کناره‌گیری اسد و همچنین تشکیل دولت موقت توسط مخالفان را رد کرد. شبکه خبری الجزیره گزارش داده، یک هفته بعد از آغاز درگیری‌های مسلحانه در شهر دمشق که با حمله مخالفان مسلح به این شهر شروع شد، نیروهای ارتش سوریه مخالفان را از شهر بیرون رانده و حتی حومه دمشق را نیز پاکسازی کرده‌اند. به گفته الجزیره، فرماندهی این عملیات ارتش سوریه با ماهر اسد برادر بشار اسد است.

اکنون درگیری‌ها در حلب و دیرالزور ادامه دارد. شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از تحلیلگران اعلام کرد: ارتش سوریه مصمم شده که به نبرد دمشق هرچه زودتر پایان دهد و کار مخالفان مسلح را یکسره کند. در همین حال وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند. آنها وعده داده‌اند که در این صورت، امنیت او و خانواده‌اش برای ترک سوریه تأمین می‌شود. وزیران امور خارجه اتحادیه عرب یکشنبه شب بعد از نشست اضطراری خود در قطر در بیانیه‌ای مشترک از مخالفان دولت سوریه نیز خواسته‌اند تا یک دولت انتقالی تشکیل دهند.

سخنگوی وزارت خارجه سوریه ضمن رد این توصیه‌های اتحادیه عرب، آن را دخالت آشکار در امور داخلی سوریه دانست و گفت که مردم سوریه باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. او همچنین جنجال‌ صهیونیست‌ها درباره تسلیحات سوریه را رد کرد و گفت، ارتش سوریه اکنون در جنگ است ولی در این جنگ در داخل کشور از تسلیحات نامتعارف استفاده نمی‌کند. اگر تسلیحات شیمیایی هم وجود داشته‌باشد این تسلیحات در مقابل دشمن خارجی استفاده می‌شود.

حمله سایبری به سوریه

وزارت اطلاع‌رسانی سوریه از برنامه‌ریزی سازمان‌های اطلاعاتی غربی و عربی برای ایجاد اختلال در فرکانس‌های شبکه‌های ماهواره‌‌ای سوریه و پخش اخبار دروغین مانند سرنگونی نظام این کشور و وقوع کودتا خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت اطلاع‌رسانی سوریه اعلام کرد: سازمان‌های اطلاعاتی غرب با همکاری گروه‌های عربی برای ایجاد اختلال در فرکانس شبکه‌های ماهواره‌ای سوریه برنامه‌ریزی می‌کنند. وزارت اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد: هدف این برنامه‌ریزی‌ها پخش اخبار دروغین مانند ساقط شدن نظام سوریه، وقوع کودتا و جدایی مسئولان از نظام این کشور بوده که قرار است از طریق انتشار گزارش خبرنگاران که در شبکه‌های غربی یا عربی فعالیت می‌کنند یا با اعمال فشار بر خبرنگاران سوری که ربوده شده‌اند، صورت گیرد.

استقرار یگان موشکی‌ ترکیه در مرز با سوریه

ترکیه یگان موشکی خود را به مرز سوریه فرستاد تا همزمان با تصرف چندین پست مرزی توسط مخالفان سوریه، قدرت خود را در مناطق مرزی افزایش دهد. در روزهای اخیر مخالفان مسلح سوریه چند گذرگاه مرزی این کشور با عراق، ترکیه و لبنان را تصرف کردند. ارتش سوریه اکنون کنترل این گذرگاه‌ها را بازپس گرفته‌است اما گفته می‌شود گذرگاه سوریه با ترکیه همچنان در دست مخالفان مسلح است. روز یکشنبه مخالفان مسلح در منطقه مرزی ترکیه با سوریه در شهر حلب، ده‌ها کامیون ترکیه‌ای را غارت کردند و به آتش کشیدند. خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد: یک قطار حامل تاسیسات موشک‌های زمین به هوا وارد شهر ماردین در جنوب شرقی ترکیه شد و این تاسیسات از آنجا به چندین یگان نظامی مستقر در مرز منتقل خواهد شد.

درگیری آوارگان سوری با پلیس ترکیه

رسانه‌های خبری ترکیه از درگیری در اردوگاه آوارگان سوری در نزدیکی شهرک اصلاحیه در مرزهای ترکیه و زخمی شدن هشت نفر خبر دادند. خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری دوغان ترکیه گزارش داد که بر اثر درگیری آوارگان سوری با پلیس ترکیه هشت نفر ازجمله چهار آواره و چهار نیروی امنیتی ترکیه زخمی شدند. این درگیری در پی ورود حدود هزار و 500آواره ترکمن از سوریه به اردوگاهی واقع در نزدیکی شهرک اصلاحیه در مرزهای ترکیه رخ داد.

شب گذشته نیز شماری از اردوگاه‌های آوارگان سوری در مرزهای ترکیه ازجمله اردوگاه کیلیس در اعتراض به مشکلات معیشتی ازجمله کمبود آب و مواد غذایی شاهد درگیری با نیروهای پلیس ترکیه بود که بر اثر آن دو آواره سوری کشته شدند.

کد خبر 178568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز