گروه بین‌الملل: گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتقاد از نقض گسترده حقوق فلسطینیان توسط اسرائیل، روند مذاکرات صلح میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان را یک حقه و نیرنگ خواند.

ریچارد فالک پس از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو اعلام کرد که اسرائیل در حال اجرای یک نظام آپارتایدی است. وی در جمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم که یک نفر باید گفتن حقیقت را آغاز کند. وضعیت دوگانه‌ای که در کرانه‌باختری علیه فلسطینی‌ها اجرا می‌شود مشابه وضعیتی است که پیش از این در آفریقای‌جنوبی وجود داشته است.

فالک در گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل نگرانی شدید خود را از بازداشت‌های گسترده رژیم صهیونیستی، گسترش شهرک‌سازی‌های این رژیم و همچنین خشونت شهرک‌نشین‌ها اعلام کرده است. وی در گزارش خود درباره استفاده اسرائیل از بازداشت بدون تفهیم اتهام و محاکمه (بازداشت اداری)، گسترش شهرک‌سازی‌ها و خشونت شهرک نشینان اسرائیلی ابراز نگرانی کرد.

بازداشت اداری یکی از اقدامات جنجالی تل‌آویو است که به مقام‌های اسرائیلی اجازه می‌دهد فلسطینیان را بدون تفهیم اتهام یا برگزاری محاکمه تا شش ماه زندانی کنند. دوره حبس این زندانیان برای مدت نامحدودی قابل تمدید است.

فالک درباره شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائیل هم گفت: جامعه بین‌المللی (شاید هم ناآگاهانه) در حال تبانی در روندی است که به هیچ وجه برای مردم درگیر در این مناقشه عدالت را به ارمغان نمی‌آورد. با ادامه شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مقام‌های تشکیلات خودگردان خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این مسئله شده بودند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین درباره مذاکرات صلح تأکید کرد: روند مذاکرات صلح بیشتر یک حقه و حیله است نه راهی برای حل و فصل مشکل. وی ضمن انتقاد از عملکرد تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس به‌عنوان نماینده کمیته چهارجانبه خاورمیانه در منطقه، عملکرد او را با وجود ۸۶ سفر به خاورمیانه شکست‌خورده خواند.

در سال‌های گذشته نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها منتشر کرده‌بودند. در این گزارش‌ها که یکی از آنها همین هفته گذشته در انگلیس منتشر شد، به مواردی همچون حبس و شکنجه کودکان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل اشاره شده‌است. اما سخنان دیروز گزارشگر ویژه حقوق بشر تندترین انتقادی است که تاکنون در این باره مطرح شده‌است.

مشعل: به‌زودی فلسطین را آزاد خواهیم کرد

خالد مشعل،رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با اعلام نزدیک بودن آزادی فلسطین تاکید کرد که راه جهاد، مقاومت و شهادت همواره راهکار استراتژیک این جنبش برای آزاد‌سازی‌ فلسطین بوده و خواهد بود. مشعل در سخنرانی خود در جریان مجلس ترحیم شهید کمال غناجه تأکید کرد: مقاومت اساس فعالیت ماست و تمامی راهکارهای دیگر پیرامون این خط استراتژیک در جریان خواهد بود.

رئیس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: به‌زودی فلسطین را آزاد خواهیم کرد. حتی قبل از حوادث و انقلاب‌های اخیر نسبت به این مسئله امیدوار بودیم چه برسد به امروز که امت اسلامی به پا خاسته و پیام خود را مبنی بر اینکه پیروزی نزدیک است، به دشمن صهیونیستی ابلاغ کرده و این رژیم به‌زودی رو به نابودی می‌رود و امت اسلامی به‌شدت پایبند به مسئله و آرمان فلسطین است. خالد مشعل در رابطه با تحولات مصر خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز در مصر شاهد آن هستیم، موجب امیدواری است. هنگامی که این تحولات را بررسی می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که پیروزی بسیار نزدیک است.

تعویق نشست سازمان ملل

نشست در زمینه دستیابی به توافقنامه تجارت تسلیحات سازمان ملل به خاطر اختلاف بر سر حضور فلسطین در این نشست،‌ به تعویق افتاد. درخواست اعراب برای حضور فلسطین در این نشست منجر به تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج از این نشست و ایجاد مانع برای حضور اتحادیه اروپا در این کنفرانس شد. مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که درخواست فلسطینی‌ها در راستای تلاش برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین صورت گرفته است.

کد خبر 176160
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز