جمعه ۲ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

فتانه انفرادی: گروه دانش و سلامت: به‌رغم اینکه بحث اهمیت سلامت مردم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جزو وظایف تکلیفی حکومت است اما متأسفانه هنوز در زمینه اجرایی شدن این تکلیف قانونی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد.

این مطلب را دکترمحمدرضا محسنی‌ثانی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری گفت و افزود:طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت،30درصد و سهم دولت 70درصد باشد درحالی‌که این امر برعکس شده است و درحال حاضر این مردم هستند که بیشترین سهم هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کنند.

از سوی دیگر از آنجا که یکی از دغدغه‌های اصلی مردم برخورداری از خدمات درمانی مطلوب و مناسب است در قانون برنامه پنجم اعتبار خوبی برای این مهم پیش‌بینی شده است تا مردم بتوانند از تمام خدمات سرویس‌های درمانی و بیمارستانی به‌طور رایگان و به شکل مطلوب و مناسب بهره‌مند شوند اما این امر در حال حاضر اجرایی نشده است.

بنابراین توجه به بحث سلامت مردم و بهره‌مندی آنها از خدمات درمانی مطلوب هم در برنامه و هم در قانون بودجه لحاظ شده است و مجلس شورای اسلامی نیز برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی مردم تلاش لازم را می‌کند اما مهم‌ترین مشکل در اجراست. به‌عبارت بهتر، بین قانون و اجرا فاصله زیاد است و به اعتقاد من، آن تعهدی را که مسئولان اجرایی نسبت به اجرای قانون باید داشته باشند، در حال حاضر کم است.

محسنی‌ثانی از وضعیت خدمات اورژانس‌های بیمارستانی در حوزه انتخابی خود اظهار نارضایتی کرد و اظهار داشت: تقریبا غالب شکایت‌های مردم در زمینه خدمات اورژانس است که یکی از دلایل آن کمبود خدمات پرستاری است به‌طوری که براساس گفته‌های مردم، چه در بخش‌ها و چه در اورژانس سرویس‌های لازم و مطلوب به مردم ارائه نمی‌شود و حتی برای برخی از مراقبت‌ها از همراهان بیماران نیز کمک گرفته می‌شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام در سبزوار نیز گفت: برخی از پروژه‌های نیمه‌تمام با تأخیر و تعلل‌هایی روبه‌روست و پیشرفت لازم را ندارد که از جمله آن چند پروژه درمانگاه با‌عنوان بیمارستان ده‌تختخوابی است که در حال حاضر در دست اقدام است که امیدوارم این پروژه‌های نیمه‌تمام با سرعت بیشتری به اتمام برسد اما سایر پروژه‌های بیمارستانی و درمانی از پیشرفت قابل‌قبولی برخوردار است.

کد خبر 174749
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز