شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

عمید نمازیخواه : دنیایی که ارتباطاتش را صفر و یک‌ها تعریف می کنند، مردان بزرگش را هم باید کسانی دانست که بیشتر با این صفر و یک ها ارتباط دارند.

مردان سال جهان را هنوز هم، مثل آن دوران که دکتر مصدق روی جلد مجله تایم رفت، رسانه‌های مشهور دنیا انتخاب می کنند؛ اما امروز دیگر دنیا تغییر کرده است و هیچ چیز در این دنیا نیست که صفر و یک‌ها به آن رسوخ نکرده باشند.

چند روز قبل، «پی سی ورلد» 50 فرد تأثیرگذار در اینترنت را از میان هزاران هزار فردی که در اینترنت فعالیت می‌کنند و به آن شخصیت می‌بخشند، به عنوان مهم ترین شخصیت های اینترنتی سال 2006 انتخاب کرد.

البته این فهرست 50 نفره عملا از 62 نفر تشکیل شده، چون به نظر پی سی ورلد در برخی بخش ها نمی توان تفاوتی میان افراد برگزیده قرار داد و به همین خاطر چند نفر در یک خانه می نشینند.

در این لیست با در آمدهای میلیارد دلاری برخورد می‌کنید که نشان دهنده خلاقیت این افراد است و از آن مهمتر استفاده به موقع از کسب و کار دیجیتال است که متاسفانه هنوز در ایران بستر خوبی ندارد. از 50 نفر برگزیده، با 20 نفر اول آشنا شوید.

***

1- اریک اشمیت، لری پیج، سرجی برین/ مسئولان اجرایی گوگل:

امکان ندارد شما کاربر اینترنت بوده باشید و به گوگل سری نزده باشید؛ یا لااقل دانسته و ندانسته از امکاناتی که گوگل ارائه می کند استفاده نکرده باشید.

وقتی که سرجی برین و لری پیج طرح پروژه خود را در دانشگاه استانفورد ارائه کردند هیچ گاه فکر نمی کردند روزگاری نام این طرح کوچک، بزرگ‌ترین نامی باشد که در اینترنت وجود خواهد داشت.

در سال 2001 اشمیت هم به این دو ملحق شد تا گوگل به آنچه امروز می‌بینیم تبدیل شود. امسال گوگل با خرید یوتیوب فعالیت هایش را گسترده تر کرده است و به نظر می رسد آنقدر بزرگ شود که هیچ وقت کسی به آن نرسد.

2- استیو جاب/ مدیرعامل اپل:

همه ما آی پادها را می‌شناسیم و می دانیم که آی تیونز چگونه این دستگاه‌های کوچک دوست داشتنی را همچون نگهبانی از دسترس موسیقی‌هایی که از دریچه آی تیونز رد نشده است محافظت می کند. تا همین جای کار و با اتکا به همین سیستم پیچیده و سختگیرانه، جاب به واسطه مدیریت اپل فرد مهمی در اینترنت به شمار می رود.

اما او مهم تر می شود: عرضه سیستم DRM- Free music  توسط اپل هر فرد دیگری را هم که به جای جاب نشسته بود مهم می کرد. دیگر می توان با آی پادها هر موسیقی دیگر را که با آی تیونز برای دستگاه های اپل تبدیل نشده‌اند گوش کرد.  به تمامی این مسایل عرضه آیفون ها در آینده نزدیک را اضافه کنید. به نظر شما استیو جاب مهم نیست؟

3- بارم کوهن/ بنیانگذار بیت تورنت

سیستم های P2P مثل کازائا و ای دونکی سال گذشته عملا به تاریخ کوتاه وب پیوستند. آینده از آن بیت تورنت است، برنامه ای که بارم کوهن به دنیا عرضه کرده است.

بیت تورنت که در سال 2001 تهیه شد به کاربران این امکان را داده است که فایل های سنگین همچون فیلم ها را به راحتی دانلود کنند. پس دیگر دلیلی برای این که کوهن را در دنیای اینترنت مهم بدانیم نمی خواهیم.

4- مایک مورهیم / رئیس شرکت بلیزارد

در دنیای بازی های آنلاین هیچ شرکتی به پای بلیزارد نمی رسد. هشت میلیون کاربر در سراسر جهان با بلیزارد روزگار می گذرانند و بلیزارد در مقابل 5/1 میلیارد دلار درآمد سالانه دارد. مورهیم یک پای بازی این 8 میلیون نفر است، او بازی می دهد، پولدار می شود و مرد سال!

5- جیمی ویلز/ بنیانگذار ویکی پدیا

بسیاری از کاربران آنلاین ویکی پدیا را اولین و آخرین نقطه برای دریافت اطلاعات می دانند. این ایمان کاربران به ویکی پدیا به قدری زیاد است که مجله نیچر این دانش‌نامه را «چیزی نزدیک به بریتانیکا» دانسته است.

این شهرت بسیار زیاد اما برای ویکی پدیا خطر هایی را هم به همراه دارد به‌گونه ای که این سایت بارها هدف اسپمرها شده است. ویکی پدیا برای جلوگیری از این امر کارهای زیادی کرده است به گونه ای که مثلا دیگر از قطر نمی توان سایت را ویرایش کرد. به هرحال ویلز به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت های دنیای اینترنت انتخاب شده است.

6- جان دوئر/ سرمایه دار پرکینس، کلاینر و چند شرکت دیگر

دوئر که یک فروشنده سابق اینتل به شمار می رود، امروزه سلطان دره سیلیکون به حساب می آید. او با همه شرکت های اینترنتی کار می کند، از آمازون گرفته تا گوگل. جف بزو یک بار او را «مرکز ثقل اینترنت» نامیده است که چندان هم بی ربط نگفته است.

7- کریگ نیومارک/ بنیان گذار کریگ لیست

سایت او هیچ تبلیغاتی قبول نمی کند، دامنه اشorg  است و تنها 23 کارمند دارد. پس چرا مهم است؟ یکی از دلایلش می تواند این باشد که صفحات سایت او دسامبر سال گذشته 1/14میلیون بار ورق خوردند و سایتش به عنوان پنجاه و دومین سایت از نظر میزان بازدید کنندگان معرفی شد.

اما چرا؟ بازدید از این سایت به یک اعتیاد میان کاربران تبدیل شده است. یک بار به سایت craiglist.org  بروید تا بدانید چرا نیومارک این قدر مهم است؛ مواظب اعتیاد هم باشید!

8- پیتر لوینزون/ رئیس فاکس اینتراکتیو مدیا

شرکت اینتراکتیو مدیا که متعلق به بنگاه خبری روپرت مرداک است پرقدرت‌ترین نهاد در دنیای اینترنت به شمار می‌رود؛ این سایت 13 سایت متفاوت را کنترل می کند که اسم تنها یکی از آنها می تواند رییس شرکت اینتراکتیو مدیا را بیش از حد مهم کند.

برخی از این اسم ها را همه می شناسیم: Myspace.com یا فاکس نیوز. این دو اسم برای تأیید مهم بودن پیتر لوینزون کافی نیست؟

9- ماریسا مایر/ معاون رئیس بخش تولیدات تحقیقی و تجربیات کابرات در گوگل

به نام بخشی از تولیدات این بخش توجه کنید: گوگل مپ (نقشه گوگل)، گوگل دسکتاپ، گوگل بیس و .... این ها کافی نیست؟ پس بخش تجارت الکترونیک سایت eBay را هم اضافه کنید. ماریست به عنوان اولین کارمند زن گوگل و به عنوان اولین مهندس زن آن در سال 1999 به گوگل پیوست (او بیستمین کارمند گوگل هم به شمار می رفت).

این خانم  هم اکنون مسئول یکی از بخش های بسیار مهم گوگل و به تبع آن یکی از شخصیت های مهم دنیای اینترنت به شمار می رود؛ قدرت خانم ها را در دنیای اینترنت هم دست کم نگیرید.

10- چاد هرلی و استیو چن/ بنیان گذاران یوتیوب

با این که گوگل یوتیوب را خریده است به نظر می رسد هرلی و چن هنوز تنها کسانی هستند که می توانند این سایت را متحول کنند. این سایت قرار است از این به بعد به کاربران برای آپلود فیلم ها پول بدهد و چندین قرارداد همکاری با شبکه های معروف  مثل MTV و NBC بسته است.

بقیه آدم‌های گمنام!

بقیه نام‌ها در این لیست، شاید برای همه ما آشنا نباشد، اما شک نکنید که این آدم‌های نه چندان گمنام دارند دنیای مجازی را به تسخیر خود در می‌آورند، دنیایی که شاید به زودی، دنیای حقیقی را ببلعد.

کوین جی.مارتین/ رییس هیئت مدیره کمیسیون ارتباطات فدرال

نام او در این لیست شاید ناخوشایند است ولی باید قبول کنیم که یکی از تاثیر‌گذارترین اشخاص در اینترنت به شمار می رود. او در سال 2005 به این گروه پیوست و در جای مایکل پاول نشست و با پیشرفتی که داشت هم اکنون در رتبه یازدهم از اشخاص مهم دنیای اینترنت قرار دارد.

برد تمپلتون/ رئیس هیات مدیره بنیاد پیشروان الکترونیک

هروقت احساس کردید که در دنیای الکترونیک به حیطه شخصی شما تجاوز شده و یا قانون کپی رایت رعایت نشده، حتماً با برد تمپلتون مشکلتان را در میان بگذارید، زیرا متخصص «سو کردن» شرکت هاست. علاقه او به کپی رایت از سال 1989 نشات می گیرد، زمانی که کلارینت را به عنوان اولین انتشارات وب تاسیس کرد؛ چیزی که خود تمپلتون از آن به عنوان اولین روزنامه شبکه یاد می کند.

هنری چون / مدیرعامل سای ورلد Cyworld

نگویید سای‌ورلد یک مای اسپیس کره ای است. در واقع باید گفت مای اسپیس یک سای ورلد آمریکایی‌است. در کره جنوبی 25 درصد افراد (که 90 در صد آنها را جوانان و نو جوانان تشکیل می دهند) یک دفتر کار مجازی در سایورلد دارند.

هنری چون سای ورلد را در سال 2006 به آمریکایی ها معرفی کرد؛ هرچند هنوز به اندازه مای اسپیس دوستدار ندارد ولی رقیب سرسخت و آینده نگری است. شاید سال بعد نام هنری چون را در رتبه های بهتری نسبت به رتبه سیزدهم ببینید.

شانا فیشر/ معاون اجرایی و استراتژی های ام اند دی و آی.ای.سی

بری دیلر رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت علاقه خاصی به شیوه کاری او دارد. پس از خریدن سایت های ask.com,citysearch.Expedia,ticketmaster  و بسیاری از سایت های تجاری دیگر، شانا فیشر توانایی‌هایش را بیشتر احراز کرد تا بری دیلر به سود سرشاری برسد. استراتژی های او دلیل این سود و ثبت نام در لیست بهترین‌های اینترنت به عنوان قدرتمند ترین زن اینترنتی است.

نیکلاس زنستروم و جانس فریس/ بنیانگذاران کازائا و اسکایپ

مثل اینکه این دو نفر نمی توانند جلوی خودشان را بگیرند. اول سیستم در اشتراک گذاشتن سایت ها را در کازائا ساختند و بعد هم اسکایپ. جالب است بدانید که اسکایپ را 2.6 میلیارد دلار به ای بی فروختند و باز هم باید منتظر حرکات انقلابی بعدیشان باشیم.

مت مولن وگ/ گسترش دهنده ورلد پرس

یک جوان 22 ساله که در سال 2004 ورلد پرس را ساخت. او علاقه زیادی به حمایت از نرم افزارهای منبع باز دارد و پس از کار تمام وقت بر روی وبلاگ محبوبش در سال 2005 سی نت او را دعوت به کار کرد ولی دلیل وجود نامش در این لیست همان ورلد پرس است.

این لیست پر از افراد سرشناس اینترنتی است که در رتبه های هفدهم به بعد قرار دارند مانندفیلیپ راسدیل مدیرعامل لابراتوار لیندن، جان لچ ج.هانسن که او را به نام جان- دی وی دی می شناسند زیرا اولین کسی بود که قفل دی وی دی ها را شکست و برنامه اش را با نام دی.ای.سی.اس.اس در سال 2002 در اختیار عموم گذاشت و سپس به سراغ آیتیونز رفت حالا هم که کابوس بلوری سونی و اچ دی دی وی دی های توشیبا شده.

رتبه نوزدهم متعلق به جری یانگ، دیوید فیلو و تری سیمل است و همه می دانند که سایت یاهو شهرتش را مدیون خلاقیت این سه نفر است. رتبه بیستم هم جک ما که به راحتی در چین کار می کند بدون اینکه تا به حال آنجا را دیده باشد اسم سایتش هم جالب است. او صاحب سایت علی بابا است. سایتی که درآمد چند میلیارد دلاری برای یاهو داشته و باعث شد تا یاهو سایت چینی خود را هم بالا بیاورد.

در ادامه این لیست نام 30 نفر دیگر از بزرگان اینترنت قرار دارد که ما مجال صحبت در باره آن ها را نداریم. در آمد چند میلیارد دلاری هر کدام توجه تان را به چه چیزی جلب می کند؟ احتمالاً کسب و کار دیجیتال  هنوز در ایران گسترش نیافته است!

کد خبر 17476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز