مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در سرن در گزارش جدید خود درباره ذره‌ای که در تابستان گذشته کشف شده اعلام کردند اطمینان از بوزون هیگز بودن این ذره افزایش پیدا کرده است.

بوزون هیگز

به گزارش لایوساینس، نتایج دو آزمایشی که در ماه جولای در تونل 27 کیلومتری برخورد‌دهنده بزرگ هادرون در مرز میان سوئیس و فرانسه انجام گرفت نشان می‌داد که ذره‌ای جدید با وزن 125 برابر جرم پروتون کشف شده است. اکنون دو آشکارساز ATLAS و CMS که انجام این آزمایشها را به عهده داشتند اطلاعات جدیدی از نتایج این آزمایشها را در سمپوزیوم فیزیک برخورد دهنده هادرون در کیوتوی ژاپن ارائه کرده‌اند. یافته‌های جدید نشان می‌دهند نه تنها این ذره به احتمال بسیار بالا بوزون هیگز، ذره‌ای که جرم را در ماده ایجاد کرده است، بلکه نسخه‌ای ابتدایی از ذره‌ای است که در مدل استاندارد فیزیک پیش‌بینی شده‌است.

این یافته جدید امید‌واری‌هایی برای متفاوت بودن ویژگی‌های بوزون هیگز از آنچه در مدل استاندارد پیش‌بینی شده را زنده کرده و دریچه‌ای جدید را به سوی نظریه‌های عجیب فیزیکی گشوده است. برای مثال برخی از دانشمندان امیدوارند این یافته جدید بتواند از نظریه‌ای به نام ابرتقارن پشتیبانی کند، نظریه‌ای که در آن وجود ذره ای پنهانی در برابر همه ذرات شناخته شده پیش‌بینی شده است.

به گفته دانشمندان هنوز برای دستیابی به اطمینان مطلق زود است اما این ذره جدید نشانه‌ها و رفتاری بسیار مشابه با بوزون هیگز دارد، با این‌همه نتایج قطعی‌تر در ماه مارچ و در کنفرانس زمستانه برخورد‌دهنده هادرون اعلام خواهند شد. با وجود این‌که ذره جدید طول عمر زیادی نداشته و به سرعت به ذرات دیگر تبدیل شده،‌اما دانشمندان درحال مطالعه بر روی نشانه‌های ذراتی هستند که ذره جدید به آنها تبدیل شده است.

دانشمندان با اطمینان زیادی اعلام کرده‌اند که ذرات شبه‌هیگز جرمی میان 125 تا 126 برابر جرم پروتون دارند، همچنین بررسی دیگر ویژگی‌های این ذره از قبیل چرخش و توازن آن همگی نشان از تطابق ذره جدید با ذره پیش‌بینی شده در مدل استاندارد دارد.

کد خبر 191772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز