گروه بین‌الملل: مقام‌های ترکیه به‌عنوان تنها کشور اسلامی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به‌دنبال سرنگون شدن جنگنده این کشور روز گذشته با استفاده از ماده چهار اساسنامه این سازمان خواستار تشکیل نشست ناتو برای مشورت درباره واکنش در مقابل سوریه شدند.

turkey fighter

براساس اساسنامه ناتو درخواست نشست مشورتی می‌تواند از سوی هر یک از اعضا در صورتی که کشوری تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت خود را در معرض تهدید ببیند درخواست شود. احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی ترکیه با اعلام درخواست نشست ناتو و اذعان به اینکه جنگنده این کشور وارد حریم هوایی سوریه شده بود اعلام کرد که این هواپیما در فضای بین‌المللی هدف دفاع هوایی سوریه قرار گرفته است.

داوود اوغلو در این گفت‌وگو اعلام کرد که جنگنده اف ۴ این کشور صبح روز جمعه به‌صورت اشتباه وارد حریم هوایی سوریه شده اما بلافاصله از آن خارج شد و ۱۵ دقیقه بعد از خارج شدن از حریم هوایی سوریه هدف دفاع هوایی قرار گرفته است. مقام‌های نظامی سوریه پیش از این تأکید کرده بودند که این جنگنده وارد حریم این کشور شده بود و مطابق مقرراتی که در چنین شرایطی اعمال می‌شود با آن برخورد شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه اما روز گذشته با رد ماموریت سری این هواپیما گفت: براساس محاسبات ما، این جنگنده در یک فضای بین‌المللی، در فاصله ۱۳مایل دریایی (۲۴کیلومتری) سوریه هدف قرار گفته است. وی اعلام کرد که این جنگنده در حال اجرای پرواز تمرینی برای امتحان کارایی سیستم رادار هوایی ترکیه بوده است. براساس قوانین بین‌المللی حریم هوایی یک کشور ۱۲مایل دریایی (22.2 کیلومتر) از خط ساحلی محاسبه می‌شود.

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه روز گذشته از کشف بقایای جنگنده اف۴ این کشور در عمق هزار و ۳۰۰متری آب‌های سوریه خبر دادند. وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرده است که نیروهای امداد و نجات با همکاری سوریه همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن دو خلبان مفقود شده این جنگنده هستند.

اعلام آمادگی انگلیس برای اقدام علیه دمشق

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس به‌عنوان یکی از اعضای ناتو روز گذشته اعلام کرد که این کشور آماده اقدامات جدی‌تر علیه دمشق است. وی اقدام سوریه در ساقط‌کردن هواپیمای نظامی ترکیه را اقدامی بهت‌آور خواند و گفت: رژیم سوریه فراتر از رفتارهای مورد قبول بین‌المللی برخورد کرده است. هیگ اعلام کرد که سوریه باید برای این رفتار پاسخگو باشد و انگلیس آماده اقدام جدی‌تری در شورای امنیت است.

نگرانی از گسترش بحران

گسترش تنش به‌دنبال سرنگونی هواپیمای ترکیه باعث شده تا نگرانی‌ها در این رابطه افزایش پیدا کند. هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق نیز دیروز در نشستی خبری اعلام کرد که این کشور نگران گسترش بحران سوریه به کشورهای همسایه است. به گزارش رویترز، زیباری تأکید کرد که به‌دلیل بافت جمعیتی، نوع روابط و گرایش‌های فرقه‌ای و قومی در منطقه، درصورت بحران سوریه هیچ کشوری از آن در امان نخواهد ماند.

بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم نگرانی شدید خود را از این مسئله اعلام کرده است. علی اکبر صالحی،وزیر امور خارجه ایران هم در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود خواستار خویشتنداری و حفظ آرامش دو کشور در این رابطه شد. صالحی ابراز امیدواری کرد که با درایت و گفت‌وگو این مسئله مورد ارزیابی قرار گیرد و با حل و فصل مسالمت‌آمیز آن، آرامش و ثبات منطقه حفظ شود. این در حالی است که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به همراه دبیرکل اتحادیه عرب و برخی از وزرای امور خارجه کشورهای عربی روز گذشته نشست خود را برای بررسی وضعیت سوریه در لوکزامبورگ برگزار کردند.

کد خبر 175055
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز