دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

حامد فوقانی: هرساله با نزدیک شدن به‌ماه مبارک رمضان طرح نظارتی قیمت‌ اقلام ضروری سبد خانوار آغاز می‌شود؛ طرحی که شامل انواع مواد پروتئینی، خرما، شیرینی، نان، لبنیات، برنج، روغن، شکر، زولبیا و بامیه، سبزیجات و میوه می‌شود.

امسال معاونان بازرسی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اغلب استان‌های کشور آغاز این طرح را 15تیرماه اعلام کردند و هم‌اکنون این نمایشگاه‌ها در این استان‌ها برپا شده است. در برخی استان‌های دیگر مانند قزوین، خوزستان و سیستان‌وبلوچستان نیز آغاز طرح 25یا 26تیر خواهد بود.

این در حالی است که‌ ماه رمضان و نمایشگاه‌های ویژه به همین مناسبت در حالی آغاز می‌شود که از اوایل تابستان قیمت مواد غذایی به‌ویژه مواد غذایی ضروری‌ماه رمضان چه به‌صورت رسمی و چه غیررسمی افزایش یافته و در حال حاضر نه‌تنها در پایتخت که در بسیاری از شهرستان‌های کشور، مردم از نبود نظارت مستمر و مناسب برای تعیین قیمت واقعی اجناس کلافه شده‌اند و مقصر اصلی را نه عرضه‌کنندگان بلکه دولت می‌دانند. این امر موجب شده که اجرای طرح ضیافت‌ماه مبارک رمضان امسال با آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم تفاوت داشته باشد.

اگرچه نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا به همراه ارائه تخفیف‌های ویژه طبق روال سال‌های گذشته صورت می‌گیرد اما باید پذیرفت که قیمت‌های چند برابرشده‌ای مانند قیمت مرغ نسبت به چندی پیش بر حساسیت‌های خریداران و دقت آنها برای انتخاب اقلام باکیفیت و با قیمت پایین تأثیر بگذارد و وظیفه بازرسان را سنگین‌تر کند.

اختلاف‌نظر در تعیین قیمت‌ها

با وجود این، تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هرساله حتی با فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان قیمت بعضی از اقلام خوراکی و سنتی مانند زولبیا و بامیه از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان، متفاوت با آنچه اتحادیه مربوطه اعلام کرده است عرضه می‌شود. از سوی دیگر به‌رغم تمهیداتی که برای ثبات قیمت اجناس ویژه طرح‌ماه رمضان درنظر گرفته می‌شود برخی اتحادیه‌ها از اختلاف نظر در زمینه تعیین قیمت با وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌دهند. به‌طور نمونه سال گذشته رئیس اتحادیه کشوری قنادان با اشاره به اختلاف نظر 1000تومانی این اتحادیه و وزارت مذکوربرسر تعیین قیمت زولبیا و بامیه در‌ماه رمضان اعلام کرد: برای کنترل بازار اتحادیه حواله 22هزار تن شکر و 11هزار تن روغن را دریافت کرده‌ایم.

مرغ از سفره‌ سحر پر کشید

غذاهایی که با گوشت سفید تهیه می‌شود یکی از بهترین گزینه‌ها برای تدارک سفره سحر است، این در حالی است که این روزها بحث قیمت مرغ به یکی از مهم‌ترین بحث‌های بازار مواد غذایی تبدیل شده و مردم با وجود وعده و وعیدهای عرضه مرغ با قیمت مصوب 4700تومانی، گاهی مجبورند مرغ کیلویی هفت‌هزار تومانی را در سبد غذایی خود قرار دهند. خرید مرغ با قیمت بالا فقط قسمتی از مشکلات این‌روزهای مردم بسیاری از استان‌هاست. در برخی از استان‌ها آغاز توزیع تعاونی مرغ، کمبود شدید گوشت مرغ را به همراه داشته و اکنون به‌جای آنکه مردم مرغ با قیمت کیلویی 4700تومانی تعاونی را به‌راحتی خریداری کنند، به‌دنبال پیدا کردن مرغ با همان قیمت آزاد بالای 6500تومان هستند تا جای آن در چند سفره سحری‌شان خالی نباشد. البته رؤسای اتحادیه فروشندگان مرغ، تخم‌مرغ و ماهی اصلی‌ترین دلیل کاهش گوشت مرغ پس از عرضه مرغ به‌صورت تعاونی را به تقاضای بالای مردم ارتباط می‌دهند و اعلام می‌کنند که تأمین مرغ مورد نیاز بازار تا روزهای نخست‌ماه رمضان به‌طور کامل برآورده می‌شود. از سوی دیگر عنوان می‌شود که دولت در ازای ما به‌التفاوت قیمت تمام‌شده مرغ برای تولیدکنندگان، توزیع نهاده‌های دامی و سویا کنجاله را در دستور کار قرار داده است چراکه پیش از این کمبود و گرانی نهاده یکی از دلایل بالاکشیدن قیمت مرغ بیان شده بود. با وجود این مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران چندی پیش اعلام کردکه تحویل نهاده در قبال دریافت مرغ نمی‌تواند در کنترل قیمت بازار مؤثر باشد و دولت دست‌کم باید نهاده هشت‌استان تأثیرگذار را فراهم کند.

حسین‌مقدم‌نیا گفت: مسئولان وزارت صنعت،معدن و تجارت انتظار دارند سه‌درصد از تولید روزانه به این روش وارد چرخه توزیع شود اما با توجه به اینکه روزانه پنج هزار تن مرغ در این صنعت تولید می‌شود و 700تن مرغ تنها در تهران مصرف می‌شود توزیع اندک نهاده نمی‌تواند تأثیرگذار باشد. به‌هر حال باید منتظر بود و دید که آیا با فرا رسیدن‌ماه رمضان قیمت مرغ دست‌کم ثابت می‌ماند یا کمبود مرغ در بازار ولو به‌خاطر تقاضای زیاد، منجر به پرواز قیمت آن می‌شود.

کد خبر 177637

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز