همشهری آنلاین: شاید تصورش مشکل باشد که پستانک یا یک اردک اسباب‌بازی لاستیکی با چاقی کودک شما ارتباط داشته باشد. اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی به نام فتالات‌ها که در پلاستیک‌های مورد استفاده در ساخت پستانک‌ها و اسباب‌بازی‌ها به کار می‌روند، ممکن است با میزان بالاتر چاقی در کودکان ارتباط داشته باشند.

pthalate

به گزارش هلث‌دی نیوز تصور می‌رود که یک ماده شیمیایی از گروه فتالات‌ها به نام علمی "دی‌- اتیل هگزیل فتالات" (DEHP) بتواند کارکردهای زیستی دخیل در سوخت و ساز چربی تغییر دهد. این بررسی نشان داد که کودکان دارای بالاترین میزان خونی DHEP تقریبا با احتمال حدود پنج برابر بیشتر نسبت به کودکان با کمترین میزان خونی DHEP احتمال دارد چاق شوند.

پژوهشگران اهل کره جنوبی که این بررسی را انجام داده‌اند می‌گویند این ماده شیمیایی ممکن است بر عوامل تنظیم‌کننده ایجاد چربی و سوخت و ساز آن در بدن اثر بگذارد.

به گفته این پژوهشگران DHEP ممکن است از دو طریق متفاوت تولید چربی را در بدن افزایش دهد. ممکن است این ماده شیمیایی میزان آندروژن‌ها- هورمون جنسی مردانه- را کاهش دهد؛ آندروژن‌ها "شاخص توده بدنی" (BMI) را پایین می‌آورند. (شاخص توده بدنی بالا نشانه اضافه وزن و چاقی است). آنان می‌گویند این ماده همچنین ممکن است کارکرد تیروئید را مختل کند و کم‌کاری تیروئید در افزایش وزن نقش دارد. تداخل با آندروژن یا هورمون‌های تیروئیدی ممکن است بر اشتهای فرد یا سرعت سوخت و ساز غذاها تاثیر بگذارد.

سایر بررسی‌ها فتالات‌ها را با رشد پستان در پسران، مشکلات تناسلی در پسران و کمبود وزن هنگام تولد ارتباط داده‌اند.
پژوهشگران کره‌ای در این بررسی میزان DEHP را در 204 کودک از 6 تا 13 سال اندازه گرفتند؛ 105 نفر از این کودکان چاق بودند و 99 نفر آنان وزن طبیعی داشتند.

کودکان با میزان بالاتر BMI که شاخص بیشتر بودن میزان چربی بدن است، میزان بالاتری از DEHP داشتند. و این ارتباط میان افزایش خطر چاقی با افزایش میزان DHEPکه در این بررسی مشاهده شد با میزان فعالیت جسمی یا میزان دریافت روزانه کالری این کودکان ارتباطی نداشت.

البته پژوهشگران می‌گویند یافته‌های این بررسی مقدماتی است و لزوما ثابت نمی‌کند که رابطه‌ای سببی میان میزان خونی DHEP و چاقی وجود دارد.

به گفته این پژوهشگران فتالات‌ها را می‌توان تقریبا در هر جایی - غذا، آب، کیسه‌های پلاستیکی، وسائل بسته‌بندی، مواد آرایشی، لوسیون‌ها، شامپوها و اسباب‌بازی‌ها یافت. آنان می‌گویند زنان باردار، نوزادان نارس و کودکان کم‌سن ممکن است به خصوص این ماده شیمایی حساس باشند و قرار دادن آب یا غذای داغ درون ظروف پلاستیکی ممکن است خطرآفرین باشد.

کد خبر 175060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز