دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: غرب میانمار این روزها در سکوت مطلق جهانی شاهد ادامه خشونت و کشتار کسانی است که فعالان حقوق بشر آنها را تحت ظلم‌ترین اقلیت جهان می‌دانند.

در میانمار با ۵۵ میلیون نفر جمعیت، ۸۰۰ هزار مسلمان معروف به مسلمانان روهینگیا زندگی می‌کنند که فعالان حقوق بشر وضعیت آنها را مانند زندگی در زندان توصیف کرده‌اند. ایالت راخین که قبلاً به نام آراکان شناخته می‌شد در غرب میانمار طی ماه‌های گذشته شاهد اوج گرفتن خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان میانمار بوده و به آتش کشیده شدن خانه‌ها و کشتار آنها به صحنه‌ای عادی در این منطقه تبدیل شده است.

به‌خاطر نزدیکی با بنگلادش از حدود یک قرن قبل مسلمانان در آراکان سکونت داشته‌اند اما سال‌هاست که اکثریت بودایی میانمار این اقلیت را تحت فشار و آزار قرار داده‌اند. اوضاع مسلمانان در این کشور از زمان کودتای نظامی به رهبری نی وین در سال 1962بحرانی شد. مسلمانان از کارهای حکومتی، نظامی و ارتش طرد شدند و حتی در خانه خودشان حق شهروندی‌شان لغو شد. دولت میانمار این اقلیت را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌عنوان مهاجران غیرقانونی با آنها برخورد می‌کند. به همین‌خاطر مسلمانان روهینگیا در میانمار از فقیرترین افراد این کشور هستند و بودائیان آنها را به نام بنگال‌ها می‌شناسند. مقام‌های دولت نظامی میانمار اعلام کرده‌اند که مسلمانان این کشور باید در اردوگاه‌هایی که شبیه زندان هستند ساکن شوند یا خانه و کاشانه‌شان را رها کرده و از این کشور بروند.

دور جدید خشونت و کشتار اقلیت مسلمان میانمار از‌ماه می‌ و با شدت‌گرفتن حملات بودائیان و به آتش کشیده شدن خانه‌های مسلمانان آغاز شد. بودائیان و نیروهای نظامی میانمار که سال‌هاست سابقه خشونت آنها علیه اقلیت مسلمان وجود دارد به بهانه آزار و اذیت یک زن بودایی، ۱۱ مسلمان را با حمله به یک اتوبوس کشتند.

بودایی‌ها پس از آن با حمله به محل سکونت مسلمانان بیش از دو هزار خانه را به آتش کشیدند. هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در طول سال‌های گذشته با خشونت نیروهای میانمار و بودایی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود و فرار به کشورهایی مانند بنگلادش، مالزی، هند و تایلند شده‌اند. گروه زیادی از مسلمانان آواره میانمار در کمپ‌های منطقه مرزی بنگلادش ساکن شده‌اند اما با قطع کمک‌های دولت بنگلادش با نداشتن دسترسی به امکانات اولیه زندگی در وضعیت بسیار اسفباری زندگی می‌کنند. با وجود این وضعیت نامناسب، مسلمانان با ترس از خشونت‌ها نمی‌توانند به میانمار بازگردند.

گروه‌های امداد بین‌المللی به تازگی در هشداری جدی درباره وضعیت مسلمانان میانمار اعلام کرده‌اند که غرب میانمار شاهد یک فاجعه انسانی است و دولت میانمار تلاش می‌کند تا مسلمانان این کشور را در شرایطی کاملاً ایزوله نگه دارد. در شرایطی که دولت نظامی میانمار به‌وجود آورده حتی امدادگران سازمان ملل متحد هم امکان فعالیت در این منطقه را ندارند.

ده‌ها نفر از آنها طی ماه‌های گذشته بازداشت و بسیاری مجبور شده‌اند برای نجات خود این منطقه را ترک کنند. گروه‌های امدادی با اعلام مواجه بودن هزاران نفر در این منطقه با قحطی هشدار داده‌اند که گروه زیادی از مسلمانان درصورت نرسیدن سریع کمک‌های امدادی در خطر کشته شدن بر اثر گرسنگی قرار خواهند گرفت. وضعیت سخت معیشتی تنها یکی از مشکلاتی است که مسلمانان میانمار در کنار شکنجه، آزار و اذیت و حملات نظامیان و اکثریت بودایی میانمار با آن مواجه هستند.

انجمن مسلمانان آمریکای شمالی به تازگی در بیانیه‌ای با محکوم کردن خشونت‌ها و سیاست‌های دولت نظامی میانمار خواستار احترام به حقوق مسلمانان این کشور شده است. این در شرایطی است که سازمان‌های امدادرسان اعلام کرده‌اند که با ممنوعیت دسترسی ناظران بین‌المللی به ایالت راخین ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت مسلمانان ممکن نیست.

هفته گذشته سازمان دیده‌بان حقوق بشر خشونت‌های وحشیانه نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد و خواستار واکنش سریع بین‌المللی در این رابطه شد؛ موضوعی که هنوز هیچ نشانه‌ای از آن در میان قدرت‌های جهانی که خود را پرچمدار حقوق بشر می‌نامند، دیده نمی‌شود.

کد خبر 177723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز