به‌دنبال درج یادداشت «شهرک‌های مسکونی بدون مدرسه»،‌ در همشهری 27خرداد‌ماه امسال، روابط عمومی شرکت سهامی عمران شهر جدید پرند توضیحاتی به شرح زیر ارسال کرده است.

«. . . بازگشت به انتشار یادداشتی در صفحه 22آن روزنامه در مورخ 27خرداد91تحت عنوان «مدرسه شاید وقتی دیگر»، بدینوسیله جوابیه زیر جهت تنویر افکار عمومی و چاپ در همان ستون به حضور ارسال می‌گردد. طبق بند پنج قانون ایجاد شهرهای جدید مصوب مجلس شورای اسلامی تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند خدمات مربوط به‌خود را متناسب با پیشرفت فیزیکی شهر جدید و اسکان جمعیت همانند سایر شهرها ارائه دهند. براساس قانون یادشده ساخت مدارس بر عهده سازمان تجهیز و نوسازی مدارس است.

بنا بر این شرکت عمران تنها طبق قانون فوق وظیفه واگذاری زمین به‌صورت رایگان به دستگاه‌های اجرایی را دارد که تا‌کنون نیز اقدام نموده است. با عنایت به ساخت‌وساز بیش از 95هزار مسکن مهر در شهر جدید پرند و بازدیدهای دوره‌ای وزیر راه و شهرسازی در سال 1390از شهر پرند، ‌طبق دستور صادر شده از سوی ایشان مبنی بر اجرای تاسیسات روبنایی مانند مدارس، مقرر شد تا همزمان با پیشرفت و تکمیل واحدهای مسکن مهر سایر نیازهای متقاضیان نیز تأمین شود.

تحویل 13باب مدرسه در اراضی مسکن مهر جهت نازک‌کاری به سازمان نوسازی استان تهران

در همین راستا شرکت عمران شهر پرند با سازمان نوسازی استان تهران تفاهمنامه‌ای را در سال 1390به امضا رساند که طی آن مقرر شد 14باب مدرسه توسط شرکت عمران پرند در اراضی مسکن مهر تا مرحله‌ اجرای اسکلت و سقف انجام و جهت اجرای عملیات سفت کاری و نازک کاری تحویل سازمان نوسازی مدارس شود که تا‌کنون از این تعداد 13مدرسه تحویل سازمان مربوطه شده است، یک باب مدرسه دیگر نیز تا پایان تیرماه سال 91جهت نازک کاری تحویل سازمان نوسازی مدارس می‌شود.

در ضمن یک باب مدرسه نیز در فاز یک شهر جدید پرند توسط یکی از انبوه سازان با پیشرفت فیزیکی 85درصد(در مرحله نازک کاری) در حال ساخت است. در این یادداشت مطلبی از سوی مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران درج شده با این مضمون که «مدرسه در شهر پرند با کمبود مواجه بوده و خواستار اولویت قراردادن این شهر برای ساخت 70مدرسه را داشته است».

روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پرند اعلام می‌دارد هم‌اکنون سازمان نوسازی مدارس 13باب مدرسه در مرحله اسکلت و سقف را طبق توافقنامه یادشده از شرکت عمران پرند تحویل گرفته است که اهتمام این سازمان برای آماده‌سازی‌ این تعداد مدارس تا مهر‌ماه سال‌جاری را می‌طلبد که هم‌اکنون در مناطق یک و دو شهر جدید پرند 18باب مدرسه دولتی به‌صورت یک‌شفیت کلاس‌های آموزشی آن دایر است،

درصورتی که سازمان نوسازی مدارس نتواند در اراضی مسکن مهر مدارس را برای مهرماه سال‌جاری آماده کند این 18مدرسه قابلیت دو شیفته شدن را داشته و دانش‌آموزان شهر پرند می‌توانند به‌صورت موقت در این مدارس ثبت‌نام و تحصیل نمایند، همچنین چهار باب مدرسه غیرانتفاعی نیز هم‌اکنون در مناطق یادشده دایر است. قابل ذکر است مدارس پرند جزو معدود مدارسی است که استاندارد‌های مربوط به مدرسه‌سازی در آن کاملا رعایت شده است به‌طوری که علاوه بر یک‌شیفته‌بودن ظرفیت کلاس‌های آموزشی بین 18تا 22نفر است.»

توضیح همشهری:

نخست آنکه عنوان یادداشت «شهرک‌های مسکونی بدون مدرسه» بوده و نه «مدرسه شاید وقتی دیگر». و اما بعد، سخنان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران همانطور در یادداشت فوق ذکر شده عینا از خبرگزاری مهر نقل شده است که طی آن امان‌الله عباسی از کمبود مدرسه در شهر جدید پرند و در اولویت قرار دادن این شهر برای ساخت 70مدرسه خبرداد. او گفته برای ساخت 400‌مدرسه در پروژه‌های مسکن مهر تهران، 500‌میلیارد تومان اعتبار برای سال91نیاز است و اظهار امیدواری کرده که با مساعدت استانداری و وزارت کشور این اعتبار تأمین شود. نکته حائز اهمیت که نباید از آن غفلت شود این است که شهرک‌های مسکن مهر مدرسه ندارند،‌

اینکه چه سازمان یادستگاهی موظف به تأمین فضای آموزشی است چندان مهم نیست، پروژه مسکن مهر را دولت می‌سازد همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها زیرمجموعه دولت هستند. اینکه کدام دستگاه موظف به تأمین زمین، ساخت تا مرحله اسکلت، ‌سفت‌کاری، نازک‌کاری و... است موضوعی درون گروهی است و هیچ ارتباطی با افرادی که در واحدهای مسکونی پروژه مهر ساکن هستند یا می‌شوند ندارد.

البته این را فراموش نکرده‌ایم که معاون استانداری تهران در توجیه تأمین نشدن فضای آموزشی در پروژه‌های مسکن مهر اعلام کرده است: پیش‌بینی این بود که ساکنان واحدهای مسکونی پروژه مهر جوانان هستند و تا فرزندان آنها به سن مدرسه برسند، مدرسه برای آنها ساخته می‌شود! به هر روی تأمین فضای آموزشی مورد نیاز در شهرک‌های مسکونی مهر بر عهده دولت است و ساکنان این شهرک‌ها توقع دارند دولت کار خوب خود را با تأمین فضای آموزشی مناسب تکمیل کند و البته راهکار، دو نوبته شدن مدارس نیست.

کد خبر 177559
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز