همشهری آنلاین: دادگاهی در آلمان دادخواست یک زن را مبنی بر اینکه آزمایش‌های انجام گرفته در برخورد دهنده بزرگ هادرون منجر به ایجاد سیاهچاله‌هایی خواهند شد که می‌توانند زمین را ویران کنند، رد کرد.

سیاه‌چاله

بر اساس گزارش Physorg دادگاهی اجرایی در مونستر آلمان ادعای شهروندی آلمانی مبنی بر اینکه برخورد‌دهنده بزرگ هادرون، منجر به نابودی زمین خواهد شد را مردود اعلام کرد. تلاش این زن در سوئیس نیز توسط دادگاهی دیگر رد شده بود. به گفته وزارت دادگستری راین-وستفالیای شمالی گزارش‌های ایمنی سرن در سال‌های 2003 تا 2008 نشان می‌دهند که آسیب ناشی از برخورد‌دهنده پروتونی LHC غیر ممکن است.

این برخورد‌دهنده که در مرز میان فرانسه و سوئیس قرار گرفته از تونلی 27 کیلومتری برخوردار است که به بیش از 9 هزار آهن‌ربا ویژه برخورد دادن ذرات با سرعتی بسیار بالا مجهز است. هدف از انجام این آزمایش‌ها حل اسرار نهفته در نظریه بیگ‌بنگ، منشا جرم و دیگر پرسشهای بنیادین فیزیکی است.

پیش از آغاز فعالیت‌های این برخورد‌دهنده در سال 2010، تعداد زیادی از مخالفان آن این نگرانی را پررنگ‌تر کردند که این آزمایشگاه بزرگ می‌تواند عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. یکی از تفکرات رایج درباره این برخورد‌دهنده این است که برخورد‌دهنده سیاه‌چاله‌های کوچکی به وجود خواهد آورد که منجر به مکیده شدن زمین و ویران شدن آن خواهند شد که متخصصان این تفکر را مردود اعلام کردند. به گفته این متخصصان، حتی اگر برخورد دهنده چنین سیاه‌چاله‌هایی را به وجود آورد، این سیاه‌چاله‌ها در کمتر از یک تریلییونیوم یا یک میلیونیوم از یک ثانیه از بین خواهند رفت.

بر اساس گزارش لایو‌ساینس، نظریه دیگر این است که شاید برخورد دهنده هادرون می‌تواند ذرات استرنگلت را به وجود آورد، ذراتی فرضی که از قدرت از بین بردن هسته اتم و در نتیجه کل ماده برخوردار بوده و با برخورد با هرچیزی آن را به یک استرنگلت تبدیل می‌کنند. این نظریه نیز رد شده‌ به حساب می‌آید و به طور کلی چنین نظریه‌هایی، اساس و ریشه خود را طی دو سال مطالعات و آزمایش‌های بدون عوارض در برخورد‌دهنده بزرگ هادرون از دست داده‌اند.

کد خبر 188455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز