همشهری آنلاین: لباس‌های ورزشکاران آمریکایی در المپیک لندن با برچسب "ساخت چین"، اخیرا اعتراض‌های گسترده‌ای را برانگیخته است. حال سیاستمداران ارشد ایالات متحده هم به تصمیم کمیته‌ ملی المپیک این کشور به شدت انتقاد کرده‌اند.

تیم المپیک آمریکا

هنگامی که ورزشکاران المپیکی آمریکا ۲۷ ژوئیه (۶ مرداد) در مراسم افتتاحیه‌ المپیک ۲۰۱۲ لندن رژه می‌روند، نه تنها مردم این کشور به حضور نمایندگان خود افتخار می‌کنند، بلکه صنعت پارچه و لباس چین هم بر خود خواهد بالید.

با وجود این‌که رالف لاورن، طراح برجسته‌ مد، بالاتنه‌ آبی و شلوار سفید ورزشکاران المپیکی آمریکا در مراسم افتتاحیه را طراحی کرده، اما این لباس‌ها در کشور چین تولید شده‌اند؛ آن‌هم در شرایط کنونی که اقتصاد آمریکا نیازمند تولید داخلی است.

حال جنجال بر سر همین موضوع به‌نظر بی‌اهمیت، به فضای سیاسی ایالات متحده هم کشیده شده است. به اعتقاد استیو اسرائیل، یکی از نمایندگان دمکرات کنگره‌ آمریکا، «این ننگ‌آور است که ورزشکاران ما در جریان برگزاری المپیک اونیفورم‌های دوخت چین را به تن کنند.»

رئیس فراکسیون دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز کمیته‌ المپیک آمریکا را هدف انتقاد تند خود قرار داد. به گفته‌ هری رید، این کمیته «باید خجالت بکشد ... باید همه اونیفورم‌ها را روی هم تل‌انبار کرد، سوزاند و همه چیز را از نو آغاز کرد.»

به گفته‌ یک سخنگوی کاخ سفید، با وجود این‌که محل تولید اونیفورم کاروان ورزشی آمریکا در المپیک به دولت ارتباطی ندارد، اما باراک اوباما به "کیفیت بالای محصولات آمریکایی" معتقد است.

به گزارش دویچه وله، یکی از منتقدان ادعا می‌کند که انتقال تولید لباس و دیگر لوازم رسمی کاروان ورزشی آمریکا به چین، قراردادی میلیاردی را از چنگ تولیدکنندگان داخلی درآورده است.

یکی از اعضای کمیته‌ ملی المپیک آمریکا اما با این استدلال که هزینه‌های تیم المپیک این کشور از بخش خصوصی تأمین می‌شود، به انتقادها واکنش نشان داده است. این عضو کمیته، پشتیبانی‌های حامیان مالی و همکاری با رالف لاورن را مایه افتخار دانسته است.

خود ورزشکاران ظاهرا موضوع را چندان جدی نمی‌گیرند. به گفته‌ تود راجرز، عضو تیم والیبال ساحلی ایالات متحده، «ما در دهکده‌ جهانی زندگی می‌کنیم». به نظر او موضوعات مهم‌تری وجود دارد از این‌که آیا لباس ورزشی او را رالف لاورن طراحی کرده باشد یا خیر.
البته فشار منتقدان ظاهرا چندان هم بی‌اثر نبوده است. نشریه‌ آمریکایی "لس‌آنجلس تایمز" خبر داده که لباس‌های ورزشکاران آمریکایی برای المپیک ۲۰۱۴ روسیه تولید داخلی خواهند بود. به گزارش تلویزیون "سی‌ان‌ان"، کشورهای دیگری از جمله کانادا و استرالیا هم تولید اونیفورم کاروان ورزشی خود در المپیک لندن را به چین سفارش داده‌اند.

 

کد خبر 177587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز