گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: رایزنی‌های مسئولان سازمان حج و زیارت برای کاهش نیافتن سهمیه تمتع ایران در موسم حج امسال نتیجه‌ای نداشت و سهمیه ایران در تمتع امسال تنها 75هزار نفر است که نسبت به سال‌های اخیر 25درصد کاهش یافته است(از 100هزار به 75هزار نفر).

به هر روی براساس اعلام مسئولان عربستانی سهمیه تمتع زائران ایرانی امسال 75هزار نفر است و شاید به‌علت کاهش سهمیه تمتع ایران، موسوی‌که چند‌ماه پیش جایگزین علی لیالی در سازمان حج و زیارت شد برای پاسخگویی به مجلس فراخوانده شود. علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره به فارس گفـت:

پس از تعطیلات مجلس، کمیسیون فرهنگی، از رئیس سازمان حج و زیارت موضوع کاهش زائران حج تمتع را سؤال خواهد کرد. در همین حال حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی پاسخگویی رئیس سازمان حج و زیارت درباره کاهش سهمیه تمتع به مجلس را ضروری دانست و گفت:

این موضوع مربوط به جریان داخل کشور نیست بلکه مربوط به سیاست‌هایی است که عربستان نسبت به تعداد پذیرش زائران اعمال می‌کند. وی با اشاره به سهمیه حج تمتع کشورهای اسلامی افزود: تصمیم‌گیری در ارتباط با این موضوع مسئله‌ای نیست که تنها به کشور عربستان تعلق داشته باشد بلکه مسئله‌‌ای است که ما باید در کل کشورهای اسلامی آن را مطرح کنیم.

وعده‌هایی که به واقعیت تبدیل نشد

مسئولان سازمان حج و زیارت اعم از دوره لیالی و دوره موسوی همواره از افزایش سهمیه حج ایران سخن گفته و می‌گویند. پس از آنکه لیالی از ریاست سازمان حج و زیارت برکنار شد، رئیس جدید که از مشاوران رئیس‌جمهور است رایزنی‌های خود را برای تحقق وعده رئیس پیشین سازمان حج و زیارت آغاز کرد. حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی اوایل‌ماه مبارک رمضان در جمع خبرنگاران از ادامه رایزنی‌ها با مقامات سعودی برای افزایش سهمیه حج ایران خبر داد و اعلام کرد:

قرار است عربستان نتیجه این مذاکرات و درخواست ایران را برای اختصاص سهمیه بیشتر، در پایان‌ماه رمضان اعلام کند. پیش‌تر اعلام شده بود که سازمان حج و زیارت ایران از وزارت حج عربستان 30هزار نفر ظرفیت اضافی برای تمتع درخواست کرده است. پس از آن اما بنیامین شکوه‌فر، مدیرکل حوزه‌ ریاست سازمان حج و زیارت اظهار کرد: سهمیه‌ ایران برای حج تمتع امسال 75هزار نفر است.

در این بین سفر رئیس‌جمهور به عربستان برای شرکت در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی، این احتمال را قوت بخشید که شاید مقامات سعودی در اختصاص سهمیه‌ تمتع کشورمان تجدید نظر کنند اما چنین چیزی رخ نداد و تغییری در سهمیه تمتع ایران ایجاد نشد. براساس مصوبات اجلاس سران کشورهای اسلامی سهمیه حج تمتع هر کشور براساس قاعده هر یک میلیون نفر، یکهزار زائر تعیین شده است که با توجه به جمعیت 75میلیون نفری ایران، سهمیه حج ایران امسال 75هزار نفر تعیین شده است.

کاهش 66هزار نفری سهمیه عمره

کاهش سهمیه زائران ایرانی تنها مختص تمتع نبوده و پیش از آن سهمیه زائران ایرانی در قالب عمره مفرده 91-90 نیز کاهش یافت و با کاهش 66هزار نفری از 800هزار نفر در سال‌های اخیر به 734هزار نفر تنزل یافت. البته آبان‌ماه 90علی لیالی، ‌رئیس سابق سازمان حج و زیارت در موسم تمتع سال 90در مدینه منوره از احتمال افزایش 200هزار نفری سهمیه حج عمره خبر داده بود. رئیس سابق سازمان حج و زیارت که افزایش سهمیه عمره را محتمل می‌پنداشت، اسفند 90به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی پنج سال همه ثبت‌نام‌کنندگان جدید به عمره مفرده اعزام می‌شوند.

کد خبر 183526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز