همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بدنبال جبران کم‌ توجهی تاریخی به عابران پیاده هستیم و با ترسیم زندگی پیاده در پایتخت، معابر شهری را برای شهروندان به مکان‌هایی ایمن و پر نشاط تبدیل کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی  با بیان این مطلب افزود: وابستگی به خودرو، علاوه بر تشدید آلودگی هوا منجر به ترویج زندگی غیر فعال شده و باعث بروز انواع بیماری‌های جسمی و روحی می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت فراهم آوردن روحیه نشاط و سرزندگی از طریق توسعه زندگی پیاده در شهر، اظهار کرد: تأمین گزینه‌های متعدد برای رفت و آمد با تأکید بر جریان پیاده و تأمین وسایل حمل و نقل عمومی، از جمله مواردی است که در انعطاف‌پذیری تهران در مسیر گذار از «شهر خودرو محور» به «شهر انسان محور» موثر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تحقق راهبردهای کلان مدیریت شهری در زمینه شهروندمداری، توسعه زندگی محله‌ای و جلب مشارکت شهروندان در اداره امور شهر را نیازمند اتخاذ و اجرای سیاست‌های بنیادی دانست و تصریح کرد: توسعه زندگی پیاده در مرحله نخست به شناخت و در مرحله بعد به آگاهی‌دهی و فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

وی با اعلام اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از عابران پیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داده یا دچار آسیب‌های جسمی می‌شوند، اضافه کرد: با اتخاذ راهکارهای اصولی و اجرای روش‌های علمی، می‌توان هم‌زمان با ایمن‌سازی حریم پیاده‌رو برای تردد اختصاصی عابران پیاده، ایمنی بخشی از سواره‌رو را نیز به منظور عبور عرضی پیاده‌ها تأمین کرد.

تشکری هاشمی ساخت پیاده‌راه در محدوده بازار بزرگ تهران را نمونه‌ای از توجه به توسعه پیاده‌روی در تهران دانست و گفت: علاوه بر توسعه چنین مسیرهایی، ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه و ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.

وی با تأکید بر انجام مجموعه‌ای از اقدامات به منظور تحقق «شهر انسان محور» گفت: تأمین ایمنی دانش‌آموزان در مسیر خانه تا مدرسه و برعکس، تأمین دسترسی مسافران به سرویس‌های حمل و نقل عمومی، بازسازی و نوسازی پیاده‌راه‌ها جهت تردد عابران پیاده و معلولان و احداث معابر ممنوع برای تردد خودرو‌ها به ویژه در مراکز تفریحی و خرید از جمله این اقدامات است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: امید است با انجام این اقدامات بتوانیم کم‌ توجهی تاریخی به عابران پیاده را جبران کرده و ضمن ترسیم زندگی پیاده در پایتخت، معابر شهری را برای شهروندان به مکان‌هایی ایمن و پر نشاط تبدیل کنیم.

 

کد خبر 176933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز