سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جهانی که از اضافه وزن ناشی از مصرف هات‌داگ و شیرینی‌ها ساخته شده؛ می‌تواند با جهانی که یک میلیارد نفر به جمعیت آن افزوده شده برابری کند.

fatness

محققان می‌گویند افزایش میزان چاقی درسرتاسر جهان می‌تواند تاثیری مشابه افزایش ناگهانی یک میلیارد نفر به جمعیت کل جهان را بر روی منابع جهانی داشته باشد.

این محققان وزن کلی ساکنان سیاره زمین را تخمین زده و دریافتند ساکنان آمریکا بالاترین میانگین وزنی را در میان دیگر کشورها دارند. این در‌حالی است که تنها 6 درصد از جمعیت زمین در آمریکا ساکن هستند،‌با این همه این کشور بیش از یک سوم افراد چاق جهان را در خود سکنی داده‌است.

لیست 10 کشور برتر سنگین‌وزن جهان بر اساس آمار سال 2005 سازمان جهانی بهداشت

کشور جمعیت جمعیت دارای اضافه وزن جمعیت چاق
جهان 4.629 میلیارد 111 میلیون 23 میلیون
آمریکا 236 میلیون 22 میلیون 8 میلیون
روسیه 122 میلیون 5 میلیون یک میلیون
مصر 50 میلیون 4 میلیون یک میلیون
مکزیک 73 میلیون 4 میلیون یک میلیون
آلمان 71 میلیون 4 میلیون 0.9 میلیون
برزیل 135 میلیون 4 میلیون 0.7 میلیون
بریتانیا 49 میلیون 3 میلیون 0.7 میلیون
آرژانتین 28 میلیون 2 میلیون 0.6 میلیون
ترکیه 49 میلیون 2 میلیون 0.2 میلیون
ایران 52 میلیون 2 میلیون 0.4 میلیون

در این گزارش که در نشریه BMC Public Health منتشر شده محققان دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن وزن جمعیت کل جهان را 287 میلیون تن محاسبه کردند. آنها 15 میلیون تن از این وزن را به افراد دارای اضافه وزن و 3.5 میلیون تن از آن را به افراد چاق نسبت دادند.

دانشمندان با استفاده از آمار سال 2005 سازمان جهانی بهداشت،‌میانگین وزن بدن را در جهان 62 کیلوگرم تخمین زدند،‌ اما تفاوت‌های منطقه‌ای شدیدی در این بخش به چشم می‌خورد. در آمریکای شمالی این میانگین 80.7 کیلوگرم است درحالی‌ که در آسیا این میانگین 57.7 کیلوگرم محاسبه شده است.

با وجود اینکه 61 درصد از جمعیت جهان در آسیا به سر می‌برند،‌ تنها 13 درصد از وزن ناشی از چاقی به این منطقه اختصاص یافته است. "یان رابرتز" یکی از محققان این مطالعه تفکر نهفته در پس این محاسبات را اینگونه تشریح کرده است: زمانی که مردم درباره پایداری زیست‌محیطی می‌اندیشند،‌ بلافاصله بر روی جمعیت متمرکز می‌شوند. در واقع زمانی که بر روی این موضوع متمرکز شوید موضوع اصلی تعداد دهانهایی نیست که باید به آنها غذا رساند،‌بلکه حجم بدنهایی است که بر روی سیاره زمین در حرکتند.

به گفته رابرتز،‌یکی از مشکلاتی که در رابطه با مفهوم چاقی وجود دارد،‌این است که این مفهوم "ما و آنها" را در خود تقویت می‌کند،‌در حالی که ما همگی درحال چاقتر شدن هستیم. محققان در این مطالعه جدولی از چاقترین یا سنگین‌ترین کشورهای جهان را ارائه کرده اند که می‌توان نام کشور ایران را در رتبه دهم سنگین‌ترین کشورهای جهان مشاهده کرد.

ایالات متحده که بحران چاقی در آن بحرانی ناشناخته نیست،‌ رتبه اول سنگین‌ترین‌ها را دارد،‌ به گفته رابرتز،‌درصورتی که بقیه جهان از آمریکا تقلید می‌کرد عواقب بدی در انتظار زمین بود. در آنسوی این لیست نام کشورهایی مانند اریتره،‌ویتنام و اتیوپی به چشم می‌خورد،‌در حالی که دانشمندان بر سر این موضوع که استخوانی بودن نشانه فقر نیست با یکدیگر مخالفند. برای مثال کشوری مانند ژاپن که در آن انسان‌ها از حجم بدنی پایین و استاندارد زندگی بالایی برخوردارند،‌ نمونه خوبی برای این ادعا به شمار می‌رود.

10 کشور آخر سنگین‌ترین کشورهای جهان بر اساس آمار سال 2005 سازمان جهانی بهداشت

کشور جمعیت جمعیت دارای اضافه وزن جمعیت چاق
برونئی 0.3 میلیون 3 هزار و 824 363
سریلانکا 15میلیون 27 هزار و 546 336
گینه بیسائو 0.8 میلیون 4 هزار و 832 310
گامبیا 0.8 میلیون 5 هزار و 978 296
جمهوری آفریقای مرکزی 2 میلیون 8 هزار و 595 245
کامبوج هشت میلیون 23 هزار و 587 155
تیمور شرقی 0.5 میلیون 2 هزار و 539 146
بوتان 0.4 میلیون هزار و 560 75
سائوتوم و پرینسیپ 0.9 میلیون 781 62
اریتره 3 میلیون 2 هزار و 5 12

اما نام دیگر کشورهایی که در لیست سنگین‌ترین‌ها قرار گرفته اند به دور از انتظارند. کشورهای کویت،‌ کرواسی،‌قطر و مصر از جمله دیگر کشورهای سنگین وزن جهان هستند که به گفته رابرتز استفاده بیش از اندازه‌ از خودرو باعث ایجاد این بحران در کشورهای عربی شده‌است.

fatness

مفاهیم: چاقی شکمی چیست؟

fatness

مفاهیم: چاقی چیست؟

fatness

مفاهیم: معیار چاقی چیست؟

fatness

چطور شاخص توده بدنی (BMI) را محاسبه کنیم؟

به گفته وی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده میانگین شاخص توده بدنی سرانه مصرف سوخت خودروها است،‌از این رو عجیب نیست که در لیست سنگین‌وزنها نام بسیاری از کشورهای عربی دیده می‌شوند،‌زیرا در این کشورها افراد زیاد می‌خورند و کم تحرک کرده و برای رفتن به همه‌جا رانندگی می‌کنند.

محققان امیدوارند این مطالعه بتواند منجر به شکل گرفتن تفکری جدید درباره بحران اضافه وزن جهان،‌چاقی و افزایش جمعیت  شود. به گفته رابرتز همیشه انگشت اتهام ما به سوی زنان بی‌نوای آفریقایی است که چرا تا این اندازه بچه‌دار می‌شوند،‌اما باید درباره چاقی نیز به همین اندازه اندیشید. به گفته وی چاقی نیز بخشی از بحرانی مشابه است که درحال افزایش دادن محدودیتها بر روی سیاره زمین است.

کد خبر 174472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز