سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷

همشهری آنلاین: محققان سرن اعلام کردند موفق به مشاهده تغییر شکل یک ذره به دو نوع ذره دیگر شده‌اند، کشفی که می‌تواند مدل استاندارد فیزیک را بیشتر از همیشه از مرزهای تخیل بیرون کشیده و وارد دنیای حقیقی دانش فیزیک کند.

به گزارش MSNBC، این جهش که در فرایندی به نام فرسایش رخ می‌دهد، تحت مدل استاندارد فیزیک که چگونگی عملکرد جهان را در بنیادی‌ترین سطوحش تشریح می‌کند، پیش‌بینی شده‌است اما دانشمندان تا کنون موفق به مشاهده آن نشده‌اند.

این کشف جدید که در کنفرانسی در ژاپن اعلام شد می‌تواند تلاش برای کشف شواهدی برای وجود ابرتقارن،‌نظریه‌ای برای توضیح تعدادی از اسرار کیهانی، و همچنین دیگر نظریه‌های فیزیک جدید را افزایش دهد.

برخورد دهنده بزرگ هادرون که در مرکز تحقیقاتی در نزدیکی ژنو از سال 2010 آغاز به کار کرده است، مدل استاندارد را به عنوان هدف اولیه‌اش تایید کرده است، اما هدف طولانی‌ مدت‌تر آن فراتر رفتن از محدوده نظریه‌ها و به اثبات رساندن این نظریه است. به گفته یکی از فیزیکدانان سرن، ارائه جزئیات کشف جدید به مطالعات بیشتری نیاز خواهد داشت اما نکته اصلی که می‌توان آن را بیان کرد این است: مدل استاندارد یک آزمایش دیگر را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.

در این آزمایش جدید ذره مزون Bs پس از اینکه در برخورد دهنده بزرگ برخورد داده شد، به دو ذره میون و آنتی میون تبدیل شد،‌ رویدادی که مدل استاندارد در نیمه دوم قرن بیستم آن را پیش‌بینی کرده بود. این نتیجه حاصل برخوردی ذره‌ای در سرعتی نزدیک به سرعت نور است که منجر به بازسازی اختلالی شد که 13.7 میلیارد سال پیش و پس از رویداد بیگ‌بنگ به وجود آمده است.

کد خبر 191152