گروه سیاسی: یک روز پس از آنکه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه از آمادگی کشورمان برای دعوت از معارضان سوری و گفت‌وگو با آنان خبر داده بود، حالا در یک نشست خبری گفته که از گذشته با بخش وسیعی از معارضان سوریه در ارتباط بوده‌ایم و رایزنی‌هایی داشته‌ایم.

این سخنان علی اکبر صالحی شاید افسوس شرکت‌کنندگان در اجلاس دو هفته پیش ژنو را برانگیزد که با هدف حل بحران سوریه در بی‌طرف‌ترین شهر اروپایی گردآمدند و به اصرارهای کوفی عنان نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای حضور ایران در این نشست توجه نکردند.

نتایج آن نشست چنان بود که بعد از دوهفته روز گذشته بازهم سرگئی لاوروف به انتقاد برآید که وقتی برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه را پیشنهاد کردیم، در فهرست اولیه نام ایران و سازمان همکاری اسلامی را نیز گنجاندیم اما آمریکا و برخی کشورهای غربی با شرکت ایران در کنفرانس ژنو مخالفت کردند که این رویکرد درست نبود.

اگرچه کوفی عنان بعد از آن نشست در ایران حضور پیدا کرد و نتایج نشست ژنو را برای مقامات ایران تشریح کرد اما دیروز علی‌اکبر صالحی برای اینکه عملا نشان دهد که آن رویکرد درست نبوده و غرب اشتباه استراتژیکی انجام داده است اعلام کرد که ایران با معارضان سوری در ارتباط بوده و اکنون نیز آمادگی دارد تسهیل‌کننده گفت‌وگوها بین معارضان و دولت جمهوری سوریه باشد. علی‌اکبر صالحی در نشست خبری دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان افزود:

بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اخیرا شخصیتی را به نام علی حیدر و نهادی را در ارتباط با گفت‌وگو برای معارضان تعیین کردند و ما هم به‌نوبه‌خود اعلام کردیم که آمادگی داریم تسهیل‌کننده گفت‌وگو بین معارضان و دولت جمهوری سوریه باشیم.او به طرح شش‌ماده‌ای کوفی عنوان اشاره کرد و گفت که کشورهای منطقه و علاقه‌مند به صلح نیز باید همواره در جهت برون‌رفت از بحران ایجادشده در سوریه دست به‌دست یکدیگر بدهند و به بهترین شیوه در این جهت حرکت کنند تا نتیجه نهایی در جهت منفعت مردم سوریه، منطقه و جامعه بین‌المللی ایجاد شود.

دیروز همزمان مدیر مرکز مطالعات راهبردی و ارتباطات بین‌الملل ایران گفت که آمادگی تهران برای دعوت از معارضان سوری به‌دنبال سفر اخیر علی اکبر صالحی به ابوظبی و مذاکره با طرف عربستانی اعلام شد و سوریه از اعلام آمادگی ایران برای میزبانی مذاکرات ملی آن کشور استقبال کرده است. امیر موسوی با اشاره به رایزنی‌ها در ابوظبی، اظهار داشت:

براساس برخی اطلاعات، دیداری در سطح بالا میان طرف ایرانی و عربستانی در ابوظبی برگزار شده است. او افزود: موضوع برگزاری مذاکرات ملی سوریه در ایران همچنین پس از بازگشت علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه به تهران و دیدار عنان با مسئولان ایرانی ارائه شد.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی و ارتباطات بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: ایران به‌صورت جدی طرح خود را برای پایان دادن به دخالت طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در امور سوریه و متوقف کردن خونریزی‌ها در این کشور ارائه کرده است.

کد خبر 177755
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز