همشهری آنلاین: شرکت والت دیسنی برای اولین بار در میان شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ اعلام کرد که آگهی‌های هله‌هوله‌ها را بر روی کانال‌های تلویزیونی و وب‌سایت‌هایش از سال 2015 ممنوع خواهد کرد تا به مقابله با چاقی کودکان کمک کند.

disney

به گزارش خبرگزاری فرانسه میشل اوباما، همسر رئیس‌جمهور آمریکا که در زمینه رژیم غذایی سالمتر برای کودکان و نوجوانان فعال است، سه‌شنبه 5 ژوئن هنگام اعلام این سیاست جدید در واشنگتن حضور داشت، گفت: "این ابتکار عمل جدید واقعا بر سلامت کودکان ما تاثیرگذار است."

دیسنی در بیانیه‌ خود اعلام کرد که همه غذاها و نوشیدنی‌هایی که از سال 2015 به بعد بر روی کانال دیسنی، دیسنی ایکس دی، دیسنی جونیور و رادیو دیسنی تبلیغ می‌شوند، باید با اصول راهنمای تغذیه‌ای این شرکت تطبیق داشته باشند.

این قاعده همچنین درباره کارتون‌های صبح شنبه در ایستگاه‌های تلویزیونی ای بی سی که دیسنی صاحب ان است و یک چهارم خانواده‌های آمریکایی از نیویورک تا لوس‌آنجلس تماشاگر آنها هستند، اجرا می‌شود.

این اعلامیه می‌گوید: "این اصول راهنمای تغذیه در هماهنگی با معیارهای فدرال مصرف میوه و سبزی را ترغیب می‌کند و خواستار محدود کردن کالری‌ها و کاهش چربی اشباع‌شده، سدیم و قند می‌شوند."

برای مثال غلات آماده صبحانه‌ای که در رسانه‌های دیسنی تبلیغ می‌شوند، باید کمتر از 10 گرم قند در هر وعده داشته داشته باشند.

دیسنی علاوه بر این اعلام کرد برنامه نماد "میکی چک" (Micky Check) برای مشخص کردن غذاهای مغذی در فروشگاه‌ها و پارک‌های تفریحی‌اش به کار می‌برد، برخواهد چید.

بر اساس گزارشی که ماه قبل انستیتوی پزشکی آمریکا منتشر کرد 17 درصد از کودکان آمریکایی چاق هستند، رقمی که در طول 30 سال گذشته سه برابر شده است؛ این انستیتو هشدار داد چاقی کودکان اثر "مصیبت‌باری" بر مراقبت‌های بهداشتی و بهره‌روی در سطح ملی خواهد داشت.

یک بررسی دیگر منتشر شده در جورنال پزشکی پیشگیری آمریکا می‌گوید 42 درصد آمریکایی‌ها تا سال 2030 - یعنی هنگامی که هشت ساله‌های امروز 26 ساله می‌شوند- ممکن است به چاقی دچار شوند.

"انجمن تولیدکنندگان خواروبار" (GMA) که اعضایش شامل شرکت‌های بزرگ غذا مانند کلوگ و کرافت هستند، اعلام دیسنی را "گام مهم دیگری" برای کمک به دسترسی مصرف‌کنندگان به غذای سالم خواندند.

در مقابل گروهی هم درباره موثر بودن این اقدام ابراز تردید می‌کنند.

یک ساکن ویرجینیا در اظهار نظری در زیر گزارشی آنلاین درباره این اعلامیه در یک وبسایت خبری نوشت:

"کودکان به این علت چاق نمی‌شوند که آگهی فست‌فودها را در کانال دیسنی تماشا می‌کنند. آنها به این علت چاق هستند که به جای فعال بودن در جلوی تلویزیون می‌نشینند... بهتر نیست شوهای تلویزیونی درست کرد که کودکان را وادار کرد در هنگام تماشا کردن تلویزیون فعالیت جسمی انجام دهند."

کد خبر 173226

برچسب‌ها