گروه اجتماعی: با اینکه سال گذشته مشکلات زیادی در امر توزیع شیر در مدارس وجود داشت، دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور طی چند روز اخیر وعده داده که در سال تحصیلی آینده شیر رایگان بین دانش‌آموزان دوره متوسطه و فرهنگیان نیز توزیع می‌شود.

علیرضا کریمیان در حاشیه آیین اختتامیه طرح شیر و تغذیه رایگان مدارس استان تهران اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شد افزون بر دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و راهنمایی، دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز تحت پوشش این طرح قرار بگیرند. او با اشاره به اهمیت غذایی شیر گفت:

با توجه به اینکه هرساله دستور‌العمل توزیع شیر پیش از آغاز سال تحصیلی به استان‌های کشور اعلام می‌شود، ولی به‌دلیل طولانی شدن زمان تخصیص اعتبارات، عملا در زمان اعلام شده، توزیع شیر انجام نمی‌شود.حصیلی موکول می‌شود که باید در این‌باره چاره‌ای اندیشید.

طی چند سال اخیر توزیع شیر بین دانش‌آموزان در مدارس کشور به‌ویژه پایتخت با تأخیر سه، چهار ماهه انجام می‌شد. در برخی مناطق برای جبران این تأخیر، شیر چند نوبت بدون توجه به اهداف پیش‌بینی شده در طرح، یکجا به دانش‌آموزان تحویل داده می‌شد.

همچنین در سال تحصیلی 91-90شیر در برخی مدارس بدون «نی» به دانش‌‌آموزان داده شد، البته نکته جالب اینکه در برخی مدارس پایتخت توزیع شیر حتی تا برگزاری امتحانات خرداد‌ماه طول کشید؛ موضوعی که دبیر کمیته ملی شیر مدارس کشور هم به‌طور تلویحی آن را تأیید کرده و گفته توزیع شیر به نیمه دوم سال تحصیلی نیز کشیده می‌شود.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس در سال 90گفت که همه مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها، دانش‌آموزان دوره‌های ابتدایی و راهنمایی، دانش‌آموزان دختر مدارس متوسطه و همچنین دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه 12استان کمتر توسعه یافته کشور و فرهنگیان شاغل در مدارس تحت پوشش، از سهمیه شیر برخوردار بودند.

براساس طرحی که از چند سال پیش در کشور اجرا می‌شود همه دانش‌آموزان 70نوبت در سال تحصیلی به‌صورت هفته‌ای سه نوبت و در هر نوبت به میزان 200سی سی (14کیلوگرم در طول سال تحصیلی) شیر دریافت می‌کنند. دانش‌آموزان ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به‌ترتیب در اولویت دریافت شیر قرار دارند.

نان غنی شده به مدرسه نمی‌رود

البته سال گذشته اعلام شده که نان غنی شده هم درصورت تأمین اعتبار مورد نیاز در مدارس مناطق محروم توزیع می‌شود، ولی نان غنی شده به مدارس نرفت و آنطور که از شواهد پیداست، امسال هم از نان غنی شده در مدارس خبری نیست.در صحبت‌های اخیر دبیر کمیته ملی شیر مدارس هیچ اشاره‌ای به توزیع نان غنی شده همراه شیر در مدارس نشده است، ‌البته گرانی شیر و اختلاف نظر میان تولیدکنندگان و دولت، شاید در امر توزیع شیر در مدارس نیز تأثیرگذار باشد و این کار را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

دبیر کمیته ملی شیر مدارس در سال گذشته اعلام کرد: درصورت تخصیص نیافتن کامل اعتبار مورد نیاز، ناچار بخشی از جامعه هدف طرح حذف می‌شود. امید است با توجه به نوسان قیمت شیر، راهکار مناسبی برای توزیع 70نوبت شیر بین جمعیت هدف این طرح اندیشیده شود.

کد خبر 178395
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز