یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شدت گرفتن فعالیت مخالفان مسلح سوریه در روزهای اخیر در شهرهای بزرگ این کشور و همچنین نقاط مرزی، باعث شد که این درگیری‌ها از مرزهای سوریه بگذرد و ترکیه را تحت‌تأثیر جدی قرار دهد.

همزمان با انتشار خبر به آتش کشیده شدن ده‌ها کامیون ترکیه‌ای به‌دست مخالفان سوریه، شبکه خبری فرانس‌24خبر داد که شبه‌نظامیانی که در منطقه مرزی باب‌الهوی در مرز سوریه با ترکیه مشغول جنگ هستند سوری نیستند و خود را وابسته به شورای طالبان و القاعده معرفی کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته درگیری‌های شدیدی میان ارتش سوریه و گروه‌های پیکارجو در شهر حلب در شمال کشور رخ داد و صدای انفجار در منطقه غربی این شهر شنیده شد.

منابع خبری گزارش داده‌اند که این درگیری‌ها در مناطق سیف‌الدوله والجمیلیه والمیردیان و در نزدیکی دو مرکز دولتی رخ داده است. در همین حال، ارتش سوریه تأکید کرد که به‌طور کامل منطقه زینبیه در استان ریف دمشق و مناطق پیرامونی آن را به‌دست گرفته و آن را از تروریست‌ها پاکسازی کرده است. منطقه زینبیه در استان ریف دمشق طی روزهای گذشته صحنه درگیری میان ارتش سوریه و گروه‌های مسلح موسوم به ارتش آزاد و افراد مسلح از کشورهای مختلف عربی بوده است.

خبرگزاری فرانسه دیروز در گزارشی اعلام کرد که تابعیت شبه‌نظامیان مسلحی که در سوریه مشغول جنگ هستند، عربستانی، مصری، اماراتی، الجزایری، فرانسوی، چچنی، تونسی و برخی کشورهای آفریقایی است. ارتش سوریه همچنین با اشاره به کشف و ضبط مقادیر زیادی از مهمات سنگین، تأکید کرد که گروه‌های مسلح برای جلوگیری از شناسایی اجساد پیکارجویان غیرسوری، اجساد آنها را آتش می‌زنند.

از سوی دیگر، شماری از کامیون‌های ترکی حامل کالا به سوریه، پس از ورود به این کشور از گذرگاه گلیفیگزو ، مورد حمله افراد مسلح قرار گرفتند و بسیاری از این کامیون‌ها به آتش کشیده شدند.این درحالی است که افراد مسلح همچنین کنترل شماری از این کامیون‌ها را به‌دست گرفتند و رانندگان آنها را به کشورشان بازگرداندند؛ ضمن اینکه برخی منابع خبری از شنیدن صدای تیراندازی در منطقه المزه در استان دمشق خبر دادند.

اما مقام‌های سوری ضمن تکذیب این اخبار تصریح کردند که اوضاع در پایتخت آرام است و به‌منظور سرکوب گروه‌های مسلح از بالگرد هم استفاده نشده است. در همین حال، ارتش سوریه تأکید کرد که کنترل گذرگاه مرزی الیعربیه در مرز عراق را به‌دست گرفته است. اما عراق یکی از کشورهای هم مرز سوریه، از پذیرش پناهندگان سوری عذرخواهی و علت این امر را ناامنی در کشورش اعلام کرده‌است.

به نوشته روزنامه عراقی الصباح، علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق با اشاره به اینکه مرزهای مشترک عراق با سوریه، بیابانی است، تأکید کرد که دولت قادر به ارائه کمک به پناهندگان سوری نیست و از این بابت متأسف است.این درحالی است که برخی منابع خبری گزارش دادند که عراق قصد دارد دیواری را به طول 450کیلومتر از شمال تا جنوب مرزهای خود با سوریه ایجاد کند.

عراق 600کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و بیش از نیمی از این مرز در استان الانبار عراق امتداد دارد که زمانی یکی از پایگاه‌های اصلی القاعده به شمار می‌رفت. اما به موازات ادامه ناآرامی‌ها در سوریه، وزرای خارجه عرب در ادامه نشست‌های متوالی خود درباره سوریه، روز گذشته دو نشست را در قطر به‌منظور بررسی اوضاع در این کشور برگزار کردند.

در ابتدا نشست کمیته وزارتی ویژه بحران سوریه به ریاست حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر برگزار شد و پس از آن، نشست فراتری با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد. این نشست‌ها درحالی برگزار می‌شود که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم روز شنبه اعلام کرد که ارویه لادسوس، معاون خود در امور حفظ صلح را برای ارزیابی اوضاع در سوریه، راهی این کشور خواهد کرد و همزمان، باباکار‌گای، مشاور ارشد نظامی سازمان ملل به‌منظور به‌دست‌گرفتن ریاست هیأت ناظران بین‌المللی در سوریه، عازم این کشور می‌شود.

کد خبر 178396
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز