شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

اردبیل - ساناز لطیفی: فصل تابستان که می‌شود، یکی از هشدارهای مراکز بهداشتی، در زمینه فاسد شدن مواد غذایی است.

اردبیل - کشتار دام

یکی از مواد غذایی که فصل گرما در فساد آن مؤثر است، گوشت قرمز و نحوه ذبح دام است. این علاوه بر هشدارهایی است که در زمینه شیوع تب کنگو درخصوص پرهیز از کشتارهای سنتی دام ارائه می‌شود.

استان اردبیل یکی از استان‌های فعال کشور در دامداری است.در این استان چندین کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی وجود دارد که روزانه بخش عظیمی از مواد پروتئینی استان را تأمین می‌کند لذا حفظ ایمنی و بهداشت این کشتارگاه‌ها باعث شده که نهاد‌های مربوطه نسبت به اجرای قوانین در کشتارگاه‌ها مصمم‌تر شوند.

در برخی از شهرها و روستا‌ها قصابی‌ها به جای آنکه گوشت مصرفی خود را از کشتارگاه‌ها تهیه کنند خود اقدام به ذبح حیوانات می‌کنند درحالی‌که ذبح دام باید با نظارت مسئولان بهداشتی صورت گیرد.

ذبح غیربهداشتی در روستاها

روستاهای استان اردبیل، یکی از مناطق ذبح غیربهداشتی دام است. امکان خرید و تأمین گوشت از مراکز فروش بهداشتی گوشت برای همه فراهم نیست چون بیشتر روستائیان استان اردبیل این امکان را ندارند که بتوانند برای خرید به شهر بیایند و به ناچار مجبور به خرید گوشت مصرفی خود از قصابی‌هایی می‌شوند که خودشان به‌صورت سنتی اقدام به ذبح کرده‌اند. یکی از روستائیان اردبیلی می‌گوید:ما گوشت مصرفی خود را ازقصابی داخل روستا تهیه می‌کنیم چون گوشت تازه می‌فروشد و هر روز صبح کشتار دارد. امکان هم ندارد که گوشت حیوان ناسالم ذبح کند. پورعلی ‌ می‌افزاید: پدران وی از اول قصاب باسابقه‌ای بودند و ممکن نیست گوشت فاسدی را به مشتریان عرضه کند و ما نیز نمی‌توانیم برای خرید فقط یک کیلوگوشت تا شهر برویم وقتی که در روستای خودمان قصابی به این خوبی وجود دارد.

عدم رغبت به گوشت کشتارگاه ها

قصابی که مغازه‌اش در شهرهیر به دلیل عدم‌تأمین گوشت از کشتارگاه ‌ بسته شده می‌گوید: طی چندروز گذشته مأموران سازمان اداره کل دامپزشکی استان به‌صورت ارشادی مارا به آوردن گوشت ازکشتارگاه‌های استان دعوت کردند ولی ما به این موضوع اهمیت ندادیم. بهمن بخشنده می‌افزاید: بعدازچند روز مأموران دامپزشکی دوباره و این‌بار با جدیت تمام برگشتند و اعلام داشتند که باید کشتار د ر مغازه را ملغی کنیم که ما نیز مجبور به اطاعت شدیم. وی علت احتراز خود از تأمین گوشت از کشتارگاه را راغب نبودن مردم از خریدگوشت کشتارگاهی اعلام کرد و گفت: ما اگربخواهیم هر روز تا کشتارگاه صنعتی سامیان برویم بیشتر ازنیمی از روز خود را باید صرف این کار کنیم که این خود زمان بر و هزینه بر است.

وجود 10کشتارگاه سنتی دراردبیل

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: در استان اردبیل دو باب کشتارگاه صنعتی دام، پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور و 10باب کشتارگاه سنتی و با نظارت شدید دامپزشکی استان در حال فعالیت است.

صادق صالحی ادامه می‌دهد: تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی مراحلی دارد که باید باهماهنگی بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی انجام شود. تعیین تکلیف در این زمینه برعهده کارگروه سلامت وامنیت غذایی و مسئولان اجرایی شهرستان‌هاست.

حمایت از بخش خصوصی

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان اردبیل می‌گوید: از سرمایه‌گذارانی که راغب به احداث و راه‌اندازی کشتارگاه در هر نقطه از استان باشند حمایت می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی تبدیل شود. به‌عنوان نمونه در شهرستان خلخال پروانه تأسیس کشتارگاه صنعتی صادر‌شده و با راه‌اندازی آن کشتارگاه سنتی خودبه‌خود از چرخه فعالیت خارج خواهد شد. صالحی درمورد گوشت‌های یخ زده و گوسفند‌های وارد شده از ارمنستان ادامه می‌دهد: ما هیچ‌گونه دخالتی در مورد ورود دام به استان نداریم فقط نظارت بهداشتی دام‌ها برعهده ماست و بقیه مراحل آن مربوط به ستاد تنظیم بازار کشوراست.

ظرفیت خالی کشتارگاه‌ها بسته به عرضه و تقاضاست

صالحی در مورد ظرفیت خالی کشتارگاه‌ها می‌گوید: ظرفیت خالی در کشتارگاه‌ها بسته به عرضه و تقاضاست و درفصول مختلف سال این وضعیت چهره‌ای متفاوت‌ دارد. وی همچنین تغییر ذائقه مردم ازمصرف گوشت قرمزبه گوشت سفید مانند ماهی ومرغ را در این زمینه مؤثر دانسته و ادامه می‌دهد: ظرفیت خالی تابع بازار عرضه و تقاضاست. رئیس اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در مورد کشتار غیرمجاز در کنار جاده‌های استان اعلام کرد: ما یک دستگاه نظارتی و بدون نیروی اجرایی و قهری هستیم و وظیفه اقدامات برخوردی با قوه قضاییه است.

کد خبر 175597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز