مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیتر هیگز،‌ فیزیکدانی که ۴۸ سال پیش نظریه وجود ذراتی نامرئی به نام بوزون هیگز را ارائه داد،‌ می‌گوید نمی‌داند کشف بوزون هیگز در اصطلاحات کاربردی چه مفهومی خواهد داشت.

پیتر هیگز

این فیزیکدان بریتانیایی که نظریه‌اش منجر به کشف نشانه‌هایی قدرتمند از وجود بوزون هیگز شده‌است تایید کرد که نمی‌داند این ذرات چه کاربرد عملی می‌توانند داشته باشند.

به گفته وی این ذرات که سنگ‌بناهای ساخته‌شدن جهان به شمار می‌روند،‌ طول عمری بسیار کوتاه،‌ برابر یک میلیونیوم از یک میلیونیوم از یک میلیونیوم از یک میلیونیوم ثانیه دارند. هیگز 83 ساله در اولین مصاحبه‌اش پس از کنفرانس جنجالی سرن که در آن از کشف ذره‌ای جدید،‌ به احتمال 99.99 درصد بوزون هیگز،‌ در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون صحبت شد،‌ در مصاحبه‌ای مطبوعاتی حاضر شد.

بوزون هیگز می‌تواند توضیح دهد ذرات بنیادین چگونه جرم به دست می‌آورند،‌ ویژگی که به آنها امکان پیوند خوردن با یکدیگر و تشکیل ستاره‌ها و سیاره‌ها با سرعتی برابر سرعت نور را می‌دهد.

هیگز در مصاحبه‌ای که در دانشگاه ادینبورگ،‌ جایی که در آن برای اولین بار نظریه‌اش درباره وجود بوزون هیگز را در سال 1964 منتشر کرد،‌ گفت: این ذره برای مدتی بسیار کوتاه وجود دارد،‌ تقریبا یک میلیونیوم از یک میلیونیوم از یک میلیونیوم از یک میلیونیوم ثانیه. من نمی‌دانم چگونه می‌توان از چنین ذره‌ای استفاده کاربردی کرد. کاربردی کردن ذراتی که طول عمری بالاتر از بوزون هیگز دارند نیز بسیار دشوار است،‌بعضی از آنها که طول عمری بیشتر و برابر یک میلیونیوم ثانیه دارند،‌ کاربرد‌های پزشکی دارند. چگونه می‌توان از چنین ذره‌ای با چنین عمر کوتاهی استفاده کرد؟ هیچ نظری ندارم!

اما الن واکر یکی از همکاران هیگز معتقد است زمانی که الکترون کشف شد نیز چنین تردید‌هایی وجود داشتند. هیگز در ادامه گفت هرگز در باورش نمی‌گنجیده که وجود این ذرات در دوران حیات او به اثبات برسد. همچنین در این مصاحبه تایید کرد که پس از کنفرانس سرن،‌استفان هاوکینگ با وی تماس گرفته و درباره شرط 100 دلاری‌اش با یکی از اساتید بر سر وجود نداشتن این ذره صحبت کرده‌است.

انتظار می‌رود این کشف بتواند نوبل فیزیک امسال را دریافت کند،‌با این همه کمیته نوبل دچار سردرگمی شده‌است زیرا در این کشف پنج دانشمند که تمامی آنها در قید حیات هستند،‌حضور داشته‌اند،‌این درحالی‌است که نوبل بر اساس سنت همیشگی حداکثر به سه نفر اهدا می‌شود.

هیگز در پاسخ به این سوال که آیا در طول این 48 سال لحظه‌ای به وجود این ذرات شک کرده است یا نه؟ پاسخ داد: وجود این ذره به اندازه‌ای برای درک عملکرد مابقی نظریه حیاتی بود که درک وجود نداشتن آن را برای من بسیار دشوار ساخته بود.

  • LHC چه چیزی کشف کرده‌است؟

هر دو تیم فعال در سرن کشف ذره‌ای جدید را اعلام کردند که با نظریات موجود درباره بوزون هیگز همخوانی داشت. با وجود اینکه هنوز قطعا ثابت نشده که آیا این ذره بوزن هیگز است، شکی در ذهن بسیاری از متخصصان وجود دارد که کشف این ذره را مورد تردید قرار می‌دهد.

  • این کشف چه معنی می‌دهد؟

یافتن بوزون هیگز وجود میدان هیگز را اثبات می‌کند،‌نیرویی که جرم را در ذرات بنیادین،‌سنگ بنا‌های جهان هستی،‌ به وجود می‌آورد. بدون جرم این ذرات با سرعت نور در گوشه و اطراف جهان پرسه می‌زدند و هرگز ستاره‌ها و سیاره‌ها شکل نمی‌گرفتند. این ذرات همچنین آخرین قطعات گمشده مدل استاندارد فیزیک است که ترکیبات جهان را توضیح می‌دهد.

کد خبر 176599
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز