همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی حج تاکید کرد و گفت: پرداختن به اقتصاد حج از موضوعات مهم و ضروری است که دستاوردهای زیادی دارد.

قاضی عسکر

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در نخستین همایش حج و اقتصاد افزود: حج ظرفیت‌های فراوانی دارد که هنوز نتوانسته‌ایم از بخش زیادی از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی از راه گردشگری و وجود بیش از یک میلیارد نفر گردشگر در دنیا گفت: براساس آمار درآمد گردشگری در دنیا 900 میلیارد دلار است اما متاسفانه کشور ما با داشتن منابع و ظرفیت فراوان گردشگری در این عرصه سهم بسیار ناچیزی دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر همچنین تطهیر اموال و ادای تکالیف مالی را قبل از حج را دارای آثار بسیار خوب دانست که موجب ارتقای امنیت اقتصادی و بهره مندی فقرا می شود.

وی در ادامه گفت: در ثبت نام اخیر عمره مفرده حدود شش میلیون و 500 هزار نفر ثبت نام کردند که هریک800 هزار تومان نزد بانک ودیعه گذاشتند و در آخرین ثبت نام تمتع نیز حدود یک میلیون و 700 هزار نفر ثبت نام کردند که هر یک از آنها یک میلیون تومان به بانک ها پرداخت کردند این در حالی است که سازمان حج و زیارت هیچ نقشی در این باره ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه حجاج متولی پرکردن جیب بانک ها نیستند، افزود: اگر روزی قرار شود سازمان حج و زیارت این وجوه را از مردم بگیرد و سرمایه گذاری کند، براساس نرخ تورم سالانه و با رعایت موازین شرعی به مردم سود پرداخت و مازاد آن را در کاهش هزینه های حج هزینه کند ، مردم راحت تر می توانند حج خود را بجا آورند و این اتفاقی است که اکنون در ایران نمی افتد اما در برخی کشورهای اسلامی اجرا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر در ادامه به اقدامات حجاج قبل از عزیمت اشاره کرد و گفت: کارهایی که حاجی انجام می دهد می تواند در اشتغال زایی مؤثر باشد زیرا در این هنگام حدود یک میلیون نفر وسایل احرام و دیگر وسایل مورد نیاز را تهیه می کنند و این گردش پول منافع فراوانی برای کشور ایجاد می کند.

وی به سامانه حمل و نقل حجاج اشاره کرد و افزود: متاسفانه در دوره گذشته قراردادی با عربستان امضا شده که نیمی از حجاج ما را ناوگان عربستان به حج ببرد یعنی اگر قرار است و اگر بتوانیم با ظرفیت هایی که در داخل کشور داریم خودمان انتقال حجاج عمره و نیز انتقال حج تمتع و زایران عتبات عالیات و سوریه را انجام دهیم فرصت های شغلی و درآمدزایی زیادی ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه در حج تمتع برای حدود صدهزار نفر در سه وعده غذایی روزانه300 هزار وعده غذایی تدارک می بینیم، گفت: سازمان حج و زیارت تلاش می کند تا جایی که امکان دارد و موجب افزایش هزینه ها نمی شود اجناس مورد نیاز از قبیل دستمال کاغذی، آب معدنی و میوه از داخل کشور تامین شود زیرا در اشتغال داخل کشور اثرگذار است.

وی افزود: در حوزه عتبات عالیات مطرح است که شرکت حمل و نقل بین المللی با همکاری عراق ایجاد کنیم تا اتوبوس های ما زائران را به داخل عراق ببرند و برگردانند و این کار برای عراقی ها هم در تردد به ایران امکان پذیر باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به اینکه روابط سیاسی کنونی ما با عربستان در حدی نیست که موضوعات اقتصادی حج را مطرح کنیم، گفت: عربستان رانندگان مورد نیاز برای انتقال حجاج در داخل عربستان را از کشورهایی مانند مصر تامین می کند که ما می توانیم از این فرصت نیز در جهت انتقال نیروی کار ایران به عربستان استفاده کنیم.

وی سوغات را از دیگر موضوعات مهم در حج دانست و افزود: حجاج برای این که می خواهند سوغات بیشتری بخرند سراغ اجناسی می روند که کیفیت و دوام زیادی ندارد و این موضوع موجب خروج ارز زیادی از کشور می شود.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر گفت: سال هاست می خواهم این بحث را مطرح کنم اما به عللی که بعدا خواهم گفت موفق به مطرح کردن آن نشده ام.

وی افزود: دو راه برای سامان دادن به این مسئله وجود دارد که راه نخست آن ارائه تولیدات با کیفیت داخلی در اختیار حجاج قبل از موسم حج است تا زائران بتوانند قبل از اینکه به حج مشرف شوند سوغات را خریداری کنند و این سوغات به فاصله کوتاهی پس از تشرف آنان به منازلشان تحویل داده تا به محض بازگشت از حج توزیع شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: راه دوم این است که همان طور که هزاران نفر از مردم به جزیره کیش می روند و با خرید کالا برمی گردند بتوانیم این ظرفیت را برای زائران ایجاد کنیم تا کالاهایی که تجار ایرانی وارد کرده اند با همان شرایط جزیره کیش در اختیار زائران حج قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر افزود: مهم تر از بحث های یادشده این است که برای اقتصاد کشورهای اسلامی چاره اندیشی کنیم زیرا بیشتر کالاهایی که مردم در دوره حج خریداری می کنند ساخت کشورهایی است که شاید به خدا هم اعتقاد ندارند بنابراین باید بازار بین المللی اسلامی را در همه شهرهای زیارتی درست کنیم و از مردم بخواهیم برای ایجاد اشتغال در کشورهای اسلامی از این بازار خریداری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درباره موضوع قربانی کردن در ایام حج تمتع گفت: پیشنهاد ما این بود که گوشت قربانی از بین نرود و در کشورهای نیازمند اسلامی توزیع شود و در این باره با ارتباطی که با دیگر کشورهای اسلامی داریم می توانیم از عربستان درخواست کنیم از منافعی که در حج ایجاد می شود به جای دیگران، کشورهای اسلامی بهره ببرند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تلاش می کنیم به اقتصاد حج بیشتر بپردازیم و بنا داریم همایش دوم حج و اقتصاد را در سطح بین المللی و با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار کنیم.

کد خبر 177188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز