جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: مسئولان سازمان حج و زیارت به‌ عنوان متولیان امور حج کشور همواره تأکید می‌کنند که خرید و فروش فیش حج ممنوع و غیرمجاز است ولی دلالان همچنان این کار را انجام می‌دهند تا ثابت شود مجاز است یا غیرمجاز.

حج

معاون حج سازمان حج و زیارت با اشاره به نزدیک شدن ایام اعزام زائران عمره مفرده به فارس گفت: خرید و فروش فیش‌های حج عمره غیرمجاز و ممنوع است.غلامرضا رضایی اظهار کرد: موضوع خرید و فروش فیش‌های حج عمره در همه جای شهر در قالب تراکت، آگهی‌های جراید و روزنامه‌ها مشاهده شده است که به‌طور کلی نقل و انتقال فیش‌های حج عمره ممنوع است. وی گفت: تعدادی کلاهبردار هستند که به وسیله این کار سر مردم را کلاه می‌گذارند. ما روزانه مراجعاتی داریم که تقاضای احقاق حق دارند.

رضایی بیان کرد: در حال حاضر دلالان خرید و فروش فیش‌های حج در شهر فعالیت می‌کنند و فیش‌ها را از مردم خریداری کرده و به آنها وعده‌های پول‌های کلان می‌دهند.وی افزود: این دلالان با این کار مبلغ فیش‌های حج عمره و حج تمتع را افزایش می‌دهند که با این کار هم خریدار فیش خود را از دست می‌دهد و هم فیش را از فروشنده گرفته‌اند که در نهایت آن فروشنده نه راه پس دارد و نه راه پیش و سپس‌ به مراجع قضایی و‌ سازمان حج و زیارت برای حل مشکلشان مراجعه می‌کنند که متأسفانه کاری از دست ما هم ساخته نیست.

پرسش‌های بی‌پاسخ

این سخنان سال‌هاست که از زبان مسئولان سازمان حج و زیارت شنیده می‌شود. در مقابل، دلالان فیش‌های عمره و تمتع را از افرادی که به هر دلیلی از سفر منصرف شده یا نیاز به مبلغ آن دارند، خریداری می‌کنند.هر روز تراکت‌ها و آگهی‌های زیادی در این‌باره در سطح شهر دیده می‌شود. برای مثال در یکی از تراکت‌ها نوشته شده است «مرکز خرید و فروش فیش حج. . . واجب و عمره، فقط فراخوان بانک ملی، خرید- فروش، فوری و نقدی، با تنظیم سند قطعی در دفترخانه»یا اینکه سال گذشته فیش تمتع را از یک فرهنگی که به وجه آن نیاز داشت به قیمت چهار میلیون تومان خریدند و به فاصله 15روز به مبلغ بیش از 10میلیون تومان فروختند.به هر روی هنوز چند پرسش بی‌پاسخ مانده است که اگر خرید و فروش فیش حج ممنوع است و فقط امکان واگذاری به بستگان درجه یک وجود دارد، پس چگونه این فیش‌ها به نام افراد دیگری ثبت می‌شود؟ چرا سازمان حج و زیارت با این کار برخورد قانونی نمی‌کند، اگر دلالان نتوانند فیش‌ها را به نام خریدار بزنند آیا بازهم دلال بازی فیش حج رونق خواهد داشت، فیش‌ها در چه سازمانی به نام خریداران جدید ثبت می‌شود؟
خریداران فیش عمره و تمتع از چه طریقی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند؟ 

کد خبر 193568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز