گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: هفته گذشته مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نشست مشترکی داشتند و مسائل مرتبط با این دستگاه تأثیر‌گذار، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 در این‌باره گفت‌وگویی با جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در خانه ملت و رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس انجام داده‌ایم.

  • نظر کمیسیون درباره بحث تغییر ساختار نظام آموزشی چیست؟

بحث تغییر ساختار نظام آموزشی و استقرار نظام 3-3-6 از‌ موضوعاتی است که در جلسه کمیته آموزش و پرورش مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و نمایندگان مغایرت‌های این نظام را با سند تحول بنیادین مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند.نظام 3-3-6 با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تطبیق ندارد و هرگونه اقدام شتابزده‌ای، به نظام‌ آموزشی کشور آسیب وارد می‌کند و هر تصمیم خارج از این چارچوب، منجر به ایجاد هزینه برای نظام در بخش تعلیم و تربیت می‌شود.

  • آیا ضوابط اجرا شده است؟

به‌نظر من تحولات در بخش آموزش و پرورش و ساختار خوب است اما بیش از تحولات ساختار و شکلی باید به تحولات محتوایی بپردازیم که آموزش و پرورش کمتر به آن می‌پردازد. تغییر ساختار آموزشی به 3-3-6 مسائل و مشکلات بسیاری به دنبال دارد. ما در شهرستان‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که مشکلات فراوانی حل نشده باقی‌مانده است؛ به‌ویژه درباره تأمین فضای آموزشی. افزون بر آن آموزش معلمان نیز انجام نشده و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد.

  • چه توصیه‌ای دارید؟

ما مدام به آموزش و پرورش توصیه می‌کنیم که شتابزده عمل نکند و قدری با آرامش این طرح را اجرا‌ کند. تحولات آموزش و پرورش کل جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ما بیش از 12 میلیون دانش‌آموز در کشور داریم و حدود 18 میلیون خانواده با این مسائل درگیر هستند. در تحولات آموزش و پرورش باید سنجیده عمل شود و اگر آسیبی از این ناحیه به کل جامعه منتقل شود، خطرات سنگینی برای نظام در بخش تعلیم و تربیت دارد.

  • در باره تغییر محتوا هم توضیح دهید.

ما اشکالات اساسی را در بخش‌های مختلف مانند محتوایی، فیزیکی و آموزش معلمان وارد می‌دانیم و معتقدیم باید فضایی طراحی شود که همه این مسائل در آن دیده شود.مهم‌ترین مشکل این است که متأسفانه آموزش و پرورش نظرات مجلس را هرگز به حساب نیاورده و به یک شکلی از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور است، مجوزی گرفته و براساس آن اقدام می‌کند و مجلس هم به آن مسائل ورود پیدا نکرد.معتقدم اگر این طرح به مجلس آورده می‌شد، بهتر و پخته‌تر عمل می‌شد و مشکلات کنونی وجود نداشت.

  • مجلس بر طرح نظارت دارد؟

ما به‌طور دقیق بر تحولات آموزش و پرورش نظارت داریم و هر جا نیاز باشد، حتماً ورود پیدا می‌کنیم و از ابزارهای لازم استفاده خواهیم کرد. یقیناً در مجلس منافع مردم بر هر چیزی ارجحیت دارد و اگر احساس شود ضربه‌ای به سیستم آموزشی کشور وارد می‌شود، به‌شدت با آن مقابله می‌کنیم و تصمیم مقتضی می‌گیریم.

  • تعطیلی پنجشنبه‌ها هم بررسی شد؟

سرعت تحولات آموزش و پرورش به حدی است که مشکلات زیادی به‌وجود آورده و یکی از آنها تعطیلی روزهای پنجشنبه است و همه امور مرحله به مرحله در مجلس پیگیری می‌شود و ملاک عمل، سند تحول بنیادین است. در سند تأکید شده فعالیت‌های آموزشی در طول هفته یعنی از شنبه تا پنجشنبه و آموزش و پرورش باید به سند عمل کند و اگر مجبور شویم یقیناً از استیضاح به‌عنوان یکی از ابزارها استفاده می‌کنیم.

  • چه مسائلی در نشست هفته گذشته مطرح شد؟

عملکرد وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف مانند ساماندهی نیروی انسانی و همچنین تغییرات آموزشی براساس سند تحول بنیادین مورد بررسی قرار گرفت. ساماندهی نیروی انسانی، اخراج مربیان پیش‌دبستانی و مربیان بهداشت و آموزشکده‌ها از آموزش و پرورش از اولویت‌های نمایندگان مجلس است که طی هفته‌های اخیر مقابل مجلس تجمع کرده‌اند و همچنان خواستار رسیدگی به وضعیت کاری خود هستند.

توافقنامه‌ای پنج ماده‌ای نیز در این‌باره با مسئولان وزارت آموزش و پرورش منعقد شد که براساس آن تکلیف این گروه از نیروهای آموزش و پرورش مشخص می‌شد و شیوه عمل آموزش و پرورش برای رفع مشکل آنها نیز تعیین شده بود ولی بحث به‌دلیل اعتراض مسئولان این وزارتخانه به برخی بند‌‌ها نیمه تمام ماند و در جلسه امروز و سه‌شنبه در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود.

  • نظر کمیسیون درباره این نیروها چیست؟

به‌نظر برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اخراج نیروهای آموزش و پرورش اعم از مربیان پیش‌دبستانی و بهداشت، تخلف وزارت آموزش و پرورش است و باید این نیروها در آموزش و پرورش جذب شوند.

کد خبر 179085
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز