سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات آلمان از حضور و فعالیت نیروهای القاعده در سوریه و علیه دولت این کشور خبر داده‌است.

syria

ارزیابی‌های این سازمان حاکی از آن است که القاعده مسئول دست‌کم 90مورد حمله تروریستی در سوریه است. روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه زایتونگ با اشاره به پاسخ مقامات دولت آلمان به پرسش پارلمان این کشور نوشت: این اخبار مؤید آن است که القاعده در حال بهره‌برداری از بحران جاری در سوریه است. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بارها گفته که نیروهای وی در حال جنگیدن با شبه‌نظامیان افراط‌گرا ازجمله القاعده هستند.

برلین همچنین اعلام کرده است که اطلاعاتی درباره کشتار حوله دارد که در آن 100نفر کشته شده‌اند. با این حال، مقامات آلمانی از افشای جزئیات این قتل‌عام برای پارلمان سر باز زده و گفته‌اند که اطلاعاتی از این دست به‌دلیل منافع ملی، باید محرمانه بماند. دمشق مشارکت نیروهای سوری را در این کشتار رد می‌کند و شورشیان را عامل آن می‌داند، درحالی‌که شورشیان نیز منکر ارتکاب این جنایت شده‌اند. رسانه‌های آلمان ازجمله روزنامه‌های دی ولت، فرانکفورتر الگماینه زایتونگ و بیلد در چندین گزارش گفته‌‌بودند که شورشیان احتمالا عامل این قتل عام بوده‌اند.

از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن پست دیروز در گزارشی نوشت: ناتوانی اطلاعاتی آمریکا مانع تلاش‌های این کشور برای سرعت‌بخشیدن به سقوط اسد و نیز ترسیم تصویری روشن از ترکیب نیروهای مخالف در داخل سوریه شده است. این روزنامه با استناد به مقامات اطلاعاتی آمریکایی و خارجی نوشت: دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در ماه‌های اخیر بر حجم تلاش‌های خود برای گردآوری اطلاعات درباره نیروهای شورشی و نیز حکومت اسد افزوده‌اند، اما محدودیت‌های فعالیت در این کشور سبب شده است که کار این دستگاه‌ها صرفا به شنود مکالمات طرف‌ها و رصد جنگ از فاصله دور محدود شود.

این در حالی است که سیا در گردآوری اطلاعات در مصر و لیبی در کشاکش رویارویی مردم با نیروهای دولتی نقش برجسته‌ای داشت. با توجه به اینکه ظاهرا سیا مأموری در سوریه ندارد و فقط چند مأمور در نقاط اصلی مرزی دارد، این سازمان برای کسب اطلاعات اتکای زیادی به همتایان اردنی، ترک و دیگر کشورهای منطقه دارد. واشنگتن پست نوشته است: نبود اطلاعات، تلاش دولت اوباما را برای گذر از بحرانی که می‌تواند باعث تقویت نیروهای هوادار القاعده شود، با مشکل روبه‌رو کرده است.

ترکیب نامعلوم شورشیان مسلح سوریه باعث احتیاط واشنگتن شده که تا به حال از قرار دادن اسلحه در اختیار آنان خودداری کرده، زیرا از آن بیمناک است که این سلاح‌ها به‌دست نیروهای شبه‌نظامی اسلامگرا بیفتد. گفته می‌شود شبه‌نظامیان افراط‌گرا نقش برجسته‌ای در میان گروه‌های مسلح مخالف سوریه دارند که عمدتا از سوی عربستان سعودی و قطر حمایت مالی می‌شوند. با این حال، واشنگتن پست چندی پیش در مطلب دیگری نوشت که آمریکا با کمک هم‌پیمانان خود به گروه‌های شورشی مخالفت نکرده و حتی گذر اسلحه را از مرز ترکیه به سوریه تسهیل کرده است؛ هر چند که واشنگتن این گزارش را رد کرد و گفت که سیا کاری با انتقال اسلحه ندارد، اما با کشورهایی که اسلحه به شورشیان می‌دهند، تبادل اطلاعات دارد.

تعطیلی سفارت آمریکا در سوریه که چند‌ماه پیش رخ داد، تأثیر زیادی بر توانایی سیا برای فعالیت در این کشور داشت. دولت آمریکا همچنان بر این امر پا می‌فشرد که از شورشیان سوریه حمایت غیرتسلیحاتی می‌کند. به گفته کاخ سفید، سیا تجهیزات ارتباطی رمزدار به گروه‌های مخالف داده است که همچنین امکان زیرنظر داشتن مکالمات آنها را به واشنگتن می‌دهد. به علاوه گروهی متشکل از شش نفر از مأموران سیا در مرز ترکیه با سوریه برای هماهنگی انتقال اسلحه حضور دارند.این قبیل فعالیت‌های آمریکا باعث خشم روسیه شده است که می‌گوید حمایت واشنگتن از شورشیان، تلاش‌ها برای صلح را مختل کرده است.

کد خبر 178676
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز