شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشنامه رضوی که نخستین اثرعلمی و پژوهشی مصور از زندگانی حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و مضجع شریف آن حضرت از اوایل سده سوم هجری قمری است، طی مراسمی هتل هویزه تهران رونمایی شد و در این مراسم از عوامل آن تقدیر شد

رونمایی کتاب

به گزارش ایلنا، وجود مقدس امام هشتم حضرت رضا علیه السلام، یکی از چهره‌های پرفروغ عرصه امامت و ولایت است که بارگاه منور این امام معصوم در مشهد واقع شده است. قدمت بنای بارگاه امام رضا به ۱۲ قرن پیش باز می‌گردد.

دانشنامه رضوی، نخستین اثرعلمی و پژوهشی مصور از زندگانی حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و مضجع شریف آن حضرت از اوایل سده سوم هجری قمری است که در انتخاب تصاویر برای این نوشتار از میان چهارهزار تصویر ارزشمند از بارگاه ایشان، ۲۰۰ اثر برای تدوین دراین دانشنامه برگزیده شد.

این نوشتار شامل تصاویری گویا از نحوه شکل‌گیری حرم مطهر رضوی، پیشینه تاریخی بارگاه ایشان، جاذبه‌ها و نماد‌های فرهنگی و هنری حرم مطهر ایشان است که در قالب متن و تصویر ارایه شد.

این اثرنفیس به بهای ۷۰‌هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

دراین دانشنامه از روایات و اخبارصحیح و موثق ازمنابع معتبر، تحقیق و پژوهش‌های می‌دانی مولف درتالیف کتاب دانشنامه رضوی به عنوان کتابی جامع افراد محقق و اندیشمند و راهنمایی کامل ازلحاظ حرم‌شناسی برای زائران آن حضرت است.

استفاده از ۲۰۰ تصاویربی‌نظیرومنحصر به فرد، استفاده از ۱۷۰ منبع کهن و تاریخی همراه با صفحه‌آرایی و طراحی ایده‌آل با تکنیک خاص به لحاظ بهره‌گیری ازالگوهای هنری و معماری حرم در تزئینات کتاب دانشنامه رضوی از ویژگی‌های دیگراین دانشنامه است.

این کتاب دارای دو مقدمه، دو بخش و ۱۶ فصل است که در ۳۷۰ صفحه با ۲۰۰ تصویراست.

بخش نخست این دانشنامه که در سه فصل ترتیب داده شده به زندگی امام رضا اختصاص دارد و بخش دوم آن نیز به پیشینه تاریخی بارگاه امام رضا می‌پردازد.

این کتاب از نثری روان و شیوا برخوردار است که بیش از ۱۰ بار ویراستاری شده ست.

عکس‌های منتشر شده در این کتاب توسط ۱۰ عکاس برجسته ازجمله نیکول فریدنی، امیرهمایون یگانه، اسعد نقشبندی، فرزاد هاشمی تهیه شده است و مدیریت هنری و صفحه بندی این کتاب توسط محسن سلیمانی انجام شده است.

حشمت‌الله قنبری، مفسرتاریخ اسلام و پژوهشگر علوم اسلامی در آیین رونمایی از نخستین اثر علمی مصور زندگی امام‌ رضا (ع) گفت: نباید در دانشنامه‌نویسی به تاریخ‌نگاری صرف از زندگانی اهل‌بیت (ع) بسنده کنیم و این کار باید با پژوهش مدام عجین شود.

وی اقدام سازمان سیاحتی کوثر در تهیه دانشنامه رضوی را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: اگر در کشور نفس دانشنامه‌ نویسی رواج یابد و انتظاراتی را که از دانشنامه نویسی می‌رود بر اساس مختصات آن پیگیری کند، شاهد اتفاقات خوبی در کشور در زمینه تحقیق و پژوهش خواهیم بود.

وی سپس با بیان این‌که دانشنامه‌نویسی همواره بر اساس معیار‌های مرسوم نگاشته می‌شود گفت: بر این اساس آنچه برای مثال در ۲۰۰ سال پیش به عنوان دانشنامه نگاشته شده، تفاوت چندانی با کار‌های به روز‌تر ندارند.

این محقق و پژوهشگر افزود: دراین میان باید دانست دانشنامه‌هایی که در زمینه اماکن تاریخی و بومی تهیه می‌شوند با آن دانشنامه‌ای که برای اهل بیت (ع) تهیه می‌شود، سیر تحقیقی متفاوتی را طی می‌کنند.

بر این پایه، دانشنامه‌ای که برای اماکن تاریخی تهیه می‌شوند نمی‌توانند بسیار متفاوت با نسخه قدیمی خود باشند اما ویژگی مهم قرآن کریم و اهل بیت (ع) به روز بودن، حیات داشتن و زوال نیافتن آن‌هاست.

قنبری درباره انتظاراتی که باید از یک دانشنامه علمی که در زمینه اهل بیت نگاشته می‌شود سراغ گرفت، اظهار کرد: انسان با پیشرفت علم، باز هم می‌بیند که در دامنه قرآن حرکت می‌کند.

اهل بیت (ع) نیز تجسم قرآن کریم‌اند و یکی از معجزه‌های قرآن کریم این است که دوست یا دشمن هنوز به حقیقت آن پی نبرده‌اند.

بنابراین، نیاز جامعه ما این نیست که تنها به تاریخچه صرف زندگی اهل‌بیت (ع) در دانشنامه‌نویسی توجه کنیم. این کار باید با پژوهش مداوم عجین شود.

وی افزود: هر آن‌چه ما اکنون از ائمه می‌دانیم، برآیند نگاشته‌های پیشینیان است. باید از راه پژوهش بتوان سره را از ناسره را در متون تاریخی تشخیص داد و نتایج صحیح را منتقل کرد.

برگزاری این مراسم بدون سخنرانی ناشر، نویسنده و سایر صاحبان معنوی کتاب در جمع حاضران صورت گرفت و تنها به پخش بخشی از سخنان آن‌ها در قالب کلیپی که در ابتدای مراسم برای حاضران به‌ نمایش درآمد اکتفا شد.

 

کد خبر 178148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز