گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: تغییر ساختار نظام آموزشی به 3-3 - 6 همه تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیست و نگاه تک‌بعدی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آفت است و پیامدهایی به‌دنبال دارد. معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه آیا تحول بنیادین همان تغییر نظام آموزشی است، گفت: تغییر ساختار نظام آموزشی جزو تکالیف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان تأکید کرد: همه تحول، ساختار نیست، بلکه مؤلفه‌های عمومی آموزش و پرورش باید همه با هم به‌صورت متناسب و متوازن تغییر پیدا کند تا تحول به‌معنای واقعی آن اتفاق بیفتد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: تحول واقعی در آموزش و پرورش را باید در یک بازه زمانی پنج‌شش‌ساله جست‌وجو کرد که همه با هم یکدیگر را تکمیل کنند. او در پاسخ به اینکه آیا نگاه تک‌بعدی به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوعی آفت سند محسوب می‌شود، اظهار کرد:

یقینا نگاه تک‌بعدی به سند تحول آموزش و پرورش، آفت است و همه‌‌چیز باید متناسب و متوازن باشد، تلاش ما این است که بند بند سند تحول اجرا شود که حکم و تأکید مقام معظم رهبری نیز بر اجرای بندبند این سند در آموزش و پرورش است. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما نیز در آموزش و پرورش بر این باوریم که همه برنامه‌های اجرایی باید منطبق بر سند تحول باشد و هیچ‌چیزی خارج از سند تحول بنیادین نباید بر آموزش و پرورش تحمیل شود.

سه دوره مدرسه اجباری است

او با بیان اینکه در راهکار اول سند (در مقدمه) گفته شده که نظام آموزشی ما چهار دوره سه‌ساله خواهد بود، اظهار کرد: برخی دو دوره سه ساله ابتدایی را یکجا جمع کرده و می‌گویند 3-3 - 6 ولی در واقع چهار دوره سه ساله است که پایه‌های اول تا سوم ابتدایی یک دوره است و به‌صورت نظام دوری خواهد بود و یک معلم از اول تا سوم ابتدایی همراه دانش‌آموزان خواهد بود.

به گفته معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش سه ساله دوم ابتدایی نیز شامل پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی است و شش سال دیگر هم به دو دوره سه‌ساله اول و دوم متوسطه تقسیم شده که سه سال اول عمومی است و دوره دوم متوسطه رشته‌های تحصیلی جدا می‌شود. محمدیان با اشاره به اینکه از اول ابتدایی تا پایان دوره اول متوسطه جزو نظام آموزش اجباری است، افزود:

در دوره آموزش اجباری همه دانش‌آموزان لازم‌التعلیم باید در مدرسه باشند و هیچ‌کس نمی‌تواند مانع تحصیل آنها شود و اگر خانواده‌ای مانع تحصیل فرزندشان شود، مرتکب جرم شده و با آنها برخورد قانونی می‌شود. رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: اگر امکانات دولتی و اجتماعی هم برای تحصیل افراد لازم‌التعلیم فراهم نشود، کسانی که این امکانات را فراهم نمی‌کنند مجرم محسوب می‌شوند و قانون با آنها برخورد می‌کند.

تولید محتوای دروس عربی و انگلیسی اول متوسطه

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در همایش نشریات رشد از تولید محتوای دروس عربی و انگلیسی پایه اول متوسط برای سال تحصیلی آینده خبر داد. محمدیان در این‌باره گفت: باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که روان‌خوانی دانش‌آموزان در دروس عربی و انگلیسی راحت‌تر و بهتر شود.

تولید محتوا برای معلمان دوم و ششم دبستان

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه امسال برای معلمان پایه دوم و ششم ابتدایی تولید محتوا خواهیم داشت، اظهار کرد: با همکاری مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش برخی مجلات رشد به‌عنوان دوره ضمن خدمت معلمان استفاده می‌شود. محمدیان اضافه کرد: در کلاس‌های دوره ابتدایی هر چقدر نشاط، شادابی و طراوت در فرایند یاددهی‌-یادگیری برای آن فراهم شود، عمق یادگیری و درونی‌شدن یادگیری بیشتر خواهد شد.

او با بیان اینکه کتاب‌های درسی دارای تنوع بسیاری شده است، گفت: یکی از کارهایی که در پایه ششم ابتدایی انجام شده موجب افزایش مهارت خواندن می‌شود و ایستگاه فکر دانش‌آموزان نمود عینی خواهد داشت.رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: مهارت‌های برنامه‌ریزی معلم و تولید محتوای معلم باید افزایش پیدا کند تا دانش‌آموز بتواند بنویسد که یکی از راه‌های تولید محتوا، مجلات رشد هستند.

کد خبر 177032
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز