جمعه ۱۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز دومین دور کنفرانس موسوم به دوستان سوریه با حضور نزدیک به 100کشور غربی و عربی در پاریس برگزار شد.

نخستین دور این کنفرانس بهار گذشته در تونس برگزار شد. این در حالی است که در هیچ کدام از این دو کنفرانس، دولت سوریه و همچنین دو کشور روسیه و چین حضور نداشتند اما نمایندگانی از گروه‌های مخالف خارجی سوریه شرکت کرده‌اند.در کنفرانس دیروز که به میزبانی دولت فرانسه برگزار شد، مانند کنفرانس قبلی در تونس، شرکت‌کنندگان خواستار تهدید و فشار و تحریم بیشتر علیه دولت بشار اسد شدند.

در این کنفرانس که با سخنرانی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور جدید فرانسه آغاز شد، قرار بود توافق صورت گرفته در نشست ژنو برای تشکیل دولت موقت با حضور مخالفان و عوامل دولت سوریه بررسی شود، اما مخالفان خواستار اعمال منطقه پرواز ممنوع در مناطق محل درگیری مانند حمص و حما شدند. طرف‌های غربی ازجمله وزیر خارجه آمریکا و رئیس‌جمهور فرانسه هم اعلام کردند که باید به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه جدید علیه سوریه رجوع شود.

آنها تأکید کردند که قطعنامه جدید باید فصل هفت منشور سازمان ملل را شامل شود. استفاده از فصل هفت منشور سازمان ملل علیه یک کشور به‌معنای فشار و تحریم گسترده اقتصادی و حتی استفاده از قوای نظامی علیه آن کشور است. این همان فصلی است که سال گذشته ناتو از آن برای مداخله نظامی علیه لیبی برای سرنگونی حکومت قذافی استفاده کرد.

اولاند در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: هدف این نشست باید تشویق شورای امنیت به طراحی برنامه‌ای برای خروج از این بحران باشد. هیلاری کلینتون نیز گفت: ما باید به‌دنبال تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت باشیم که پیامدهای عدم‌پایبندی به آن کاملا روشن و آشکار باشد. او از کشورهای شرکت‌کننده در این نشست و قدرت‌های جهان خواست به چین و روسیه نشان دهند که برای عدم‌همراهی با روند انتقال قدرت در سوریه بهای سنگینی خواهند پرداخت.

بشار اسد: نخست‌وزیر ترکیه ذهنیت فرقه گرا دارد

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) دیروز بخش‌هایی از مصاحبه اخیر بشار اسد با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه را منتشر کرد. این مصاحبه هفته گذشته انجام شده‌است. به‌نظر می‌رسد سانا بخش‌هایی از این مصاحبه را که در رسانه‌های ترکیه و جهان بازتاب گسترده‌ای نیافته، منتشر کرده است. اسد در این مصاحبه ضمن ابراز تأسف به‌خاطر سرنگونی جنگنده ترکیه، دلایل سوریه برای این کار را اعلام کرده‌بود. او در بخش دیگری از این مصاحبه ، اردوغان را به داشتن ذهنیت فرقه گرا در برخورد با مسائل منطقه متهم کرده و حتی در جایی او را دروغگو خواند. به گفته اسد دلیل اعتراض اردوغان به حمله اسرائیل به فلسطینیان فرقه‌گرایی او بوده زیرا دو سال قبل از این حمله و وقتی اسرائیل به لبنان حمله کرد، شاهد چنین واکنشی از سوی ترکیه نبودیم.

کشف سلاح‌های فروخته شده به امارات در سوریه

دولت سوئیس دیروز اعلام کرد که فروش سلاح به کشور امارات را متوقف می‌کند، زیرا سلاح سبک خاصی را که اخیرا به این کشور فروخته در خاک سوریه و در دست مخالفان سوری پیدا کرده‌است. در همین حال مقامات عراقی بار دیگر اعلام کردند که عوامل، تجهیزات و تسلیحات القاعده عراق در حال سرازیر شدن به سوریه هستند.

ویکی‌لیکس به سراغ سوریه می‌رود

وب سایت افشاگر ویکی لیکس انتشار بیش از ۲ میلیون ای‌میل متعلق به شخصیت‌های سیاسی، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ در سوریه را آغاز کرده است. این وب سایت نام این دسته از مدارک را پرونده سوریه گذاشته و گفته است این اسناد هم به زیان دولت سوریه است و هم به زیان مخالفان و کشورهای حامی مخالفان سوریه.

کد خبر 176369
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز